• Menu
  • Menu

Řeka Iravádí,  tepna Barmy MT 24

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Myanmar /Barma/ » Řeka Iravádí,  tepna Barmy MT 24

Na recepci je mrtvo, jeden recepční je zachumlaný v dekách na zemi pod schody, ten druhý je o něco dál zkroucený pod židlemi. Je 4.30 ráno. Taxík, který nás má vést do přístavu už tu měl být. Venku je tma a chladno. Budíme chlapíka pod stolem, je úplně mimo, huhlá. Za hodinu odjíždí loď a my  nevíme, jak daleko je do přístavu. Budíme recepčního a dáváme mu jasně najevo, že je BIG PROBLEM ! Nějaké auto přijíždí, ale ne pro nás. Venku se strhne barmská hádka, teď na sebe vrčej Barmánci. Přichází jakýsi vyšší šéf hotelu, za 2 minuty je tady auto, pro NÁS! Jedeme dlouho rozespalým a zakaboněným městem. Je 5.29, když se řítíme do přístavu. Odplout máme přesně za minutu.

Lodí z Baganu do Mandalay

Vidíme 3 lodě. Dvě jsou moc pěkné, třetí je horší a je nad slunce jasné, že to je právě ta naše. Vstoupíme na loď a hned vyplouváme. Jsme  někde v podpalubí, leží tu velké batohy a dvě řady červených  vysokých a úzkých sedaček. Jedním slovem vypadá to tu jak v márnici. Jdeme o patro výše, tady jsou sedačky bílé a sedí na nich turisté. Usedáme a balíme se do oblečení. Fouká studený vítr, ale je tu příjemně. Za sedačkami je otevřená paluba se stříškou a malým barem. Při východu slunce usedáme na venkovní palubu a zůstáváme tady už po celou dobu plavby. Cesta do Mandalay trvá necelých 11 hodin a cesta je dlouhá asi 150 km.

vyplouváme Bagan – Mandalay

11 hodin plavby

Dostáváme malou snídani i kafíčko. Další občerstvení je oběd. Rýže se zeleninou. Během plavby si pak jako jediní několikrát koupíme dobré barmské pivo. Plavba jako taková je opravdu příjemná, míhající břehy jsou v některých místech poseté pagodami a stúpami. Pozorujeme život na břehu. Co nás, ale fascinuje, jsou velké lodě, které kolem nás proplouvají. Ať už vezou exotické dřevo, keramické obrovské nádoby nebo třeba rýži, ropu, bavlnu a další místní suroviny. Plavba je místy trochu dramatická. V některých částech řeky je nízký stav vody, to potom plavčíci vezmou dlouhá bidla a ukazují směr kormidelníkovi. V nejproblematičtějších místech řeky nás doprovází jako předvoj malé bárky s navigátory. Na palubě je nás asi 10 turistů a tak prostoru máme každý  spousty.

Být na Titanicu, ani slza by mi neukápla

Parta lidí na téhle lodi teda nic moc, po celou dobu cestování vždy přátelská atmosféra, je tady na bodě nula! Říkám si škodolibě, být v situaci jako na Titanicu, ani by mi slza neukápla. Určitě je dobré zmínit, že přes řeku Iravádí, nedaleko Mandalay,  se klene krásný  obloukový most  Yadanabon Bridge a jeho straší kolega most Ava, na soutoku Irrawaddy a řekou Myitnge.

na řece Iravádí

Po 16. hodině přijíždíme do přístavu v Mandalay.

Řeka Iravádí (Irravadi) je opravdovou tepnou Barmy a protéká všemi směry touto zemí. Název řeky je odvozen ze starověkého jména řeky Ravi, které se říkalo Iravati. Řeka pramení v horách na severu  v Tibetské autonomní části – Jun-nan a je dlouhá 2150 km, teče od severu k jihu od soutoku řek N´Mai a Mali, přes deltu Irrawaddu  ústí deltou do Andamanského moře. Splavná je v délce od 1100 km – 1400km , pro malé lodě až 1600 km, podle vodního stavu během roku. Vzestup hladiny je charakteristický v době monzunových dešťů v dubnu a je na vzestupu až do měsíce září. V dalších měsících voda opadá. Kolísání hladiny je v rozmezí 8-11 m. Ještě větší kolísání je, co se týče rozšiřování řeky, ta může dosáhnout až pětinásobku. Nejsevernější  místo dosažitelné lodí  je město  Bhamo ( 240 km od soutoku Mali a N´Mai). V Rangúnu může dosahovat příliv až 4,5 m. Řeka a její delta Irrawadda se podílí více jak 60 % na produkci rýže v Barmě. Řeka byla využívaná  k dopravě a obchodu od 6. století. Důležitou se stala během kolonizace  pro britské impérium poté, co zde bylo vytvořena rozsáhlá síť zavlažovacích kanálů.

Roku 2007 podepsal Barmská vojenská vláda smlouvu na výstavbu sedmi vodních přehrad. Tato smlouva nepotěšila mnoho lidí, především z bezprostředního okolí řeky, ale také ekologické organizace, které vyjádřily obavy nad porušením a ekologickými dopady na biologicky rozmanité říční systémy. Jistě opodstatněné obavy se také týkají hrozby ohrožení některých vzácných druhů  např. delfína tuponosého nebo velmi vzácného říčního žraloka ( Orcaella brevirostris).

Řeka Irrawadda má pět hlavních přítoků: Tejpování,Syseli,Myitnge, Mu, Chindwin.

život na břehu řeky Iravádí
život na břehu řeky Iravádí

cestopis následující den

cestopis předcházející den

Jana Schlitzová

Má první cesta za hranice byla do NDR, tady jsem poprvé spatřila moře. Následovaly Maďarsko, Jugoslávie, Bulharsko. Když se otevřely hranice, stačila na několik let Evropa, to už byly cesty s dětmi. Od chvíle, kdy jsme poprvé s dětmi navštívili Asii, je poznávání, psaní a fotografování mým druhým zaměstnáním a stále mě to baví. Nádherná místa a zákoutí naší země, krásné České republiky, teprve objevuji a mám co dohánět.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *