Unikátní akvadukt – technická památka
Dřevěná novostavba nahradila původní akvadukt stržený v roce 1984. Akvadukt je jediný svého druhu v České republice. Nikde jinde totiž neteče voda nad železniční tratí. Unikátem je i to, že můžete jít nebo jet na kole podél proudící vody v dřevěném akvaduktu.
Most je součástí mezinárodní cyklotrasy Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov a umožňuje cyklistům i pěším turistům překonat společně s vodním náhonem železniční trať Plzeň-Česká Kubice. Přibližně 16 kilometrů dlouhou trasu vodního kanálu prý kopal jako vykoupení z trestu smrti jistý odsouzenec. Dílo měl prý hotové za rok.
Vodní náhon Teplé Bystřice již od roku 1571 přivádí vodu z povodí Dunaje do povodí Labe a sloužil k napájení domažlických mlýnů a příkopu městského opevnění. Teprve v roce 1862 byl náhon přerušen výstavbou železniční trati Fürth im Wald – Plzeň, a tak musela být voda převedena přes trať kovovým akvaduktem. Nosnou konstrukci nového akvaduktu tvoří dva lepené dřevěné nosníky délky 24 metrů, mezi nimi je ocelová konstrukce s lávkou i korytem.
Dne 22. 9.2012 byl pro veřejnost otevřen akvadukt nad
železniční tratí Na Hadrovci. Nedaleko od něj je vlaková zastávka Havlovice na této trati. Stavba akvaduktu nebyla jednoduchou záležitostí. Oproti původnímu, který tu stával až do roku 1984, kdy musel být pro zchátralost stržen, je nový akvadukt o zhruba půl metru výše. Větší podjezdná výška pod ním umožní průjezd vlaků i po případné elektrifikaci stávající železniční tratě. Na rozdíl od původního akvaduktu, který měl u koryta na vodu jen úzkou lávku pro pěší se zábradlím, nový akvadukt představuje širší dřevěnou lávku, na níž je přibližně čtvrtina šířky určena k otevřenému průtoku vody a zbylá část slouží pro průchod pěších a cyklistů. text: http://www.chodsko.net/co-videt/bod-zajmu/1
My jsme zaparkovali jen pár set metrů od viaduktu. Příjemná procházka k technické zajímavosti.
Pěšky z domažlického náměstí od augustiniánského kláštera po zelené Chodskou ulicí ke kruhovému objezdu pod Chodským hradem. Na kruhovém objezdu zvolíme první výjezd a půjdeme pořád rovně Hruškovou ulicí směrem z Domažlic. Dále po neznačené stezce podél a proti toku Zubřiny až za k žel. mostu u Havlovic. Za Havlovicemi podejdeme železniční most a po přibližně 200 metrech odbočíme doprava. Po půl kilometru se dostaneme k unikátnímu akvaduktu.
Všechno zničili ! Všechno ! I tento skvělý stavební unikát. Měl jsem to veliké štěstí jej vidět ještě v tomto stavu, se svou družkou Milunkou. Dokonce zrovna pod námi projížděl vlak….