Františkov – Muzeum Starý kravín

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Liberecký kraj » Františkov – Muzeum Starý kravín

Údolí bláznů se Sárou a Jéňou

Po včerejším lyžování je čas na nějaký výlet. Začínáme přímo v Rokytnici nad Jizerou. Sníh mizí rychle a předjaří ve městě není zrovna idylické. V informačním centru dostáváme mapu a vyrážíme. Cíl cesty je Františkov, kde by mělo být unikátní muzeum. Jdeme po žluté turistické značce. Místy ještě sněhová pokrývka, místy lepivé bahno. Na kopci začínají být pěkné výhledy na okolní kopce. Některé sjezdovky ozařuje slunce a je vidět, že lyžaři si užívají končící lyžařskou sezónu.

Rokytnice nad Jizerou

Stezka Dřevosochání

Pokračujeme tématickou stezkou Dřevosochání. Podél cesty, která vede lesem,  je několik dřevěných soch. Nad Františkovem odpočíváme na krásné masívní dřevěné lavici a kocháme se pohledem do kraje.

Muzeum Starý kravín

Stezka nás dovede až ke „Starému kravínu! ve Františkově. Je zavřeno, zvoníme a přichází nám otevřít sympatický chlapík, který nás po zaplacení vstupného, celou expozicí provede. Je vidět, že o tuto expozici se starají lidé, kteří to tady milují. Jak říká náš průvodce, jsme blázni! Odtud také  pojmenování Františkova jako „Údolí bláznů“. Muzeum se nám moc líbilo a doporučujeme.

Muzeum Starý kravín Františkov

Přijďte pobejt

Muzeum a galerie Starý kravín ve Františkově nabízí stálé expozice popisující dřívější nelehký život v Krkonoších. K vidění jsou nástroje, jimiž si lidé dříve obstarávali obživu, či sbírka hasičské techniky. Muzeum dále nabízí i sezónní výstavy místních umělců různých oborů. V kravíně jsou také k vidění / i k prodeji/  díla fotografky Helenky Janků, malíře Roberta Konečného a výtvarníka Michala Járy. V přízemí je vystavena stará hasičská technika, nářadí a náčiní, které dříve sloužilo k obživě lidí na horách.

Otevřeno: čtvrtek – neděle, 10-17 hod., poslední prohlídka v 16 hod., objednání den předem (Tel.: +420 732 732 +420 775 970 180)

Restaurace  U Hásků

Jsme už docela promrzlí a hlavně hladoví a tak si necháme poradit a vyrážíme na půl kilometrový výšlap kolem jedné z kapliček do kopce, kde se nachází restaurace a penzion UHásků. Domácí kuchyně, krásný výhled do kraje, teplo u kamen si  však musíme nechat na jindy. Je úterý a tady mají v pondělí a v úterý zavřeno! Místo jídla si přečteme Gottwaldův projev, který visí na boudě. Přesyceni ideologií se vracíme zpět do Rokytnice.

Háskov

Kapličky a kříže

V Rokytnici stojí kostel sv. Michaela a také další menší sakrální stavby. Je zde celkem 5 kapliček  a další „boží muka“ a kříže. Nejznámější a nejstarší kaplička  jsme zahlédli z protějšího kopce, stojí na tzv „ Kostelním vrchu. Původní kaplička z roku 1724 byla zbourána a na jejím místě byla v roce 1768 postavena kaplička nová.  V Háskově , kousek pod hostincem je pak kaplička z roku 1884 . Kaplička je oblíbeným cílem turistů a v posledních letech se zde konají také svatební obřady.