Kalameny Medokýš – horká koupel zdarma

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Slovensko » Kalameny Medokýš – horká koupel zdarma

Z Prahy směr Slovensko vyrážíme až po 20. hodině večer. Naše cesta je pracovně- poznávací. Zítřejší schůzku firmy Skhoop máme v Košicích. Naše noční cesta končí u Kurovického lomu. Chtěly jsme tady přespat a ráno se vykoupat. Lom je však oplocený a tak nakonec usínáme v polích někde mezi Tlamačovem Kurovicemi. V noci prší. Pospícháme, lom nás láká, ale otvírají až v 11 hodin a tak jeho návštěvu necháme na příště. Cestou do Košic stále prší a tak postupně musíme oželet koupání na Liptovské Mare a v dalším lomu.

Do Košic příjíždíme v odpoledních hodinách a po schůzce a dobré večeři v pivovaru se chceme vykoupat v travertinovém jezírku Ružbachy. Je tma a začalo pršet tak, že i když jsme došly až k jezírku není vidět na krok. Krátkou vzdušnou vzpomínku na krásné sochařské sympozium a pokračujeme dále, rády by jsme dnes dojely k teplým pramenům a jezírku v Kalamenech.

Kráter Rožbachy

Minerální prameny Kalameny Medokýš

Do Kalamen přijíždíme opět za deště. Je tma a tak máme trochu problém jezírko najít. Kolem kostela kroužíme třikrát, nakonec odbočíme na tu správnou cestu. U cesty stojí několik aut a na druhé straně je stan. Leje a tak vyřízené uleháme do našeho milionhvězdičkového hotelu. Ráno moudřejší večera a tak dobrou.

Medokýš Kalameny

Ráno za deště vylézáme z auta a hned se rozplácneme na rozbahněné cestě., pod námi teče potok nebo malá říčka, přes kterou je malý dřevěný most. Z jezírka stoupá pára nebo tolik prší, nevím. I takhle  v ranních hodinách a za takového počasí už zde relaxují lidé. Voda je příjemně teplá a tak si užíváme hodinový relax. Máme prý obrovské štěstí, že je takové počasí, jinak by tady byla hlava na hlavě. Zároveň se od krajanů dozvídáme spousty zajímavostí a dalších tipů na skvělé výlety do hor i k vodě. Za odměnu nabízíme, že bez nátlaku vrátíme premiéra Babiše na Slovensko. Se smíchem odmítají. Jen si ho tam Čehúni nechte!

Jezírko s termálním pramenem vzniklo trochu omylem. Při jednom zkušebním vrtu zde pramen vyvěral a nepodařilo se jej zaslepit a prozřetelné duše zde vytcořily jezírko umělé i s malým vodotryskem, kde si můžete krásně masírovat páteř nebo nohy. Pramen v jezírku je stejný jako ty v 6km vzdálených a mnohem známějších koupelích Lúčky. Voda obsahuje především vápník, hořčík a síru, která je zde také nejvíce cítit. Voda je léčivá především na pohybové ústrojí, urologické i ženské problémy. Voda je teplá kolem 33 stupňů. Kolem jezírka jsou i lavičky a na stromě v přilehlém lesíku i funkční hodiny. Medokýš je vlastně lidový název kyselé minerální vody. Na Liptově jich najdete více.Obec leží v nadmořské výšce 568 metrů n.m. pod Chočskými vrchy.

Jezírko je možné navštívit celoročně. Nedaleko odtud stojí nejvýše položený středověký hrad na Slovensku Liptovský hrad. Přímo u jezera je pár míst k parkování, případně asi 100 m dále se nachází parkoviště (obec v obou případech vybírá parkovné).