MEXIKO, GUATEMALA,HONDURAS, BELIZE 8

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Severní a Střední Amerika » Honduras » MEXIKO, GUATEMALA,HONDURAS, BELIZE 8

Copán  – Na skok za Mayskou historií.

Budíček je na půl třetí ráno. Míříme do Hondurasu. Vzbudily jsme vrátného, aby nám otevřel vrata a čekaly na bus. Pojedeme asi 8 hodin. V busu mi není moc dobře od žaludku, nevadí, aspoň nemám hlad a klimbám. Na hranicích proběhlo vše bez problému. Jedeme do Copanu na jednu noc. Naše vstupní razítka jsou pouze Copan – Honduras. Asi jsme něco platily, ale byla to zanedbatelná částka. Na hranicích byla dlouhá fronta, ale všechny kamiony jsme předjeli.
Jen jak jsme přijely, hned přiběhli naháněči a odevzdaně jsme jim daly bágl a nechaly se odvést až do hotelu. Majitel mluvil anglicky a to co slíbil, splnil. Nemůžeme si stěžovat. Cena 5 dolarů. Místnost je maličkatá, na záchodě jsou malí broučci, ale stěhovat se sem nebudeme, tak je to jedno. Je tu děsný vedro. Dnes nám zima rozhodně nebude. Zašly jsme na oběd a nechaly se odvést  taxíkem na Ruiny Copan.

Honduras Copan

Mohly jsme jít pěšky, není to daleko, ale v tom vedru to bude všechno náročnější. Navíc mi pořád není moc dobře.

Zaplatily jsme si ruiny a ještě zvlášť muzeum, kam Jana nechtěla. Bylo my to líto, jsou tu ty nádherné stély, kvůli kterým jsem sem chtěla jet. Muzeum se nachází naproti návštěvnickému centru. Má být nejlepší v celém regionu, Mayská sbírka, oltáře a sochy a panely jsou dokonce popsané v angličtině a španělštině.  Vydala jsem se přes dramatický portál dveří, připomínající čelisti hada, a prošla tunelem (podobenství přechodu do Xibalba, neboli podsvětí), byl tu příjemný chládek. Hned se mi ukázala malovaná replika velkolepého chrámu Rosalila. postavený pro vládce jménem Měsíc Jaguar v roce 571 a objevili jej téměř neporušený v chrámu 16.  Karmínové barva, nefrit barevné masky boha Slunce, znázorněný s roztaženými křídly, tvoří hlavní průčelí chrámu.  Exponáty v přízemí jsou tématicky zaměřeny na Mayské náboženství  a kosmologii, zatímco horní patro je složeno z nejlepších originálů soch z údolí Copanu, komplexní zobrazení schopnosti a dovednosti Mayských řemeslníků.
Janka si zatím zdřímla u vstupu na ruiny, pěkně ve stínu na kamenné lavičce. Vstupenky byly pekelně drahý. Mám pocit, že jsem platila tak 35 dolarů. Jestli peníze jdou na vykopávky, tak jsem ráda.
Lempira je honduraská měna. Jedna setina lempira je centavo. Název lempira je převzatý ze jména domorodého vládce národu Lenca. Jméno jejich panovníka – Lempira – v řeči tohoto národu  to znamená v překladu Pán hory. Tento muž je národním hrdinou pro své vůdcovství bojů indiánů proti španělským dobyvatelům – conquistadorům v období kolem roku 1535.

COPAN
Většina archeologů, souhlasí s tím, že Copan byl součástí tří největších a nejvíce bohatých kulturních center Nového světa.  Mayové vyvinuli civilizaci založenou na komplexní sociálně-politické struktuře, byli nadaní v oblasti věd, matematiky a astronomie.  Vynalezli systém psaní hieroglyfů. Stejně působivé je i Mayské umění, které je patrné z pečlivého plánování jejich ceremoniálních center, stavbami pyramid a soch, které se dochovaly dodnes.  Významné jsou nástěnné malby, práce s nefritem, keramika a kamenina. Copan, se nachází v jihozápadní části regionu Mayů.  To vzkvétalo během 7. století našeho letopočtu.  Obrovský komplex sestávající z několika náměstí a mnoha chrámů postavené na různých úrovních. Džungle, která obklopuje Copan je svěží a plná zvuků různých zvířat.  Opice, papoušci ara (jsou zde ochočení), prasátek pekarů, morčata se zlatavou srstí s černými tečkami.

Mayské město Copan je hodně v rozvalinách, ale stély jsou  ty nejkrásnější, co jsem kdy viděla. Připlatily jsme si ještě za návštěvu tunelu.
Jednou z věcí, která dělá Copán neobvyklým je, že mají dva archeologické tunely otevřené pro veřejnost, Rosalina tunel a tunel Jaguár.  Mayský vládci měli tendenci stavět nové chrámy na vrcholu starého chrámu a právě zbytky starých chrámů můžeme vidět v tunelech.
Zpátky jdeme pěšky, je tu pěkný chodníček a cestou narazíme ještě na několik stél. Nějak jsme cestou zabloudily a nemohly jsme najít hotel, mají tu pěkně příkré ulice. Už se dost vlečeme. Musely jsme se ptát několika lidí na cestu. V pokoji jsme si uvařily kávičku, osprchovaly se a padly do postele, aby ne. Vstávaly jsem brzo a zítra nás opět čeká ranní přesun zpět do Guatemaly .