Břežanské údolí

Břežanským údolím za Kelty a dobrým pivem

Proměnlivé počasí prvního májového dne, kdy se les a celé údolí barvily do všech odstínů zelené. Výlet začínáme na Zbraslavi, kde přejdeme po mostě Závodu míru, který spojuje Zbraslav s místní částí Závist, která je na levém břehu a nachází se nad soutokem  Vltavy s Berounkou.

Oppidium – Zbraslav

ZOO koutek, jen kousek od silnice, ve mně vždy budil divný pocit a ani tentokrát se to nezměnilo. Moc se tady nezdržujeme, zaujmou nás kupodivu divoká prasata. Tak chlupaté prase s pobíhajícími pruhovanými selátky, jsem v životě neviděla!

Zoo koutek Dolní Břežany

Břežanské údolí

Nachází se při Břežanském potoce, pravém přítoku Vltavy, mezi Dolními Břežany a Zbraslaví. Údolí odděluje Závist a Šance. Turistických i cyklistických cest údolím vede více, my volíme tu kolem Břežanského potoka. Chtěli jsme si natrhat nějaké listy medvědího  česneku, ale to jsme trochu zaspaly dobu. Česnek už není. Asi po 1 km přecházíme silnici a pokračujeme do kopce směr Točná a Dolní Břežany. Turistů tady na té straně je málo, sem tam nás předjedou cyklisté, kteří tady mají ideální podmínky a oblíbené cyklistické trasy. Nevím, zda je to nepřehledným značením nebo naší nepozorností, ale ocitáme se místo v Břežanech na Točné. Škoda, že ta hospoda naproti je zavřená. Nevadí, vyrážíme tedy do Dolních Břežan.

Dolní Břežany

Břežany nás překvapily. Vyrůstá zde moderní městys z propracovanou infrastrukturou, novým náměstím parkem a zelení, vodními plochami. Jsme u radnice, kde jsou osazeny  na fontáně před ní mechanické hodiny. Ty tvoří otáčející se ocelový válec, jež se otočí jednou za dvanáct hodin. Svislá ryska na válci ukazuje středoevropský čas. Je přerušena oválným otvorem, ze kterého vychází světelný paprsek dopadající na obrubu kašny s číslicemi. Je tu také úplně nové administrativní centrum, bývalý zámeček se mění na luxusní hotel. Staveniště také skrývá pivovar.

Olivův pivovar

Byl čas oběda, tak jsme ochutnaly, kopřivový krém s medvědím česnekem a nokem z ovčího žervé s řeřichou, skvělý guláš, škvarky s chlebem a cibulí, k tomu ochutnaly z nabídky pivních speciálů a jako sladkou tečku si daly kokosová panna cottu s praženým kokosem a mangovým pyré. Vše, opravdu vše bylo vynikající!

Olivův pivovar Dolní Břežany

Keltský park

Místo smetiště a navážek vznikl v Dolních Břežanech šestihektarový keltský park. Autorem areálu je zahradní architekt Zdeněk Sendler, který vnesl do parku trochu mystiky.

Po prohlídce Dolních Břežan pokračujeme zpět směrem na závistské oppidium a Zbraslav. Turistů, cyklistů, pejskařů a rodin s dětmi  trochu přibývá, ale spíše jdeme samy. Je tu tolik cest, že se v tom trochu ztrácíme, ale všechny cesty se nějak nakonec propojí do jedné a zelenou turistickou značku střídá pak žlutá.

Keltský park Dolní Břežany

Studánka Jaromířka

Cestou v lese míjíme malou studánku.

Závistské oppidium

Vysoký zalesněný ostroh se nachází na pravém břehu Vltavy. Vrchol hory (390m) hory byl v osídlen od eneolitu přes pozdní dobu bronzovou po dobu halštatskou. Pověsti o tom, že hradiště bylo sídlem krále Marobuda, nejsou historicky podložené. Na začátku doby laténské (500  let př.n.l.) zde bylo založené keltské oppidium s rozlohou 170 ha a největší u nás, s 16 km dlouhými valy, v jv. části je čtyřúhelníková akropole. Hradiště je národní kulturní památkou a areálem pozoruhodným z evropského měřítka.

cestou na Oppidium

Tady je lidí docela hodně a dost to tady fouká, moc se tady nezdržujeme a  zastavujeme ještě na okraji sev. předhradí nad strmým svahem , kde stojí kamenný vyhlídkový altán, odkud pak pohled na řeku, Zbraslav a okolní kopce. Prudkým spádem pak sestupujeme zpět dolů. Na náměstí sedáme na bus do Radotína.