Anglie

Londýn s dětmi.

V páteční ráno si holky vyzvedly své druhé vysvědčení a po desáté jsme už vyráželi směrem na pražský Go parking, abychom před druhou hodinou skončili na letišti Václava Havla a počkali si na náš odlet s British Airways směrem do Londýna v 15.50 hod. Přílet na Heathrow byl naplánován krátce po 17. hodině místního času (posun -1 hodina) a plán byl nakonec opravdu dodržen.

Původní představa jízdy metrem k hotelu vzala za své díky třem kufrům, do kterých jsme nakonec museli rozložit naše věci kvůli váhovým limitům (jedno zavazadlo mohlo mít max. 23 kg, takže i když objemově bychom se vešli do dvou kufrů, na kila nám to prostě nějak nevyšlo). Z letiště jsme si proto vzali typický londýnský taxík, kde je vzadu místo pro pět lidí a vyrazili směrem na King´s Cross, kde jsme měli rezervovaný hotel. Cesta nám trvala cca hodinu.

Comfort Inn St. Pancras – King´s Cross

Ubytování jsme našli v hotelu Comfort Inn St. Pancras – King´s Cross. Šlo o klasický anglický hotýlek ve starší třípatrové budově se spoustou kytek v truhlících. Když jsme se nahlásili na recepci, trochu nás zmátlo, že na pokoj nás poslali výtahem dolů, přičemž recepce sama byla v přízemí. Záhy jsme pochopili, že nešlo o omyl – opravdu jsme spali pod úrovní silnice, a i když jsme měli dvě okna, koukali jsme z nich na schodiště a občas zahlédli něčí nohy. Po počátečním šoku jsme si na náš sklípek (jak jsme pokoj familiérně nazvali) nakonec zvykli. Výhodou byla varná konvice s ingrediencemi na přípravu čaje a kávy (což mimochodem bylo v každém hotelu, ve kterém jsme po cestě spali), malá lednička a mikrovlnka.

Poté, co jsme vybalili věci, resp. je spíš tak nějak roztahali po kufrech, protože se skříněmi to byla bída, jsme zašli za roh na večeři do pizzerie. Po jídle jsme se vrátili na hotel a celkem rychle padli za vlast.

Sobotní ráno začalo už v 5,40 hod. Díky bohu tím, jak holky chodily další večery později spát a byly po celém dnu celkem vyšťavené, vstávaly ty další dny později, ale v sobotu prostě byly ještě naladěné na klasický domácí režim.

V hotelu jsme si dali snídani a pak už jsme šli poznávat krásy Londýna. Ke stanici metra King´s Cross jsme to měli cca 3 minuty chůze. Z minulé návštěvy Londýna jsme už měli koupené Oyster cards, na které se dají vložit peníze, a člověk si pak nemusí kupovat samostatné lístky na místní dopravu. Děti do jedenácti let jezdí v doprovodu dospělých zdarma, takže holky nic neplatily. Stanice King´s Cross se mimochodem ukázala jako docela strategicky výhodné místo, protože jí projíždí asi 6 tras metra, tj. dá se k ní dostat v podstatě odkudkoli bez přestupu nebo s max. jedním přestupem.

Trafalgarské náměstí

Naší první zastávkou bylo náměstí Piccadilly Circus. Počasí nám přálo, takže jsme se rozhodli, že město nejprve prozkoumáme z druhého patra vyhlídkového autobusu hop on – hop off. Lístky jsme koupili na Piccadilly v trafice a o ulici dál nasedli na palubu. Autobusem jsme projeli žlutou trasu (např. St.Jame´s Palace, Hyde Park, Marble Arch, Buskingham Palace, Westminster Abbey, parlament s Big Benem, katedrála Sv. Pavla, Monument, Tower, Tower Bridge, …), přičemž cca v polovině jsme se museli přestěhovat do přední zastřešené části autobusu, protože začalo z ničeho nic pršet, čímž se i trochu ochladilo.

Vystoupili jsme nakonec na nábřeží kousek od Big Benu. Byl čas na oběd, takže jsme zašli do jednoho z londýnských pubů. Většina jídel v anglických hospodách se pohybuje kolem 10liber, což je na přepočet samozřejmě dost drahé, ale je pravda, že porce jsou obrovské, takže mi s holkama vždycky stačily jen dvě porce dohromady (pokud si tedy nedaly dětské menu).

Během oběda sice přestalo pršet (aby za chvíli zase začalo), ale bylo poměrně chladno na to, že holky měly krátké kalhoty a jenom slabé mikiny, takže jsme se rozhodli pro cestu zpátky na hotel, abychom se trochu dooblékli. Původně jsme se tedy ještě postavili do fronty na vyhlídkovou plavbu po Temži, která byla v rámci lístku na hop on-hop off zdarma, ale čekání ve frontě a v dešti nás hodně rychle přestalo bavit. Na pokoji jsme se zdrželi jen krátce a znovu využili 24-hodinového lístku na autobus hop on – hop off. Zastávka černé trasy byla kousek od hotelu. Když jsme k ní došli, zjistili jsme, že máme docela štěstí, protože tato linie jezdí jen asi 3x za den, přičemž další autobus jel za 10 minut. Počkali jsme tedy na něj a dojeli k Marble Arch, kde jsme po chvilce čekání přestoupili na trasu červenou. Chtěli jsme s ní dojet na Trafalgar Square, což se nakonec povedlo, ale zabralo to mnohem víc času, než jsme čekali. Autobus to totiž musel vzít trochu oklikou, protože celé Trafalgar Square a přilehlé okolí bylo plné lidí – v Londýně se zrovna konal známý pochod homosexuálů Parade zakončený koncertem právě na známém náměstí se sloupem, na kterém stojí socha admirála Nelsona.

Piccadilly Circus

Když se nám podařilo z autobusu dostat, obešli jsme náměstí oklikou, stavili se holkám v turistické kanceláři pro dárkový balíček, který byl součástí lístku na vyhlídkový autobus, a pak už z Piccadilly Circus odjeli metrem zpět na King´s Cross. Po večeři v Mc Donald´s  jsme to zvládli už jen na pokoj.