Skotsko – 5. část

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Skotsko » Skotsko – 5. část

Hrad Doune, poutní místo fanoušků filmu  „Monty Python a svatý grál“

Město Oban (An t-Oban ve skotské gaelštině) je město na západním pobřeží Skotska. Je to hlavní město oblasti Argyll and Bute. Leží v zálivu Firth of Lorn, který má tvar půlměsíce. Z Oban je možné cestovat trajekty je možné na mnoho Hebridských ostrovů.Oban je pro mě jen tranzitní místo a nemám čas si město prohlédnout. Zašla jsem se jen projít po promenádě, vyfotit si panorama města, jehož dominantou je McCaig věž, která vypadá jako koloseum. V roce 1897 zadal místní bankéř John Stuart McCaig práci místním kameníkům. Důvodem byla veliká nezaměstnanost a tímto projektem dal práci velkému množství dělníků.

Highland Cattle

Ráno se jedeme podívat na takzvané Hairy Coo Safari. Zanedlouho sjedeme na uzoučkou cestu. Pase se tu snad milion oveček a jehňátek, která se v zimě a dešti tulí k sobě. Vystupujeme z autobusu, abychom si prohlédli „Highland Cattle“, Skotský náhorní skot. Původ se odvozuje od keltského dobytka oblasti severozápadní Skotské vysočiny. Krátká široká hlava s dlouhými rohy, mohutný trup na krátkých končetinách a dlouhá hustší srst  od červené až po tmavou barvu. Skot se tváří přátelský, ale stejně si udržuji určitý odstup.

Hrad Kilchurn Castle

Projíždíme tolika krásnými místy, ale nestíhám si vše zapamatovat. Jen mě ve veliké dálce zaujal hrad Kilchurn Castle. V dešti z autobusu jsem hrad vyfotila a vznikla zvláštní fotografie, která je skoro jako malba. Nevěděla jsem původně jak se hrad jmenuje, ale pak jsem našla pohled. Zastavili jsme u Loch Awe, abychom se podívali na St Conan’s Kirk. Architekt Walter Campbell byl muž mnoha talentů, velice schopný i když poněkud neortodoxní architekt, sběratel uměleckých předmětů a zručný řezbář,  který věnoval veškerý svůj čas ke stavbě toho kostela. Místní tradice tvrdí, že paní Campbell, matka Waltra zjistila, že cesta do farního kostela v Dalmally je pro ni moc daleko a  a proto rozhodla, že jí její syn postaví kostel v okolí. Původní stavba, byla zahájena v roce 1881 a dokončena asi v roce 1886. Poměrně malá a jednoduchá stavba se později začala proměňovat na obrovský kostel.  Ale Walter Campbell nebyl stále spokojen. Na kostele pracoval až do své smrti  v roce 1927.

Kilchurn Castle

Zámek rodu Campbellů

Jedeme dál podívat se na zámek rodu Campbellů, stojící ve městě Inveraray. Za jeho honosnou stavbou stojí Archibald Campbell, který se stal v roce 1743 třetím vévoda z Argyllu. Nechal zbourat část starého města, aby získal místo pro nové stavby, parky, zahrady a cesty. Zámek se mi moc nelíbí, navíc stále prší a pravděpodobně krásná zahrada okolo zámku je bez barev. Kouzelný je  nedaleký most.

Inveraray most

Starý hostinec Drovers Inn

Jdeme se najíst do středověké krčmy. Tak to je pecka. Jen co jsem za sebou zavřela dveře, jako bych se přesunula v čase. Drovers Inn je starý hostinec, který používali honáci, když vedli svůj dobytek  na trhy. Jeden z nejslavnějších honáků byl Rob Roy MacGregor (1671-1734), slavný skotský lidový hrdina, postavený mimo zákon. Často  je označován jako skotský Robin Hood. Výzdoba a nábytek vypadají, že se za těch pár set let zůstal nezměněn. Ve vstupní hale je vycpaný medvěd grizzly. Usadila jsem se u krbu, dala si náramnou baštu a zapila vše pivečkem. Nejraději bych tu zůstala na noc, ale asi by tu v noci strašilo.  Ceny za pokoje, rozhodně nejsou lidové.

Středověký hrad Doune

Popojeli jsme k dalšímu středověkému hradu Doune, který se stal poutním místem fanoušků filmu  „Monty Python a svatý grál“. Záběry exteriérů pro Zimohrad v seriálu, Hra o trůny (první sezóna) jsou natáčeny také zde. Impozantní hrad Doune stojí na vyvýšeném místě s výhledem na řeku Teith a Ardoch. Na původní  tvrzi se dnes tyčí  kamenný hrad ze 14. století, postavený pro Roberta Stewarta, 1. vévody z Albany. Hrad má mohutnou 30ti metrovou věž, která je přístupná. Ve 3. patře je hlavní sál s obrovským krbem a vedle komnaty hradních pánů, kde padací dveře zakrývají únikovou cestu. O patro níže je krásná kuchyň s pecí.

Wallace Monument

Na jeden den je toho trochu moc, blížíme se k poslední zastávce dnešního odpoledne. Jedná se o Wallace Monument. Než se vydám k monumentu šokuje mě docela šílená socha na parkovišti od místního umělce. Má představovat sochu „Williama Wallace“. Socha se však byla pravděpodobně udělaná podle vzoru Mela Gibsona z filmu Statečné srdce. V roce 1850 se nejen díky romantickým románům probudil ve Skotech nacionalismu. Jedním z výsledků bylo vybudování památku Wallace Monument, jako připomínku vzdávající hold skotskému hrdinovi ze 13. století Sirovi Williamovi Wallacovi. Věž je vysoká 67 metrů, byla postavena ve viktoriánském gotickém stylu. Stojí na kopci zvaném Abbey Craig. Věž je moc krásná. Jde se k ní asi 15 minut do kopce. Na vrchol věže se musí vyšlápnout 246 schodů. V památníku je několik artefaktů, o kterých se říká, že patřily Wallacovi. Údajně je zde i jeho meč. Věž má čtvercovou základnou s úzkým točitým schodištěm vně věže. Expozice ukazuje busty skotských hrdinů, jakými byli například Robert the Bruce. William Wallace byl inspirací pro báseň z 15. století The Acts and Deeds of Sir William Wallace, Knight of Elderslie od autora známého jako Blind Harry. Tato báseň je volným zpracováním námětu pro scénář k filmu Statečné srdce z roku 1995.

Wallace monument

Před sedmou hodinou jsem se dostala do stejného hostelu z kterého jsem před týdnem vyjela. Ještě jsem si na památku vyfotila našeho průvodce, báječného a milého člověka a padla jsem na palandu a spala v jednom kuse 12 hodin.