Ejpovické jezero se psem

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Plzeňský kraj » Ejpovické jezero se psem

Zatopený lom Ejpovice

U jezera jsme už podruhé. Volíme tentokrát druhou stranu jezera.  Sjíždíme z hlavní,  serpentinou až k malému parkovišti. Máme štěstí, že je jedno místo volné. Jsme v lesíku, kde vede část cyklostezky. K jezeru scházíme hned asi po 200 metrech chůze. Jsou tu zaparkované loďky, opodál jsou rybáři.

jezero Ejpovice

Je nám vedro a tak se hned vrháme do vody. Na břehu jsou  dost ostré kameny, ale za chvíli už i s Doctorem plaveme až ke břehu, kde je malý altán. Užíváme si vody a až cestou zpět zrakem kontrolujeme kvalitu vody. Není to úplně křišťálová voda, ale koupat se dá. Přichází rybář a tak se střídáme, pokračujeme totiž dále směrem k Rokycanům,

U jezera v květnu

Od přehrady Klabava by to mělo být k lomu Ejpovice asi 2 km pěšky. Vydávám se směrem, který mi poradili rybáři. Zdá se mi, že už je to nějaké dlouhé a tak se raději vracím k autu, které mám v Klabavě a odtud znovu dle  popisu mířím k lomu. První zastávku jsem netrefila,  zastavila jsem totiž u regulační hráze a brodu, i když i odsud by se k lomu dalo asi pěšky  taky dojít.  Jezdí tu náklaďáky s kamenem. Brod  přes potok  Klabava je hluboký a já nemám kde přejít. Popojedu tedy o kus dále po cestě a zastavuji u lesíka, kde jsou sloupky a značená cyklistická stezka. Odtud je to k lomu 200 metrů. K lomu jsou přístupné cesty o kus dále a pak v místě,  kde je kemp /ale to vše zjišťuji až později/. Kolem skály, příroda. Nádhera. Obejdu  část jezera  nejdříve zleva a pak jdu zprava až k atrakci  s vlekem na Wakeboarding, Wakeskate, Vodní Lyžovaní, vlek má wm02 od wakemaster, lano 9,5m nad vodou, dráha 170m.

jezero Ejpovice

Kolem jezera jsou rybáři, potkávám cyklisty a i rodiny s dětmi. Procházka kolem jezera je moc příjemná a těším se, že se tady brzy i vykoupeme a prozkoumáme důkladněji celé okolí. Na několika místech vstupy do vody, plážičky pod stromy lesem vede částečně cyklostezka.

Ejpovické jezero

Jezero o rozloze 44 ha na severním okraji Ejpovic, které vzniklo zatopením vytěženého lomu, dosahuje hloubky 43 metrů a je využíváno hlavně k rekreačním účelům. Důl zde zřejmě existoval již v 18. Století, brzy po zahájení byla těžba železné rudy utlumena, obnovena v r. 1953.

jezero Ejpovice

Roku 1976 byla těžba ukončena a důl se samovolně zatopil důlní a povrchovou vodou.

Severní stěna zatopeného lomu je od roku 1993 chráněná jako přírodní památka (1,93 ha). Je zde odkryto těleso prekambrického buližníku, které tvořilo skalní útes břehu moře ve spodním ordoviku. Zachovaly se zde původní organismy příbojové zóny. Skalní srub je nejstarším nepřemístěným zdrojem fosilních organismů příbojové vlny na světě. Jejich stáří činí asi 480 miliónů let. Lokalita je proslulá nálezy trilobitů, graptolitů, stromatolitů, zbytky korýšů. Nejvýznamnějším druhem je mechovka Berenicea vetera. Roste zde olše lepkavá, bříza bělokorá, javorec jasanolistý, javor mléč a javor klen, habr obecný, svída krvavá, modřín opadavý, borovice černá, topol Simonův a topol bílý, vrby aj.

Autokemp U jezera poskytuje ubytování v chatkách (kapacita 56 osob), ve stanech, v přívěsech i obytných vozech. Certifikace: Adresa:

Provozování vodních sportů, rybaření. Autokempem prochází cyklostezka Praha – Plzeň. Luxusní Golf Park Plzeň u jezera. Greensgate leží v nadmořské výšce 310 m a nachází se zde hřiště PAR 72, s délkou 6 244 m. Hřiště je lemováno řekou Klabavou a Ejpovickým jezerem. Mistrovské 18jamkové hřiště designoval přední německý architekt Christoph Städler.