Skotsko autem za pět dní

David Juran
Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Skotsko » Skotsko autem za pět dní

Jak to vlastně vzniklo…

Navštívit Skotsko jsem měl v plánu už poměrně dlouhou dobu, ale pořád jsem se k tomu nemohl dostat z všelijakých důvodů. Loňský rok se nám to s přítelkyní konečně povedlo!

Naše cesta začala v Edinburghu, kam jsme dostali vlakem ze stanice Oxenholme, Lake District (Anglie), kde jsme předchozí tři měsíce žili a pracovali. Z hlavního nádraží Edinburgh Waverley jsme se letištním transportem dostali k pobočce Arnold Clark, v blízkosti letiště, kde jsme si vyzvedli rezervované auto. Pán na přepážce (slovák )byl velmi ochotný a dokonce nám ještě poskytl slevu na pojištění ve výši cca 75%. Nasedli jsme do svého vozu (Ford Focus) a vydali se na cestu směr sever a skotské highlands.

Hlavně se drž vlevo!

Samotná jízda vlevo není žádný problém, člověk si po několika kilometrech zvykne. Po pár ranách levé ruky do dveří, v důsledku toho, že jste zvyklí řadit levou rukou si to uvědomíte. Jediné, na co si dát větší pozor jsou kruhové objezdy, které mi ze začátku dělali trochu problém a to jak směrovou signalizací nebo výskytem několika semaforů přímo na kruhovém objedu.

1 ETAPA – Perth a Pitlochry

Dorazili jsme do Perthu, kdysi královského města Skotska, ale protože jsme měli menší skluz, rozhodli jsme Perth vynechat a pouze jsme zde v místním supermarketu nakoupili zásoby na cestu a vydali se výše do městečka Pitlochry, kterému se přezdívá Srdce Skotska. Městečko a jeho okolí je nádherné, absolvujeme kratší (cca 10 km) okruh okolo jezera Loch Faskally, prozkoumáváme zdejší přehradu a na večeri zavítáváme do podniku Hettie’s Tea Rooms, kde si dáváme večeři v podobě 4 patrového nosiče, kdy jedno patro nese jeden chod, dle vlastního výběru. My jsme zvolili skotského lososa, mozzarelový zapečený koláč, kuřecí maso, zapečené na pikantním kari a pomalu grilovaný anglický brie. Po večeři jsme se rozhodli nezůstávát v Pitlochry na noc, ale přejet ještě více na sever do města Inverness.

2 ETAPA – Inverness a Loch Ness

V podvečer dojíždíme na města Inverness, které se nachází v blízkosti zátoky Beauly firth. Vyrážíme do centra za trochou skotské kultury. Ve Skotskou existují dva typy místních hospod, restaurací a barů. Prázdné nebo narvané k prasknutí. Samozřejmě jsme si vybrali druhou možnost. Skotové jsou poměrně rozverný národ, čili na tichou, poklidnou konverzaci v jejich přítomnosti rozhodně zapomeňte. My jsme se ukotvili v podniku Johny Foxes kousek od Inverness Museum & Art Gallery. Po pár pivech podnik opouštíme a odebíráme se k spánku v našem autě.

Ráno vyrážíme k jezeru Loch Ness, které mě překvapilo svou velikostí, protože jsem opravdu nečekal, že bude tak obrovské, jak ve skutečnosti je. Za návštěvu určitě stojí Loch Ness Centre & Exhibition, které vás provede historií Loch Ness a objasní všechny jeho záhady a mýty. Jako další navštěvujeme Urquhart Castle, který se nachází přímo u břehu Loch Ness. O zříceninu je velmi dobře pečováno a informační cedule na různých místech vám prozradí hodně, jak se kdysi na tomto hradě žilo. Další zastávkou je přehrada a jezero Loch Cluani, kde zároveň obědváme. Překrásný Eliean Donan Castle v městečku Dornie pouze míjíme, protože čas ve Skotsku snad běží několikrát rychleji.

3 ETAPA – Isle of Skye

Isle of Skye, ostrov na severozápadě Skotska byl v podstatě náš cíl cesty nebo možná lépe řečeno Top. Po přenocování v přístavním městě Portree se vydáme na okružní jízdu celého ostrova. Slunce střídá déšť, protože jak všichni ví, Skotsko je pánem nevyzpytatelného počasí. Naštěstí nás déšť zastihl pokaždé, když jsme byli v autě. Jako první absolvujeme trek na Old man storr, který je sice trochu fyzicky náročnější, ale následný výhled na Loch Leathan a panenskou krajinu za to stojí.

Pokračujeme k vodopádům  Mealt Falls a dále k Duntulm Castle. Pokud někoho zajímá jak Skotové žili v těchto odlehlých místech, doporučuji navštívit Skye Museum of Island life kus severně od vesnice Kilmuir. Po cestě míjíme Dunvegan Castle & Gardens, protože nás více zajímá trek podél pobřeží Loch Dunvegan zakončený korálovou pláží. Na tento trek bych doporučil pořádnou podrážku, já jsem ho totiž absolvoval v teniskách a to se mi pořádně vymstilo, když jsem uklouzl na svahu, nohy mi vyletěly výš než hlava a plácl jsem sebou celý do bahna.

Po treku jsme se přesunuli na nejzápadnější místo Isle of Skye, Neist Point Lighthouse. Cesta sem je poměrně náročná, protože se jede asi 25 km po cestě, která je tak akorát široká pro jedno auto, čili se pořád musíte vyhýbat protijedoucím a to to celkem prodlouží. Každopádně pozorovat západ slunce na útesu u majáku má něco do sebe. Večer dojíždíme zpět do města Portree, kde si dáváme skvělou večeři v místní The Isles Inn (doporučuji objednat si pivo Skye Gold Ale). Po večeři nás čeká noční přejezd do Fort William, který byl velmi oživen přítomností divoké zvěře (zejména obrovských jelenů a laní) u silnic i na ní. Celkem jsem jich napočítal cca 25.

4 ETAPA – Fort William, Glenfinnan, Dalwhinnie

Fort William je jedno z větších měst skotských Highlands. Prošli jsme jeho centrum, prolezli různé obchody, ale posléze jsme zjistili, že města nás zase tak neupoutávají. Proto jsme vyrazili k místu zvanému Glenfinnan, které proslulo tím, že se zde nachází známý železniční most z Harryho Pottera. K mostu se dá dostat západní stranou od parkoviště, je pěkná procházka, ale vlastně nic jiného než pohled na most a jezero nenabízí. Vracíme se zpět do Fort William a zvažujeme výstup na Ben Nevis. Kvůli nepřízni počasí ho ovšem musíme oželet a proto si jedeme spravit chuť do pravé skotské destilérky. Ve Skotsku je jich požehnaně, ale určitě musím doporučit tu, kterou jsme navštívili my a to Dalwhinnie Distillery, na okraji vesnice Dalwhinnie. Prohlídka s degustací whiskey a ochutnávkou skotské čokolády vyšla na směšných 15£ a ještě jsme dostali voucher na slevu 5£ na jakoukoli whiskey. Dále cestujeme zpět do Pitlochry, kde bohužel náš oblíbený podnik Hettie’s Tea Rooms je zavřený a tak večeříme v restauraci caffe Scozia. Po večeri odjíždíme do města Stirling, kde nocujeme.

5 ETAPA – Stirling, Falkirk, Edingburgh

Kdysi hlavní město Skotska, Stirling, je nádherné historické město, které se mi ze skotských měst líbilo upřímně nejvíce. Není ani tak velké, žije zde nějakých 50 000 obyvatel. Předchozí večer jsme zde zavítali do místního zřejmě studentského baru někde na Baker street. Druhý den jsme navštívili Stirling Castle a prošli jeho zahrady i včetně hřbitova. Dále jsme vyrazili do Falkirku, kde jsme navštívili The Falkirk Wheel, obrovské zdymadlo, které složí k lodní dopravě po vodních kanálech. Poté jsme už vyrazili zpět do Edinburghu. Za zmínku určitě stojí Edinburgh Castle a Old town square, Scottish National Gallery, St. Giles´ Cathedral nebo Calton Hill. Nejvíce se nám ovšem líbila atrakce The Edinburgh Dungeon. Náhled do historie Edinburghu, ztvárněný hereckým představením, s výbornou hororovou atmosférou, ze které i mě běhal občas mráz po zádech. Po celém dni stráveném v Edinburghu tak zakončujeme naše skotské dobrodružství a vydáváme se na letiště, kde jsme museli strávit noc a druhý den v 5:30 odlétáme do Prahy.

Závěrem…

I když je pět dní opravdu krátký časový úsek, my jsme stihli vidět snad to nejkrásnější, co nám Skotsko může nabídnout, samozřejmě pokud máte dost času, který my jsme neměli, projeďte ho křížem krážem od severu k jihu, od západu k východu, protože to za to určitě stojí.

David Juran

PM: Přátelé jsou pro cestování základ! ačkoliv ve skupince nezažijete to, co single traveler.