Davle – Velká řeka

Podzimní výlet kolem Vltavy- Davle

Sobotní zamračené dopoledne  vystřídalo krásné  slunečné odpoledne. Na výlet moc času už nezbývá. Cíl je Davle, turisty oblíbená obec, která se nachází  na levém břehu Vltavy na soutoku  se Sázavou. Kolem řeky je spousty rybářů. Auto necháváme u Vltavy na druhé straně přes most, kousek od kiosku Libřice. Tady si užívá sluneční paprsky  a pohled na plynoucí řeku několik turistů.

Vltava v Davli

Vltava

Rovně kolem řeky se jít dále nedá a tak volíme trasu přes šraňky dále směrem na Libřice. Do Davle vede železnice od roku 1900. Tok řeky Vltavy v Davli má podobu písmene S. Je to pozůstatek doby , kdy Vltava zvolna meandrovala plochou krajinou o více než 100 metrů výše. Charakter meandru si uchovala dodnes. Na pravém břehu se z hloubky vody tyčí kolmo k nebi skály, levý břeh pozvolna klesá a během let se ně něm usazovala hlína a písek. Zastíněná a osluněná místa v hlubokých kaňonech řek a potoků vytvářejí pestrou směsici biotopů.

Osada Orlík

Po pravé straně se rozprostírá Osada Orlík. Trampové nazývají Vltavu Velkou řekou.Tuto malebnou osadu podél Záhořanského potoka založil 30.4.1933 Pepa Jelínek z osady Albatros. Chatu měl v těchto místech již od roku 1929. Byl šerifem obou osad Albatrosu i Orlíku.Později chatu prodal a věnoval se Albatrosu.

Vyhlídka na řeku Vltavu

Jdeme stezkou po červené značce směrem do kopců. Měla by tu být vyhlídka na řeku. Venku se oteplilo a je nádherný podzimní den. Potkáváme několik cyklistů a rodinky s dětmi. Od silnice je to k vyhlídce asi 20 minut. Z vyhlídky pokračujeme dále po červené  k další osadě. Jdeme podél elektrických sloupů nad řeku, kde tušíme parádní výhled. Zklamáním je, že jsou všude oplocené chaty a na horizont se nedá dostat. Možná někde dále, ale cestičky se rozdělují.

Vyhlídka na Vltavu Davle

Most v Davli

Přicházíme na jednu z vyhlídek, je hodně zarostlá  v dálce je vidět most z roku 1905. Most dlouhý 141 metrů se třemi ocelovými trámovými poli příhradové konstrukce osazenými na kamenných pilířích. Davelský most v roce 1968 použili filmaři při natáčení filmu Most u Remargenu. Natáčení bylo zdramatizováno vstupem vojsk Varšavské smlouvy 21. srpna do země, kdy filmaři měli co, dělat, aby se stačili se starými tanky a dalším materiálem včas uklidit.

Davle

Je čas se vrátit, nad řekou zapadá slunce a vytváří kouzelné podzimní scenérie. Je tu pohoda, ještě se pozdravíme s rybáři. Romantický výlet to byl 🙂 .