Kolumbie, park Tayrona – cestopis 14

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Jižní Amerika » Kolumbie » Kolumbie, park Tayrona – cestopis 14

V Národním parku Tayrona, (Parque Nacional Natural Tayrona)

Kogi (Tayrona) jsou potomci domorodé etnické skupiny, žijící v pohoří Sierra de Santa Marta. Národní park Tayrona v Kolumbii je po nich nazván. Jejich civilizace pokračuje již od předkolumbovské éry. Tayrona byla vyspělá civilizace, obydlí stavěli z kamenů a budovali cesty skrz džungli. Po příchodu Španělů, nastaly pro kmen těžké časy. Byli nuceni se vystěhovat ze svého území do hor. Kněží byli pověšeni, ženy znásilňovány a děti ukradeny na převýchovu. I přes všechny útrapy se kmenu Kogi podařilo přežít a zachovat si své původní zvyky a tradice. Věří ve velkou matku jménem ALUNA. Země je pro ně živá bytost a lidstvo jsou její děti. Věří, že naše postupné devastování přírody a plundrování zdrojů oslabuje matku zemi a vede k našemu zničení. Pravidelně navštěvují  horu Pico Cristobal Colon (Gonawindua). Věří, že tato hora je srdcem světa. Všichni muži nosí malou dutou tykev, ve které je prášek ze skořápek. Pomalým drcením vzniká v tykvi vápno a při žvýkání koky sají vápno z hůlky. Oblékají se do bílé tkané tuniky a pokrývka hlavy připomíná vrcholky zasněžených And. Ženy nosí Mochilas, tkané kabelky ve kterých nosí posvátné předměty.

17.4.2013

Ráno jsme snědli banány a dali si připravenou kávu na terase. Busem odjíždíme do vesničky Taganga a tady si platíme výlet do Národního parku Tayrona (španělsky  Parque Nacional Natural Tayrona) . Řidič jede krokem, po deseti minutách zastavuje u obchodu, aby si turisté mohli nakoupit. Čekáme tu snad hodinu. Petr naštvaně stál celou dobu ve frontě na pokladnu. Přinesl vodu a sladký chleba. Za další hodinu, protože jedeme krokem, konečně dojedeme ke vstupu do  národního parku. Platíme nehorázné vstupné. To fakt přehnali. Dostaneme papírový náramek na ruku a konečně se můžeme odtrhnout od skupinky Amerických turistů. Jdeme asi dvě hodiny horkou džunglí. Občas jsou tu vybudované chodníčky. Leje z nás pot. Po cestě je plno obrovských balvanů. Před příchodem se chci převléknout do plavek a Petr začal volat, pojď rychle pryč, je tu obrovský pavouk. Z pavouka se nakonec vyklubal krab, kterých je tu plno a žijí v zemi.

Dostáváme se na dohled k první pláži a těšíme se, že se konečně vykoupeme. Bohužel je tu vlajka se zákazem koupání. Postupujeme dál džunglí, lezeme přes velké kameny a je tu další krásná pláž Arrecifes. Bohužel opět nebezpečné ke koupání.

Pláž (playa) Arrecifes

Národní park Tayrona je jedním z nejpopulárnějších a nejkrásnějších oblastí Kolumbie. Pobřeží obklopuje džungle a pohoří Sierra Nevada de Santa Marta. Jedná se o nejvyšší pobřežní hory na světě. Není přímo připojena k majestátnímu andskému pohoří, ale pochází ze stejné tektonické aktivity. Tayrona národní park má pobřeží 35 km, s řadou písčitých pláží a deštným pralesem v nadmořské výšce 600 metrů. . Teploty tu šplhají nad 36 ° Celsia. Pláže jsou krásné a obrazy perfektní. Bílé pláže lemované tropickým deštným pralesem a obrovskými valouny. Křišťálově čistá mořská voda s odstíny modré a zelené.

V NP Tayrona se dá  tábořit na pláži. Oblast je prostě úchvatná. My máme ovšem málo času. Na cestě se zastavujeme u prodavačky pomerančového džusu. Posedíme na spadlém stromě a kocháme se krásnou přírodou. Už se těšíme na koupání. Po cestě jsou spolehlivé směrovky, které nám přesně určují kolik minut nám ještě zbývá, než dojdeme na první koupací pláž. Po cestě potkáváme mravence nesoucí lístky ze stromů a další kraby.

Nepříjemná byla kontrola policajtů. Prohrabali nám batohy a peněženky. To mě fakt rozladilo. Petr mi potom vynadal, že jsem se netvářila při prohlídce dost příjemně. Zřejmě jsem nasadila bojovný výraz. Došli jsme na pláž EL Cabo San Juan. Tady jsme se konečně vykoupali. Jsou tu pěkné kameny porostlé zelenými řasami.

Naše poslední pláž je La Piscina. Ta je asi nejnavštěvovanější. Odtud  pojedeme lodí zpět do vesnice Taganga. Hned jak jsme na pláž přišli, raději jsme si hned koupili lístky na loď. Skoro nám nevyšli peníze. Výlet nás přišel dost draho. Jsme bez peněz, máme děsnou žízeň a znepokojeně pozorujeme oceán a jeho velké vlny. Lodička se zdá titěrná a cesta bude špatná. Lehnu si na pláž, sluníčko už nesvítí. Naposledy si zaplaveme a Petr jde na vyhlídku, na to už nemám sílu.

Národní park Tayrona

Na loď se nacpalo asi tak 35 lidí. Museli jsme odevzdat zavazadla do skříňky, což jsem za hudrování Petra odmítla. Plavidlo sebou házelo tak silně, že se na něj skoro nedalo vylézt. Voda nám stříkala do očí, nebylo se čeho držet. Vlny měly snad 3 metry a když jsme se dostali na vlnu pád lodi byl jak pád na beton. Skoro celou cestu jsem měla zavřené oči. Sůl nepředstavitelně pálila. Křečovitě jsem se držela Petra za předloktí, asi ho to i bolelo. Tvářil se, že si cestu snad i užívá. Měla jsem opravdu šílený strach. Hodina hrůzy, snad bych raději šla zpátky pěšky, kdybych věděla, co mě čeká. Konečně jsme přistáli u vesnice Taganga. Měla jsem nohy jako z gumy a nemohla jsem vylézt z lodi. Tedy seskočit. Sedla jsem si na příď a nešťastně koukala dolů. Jeden chlapík mi nabídl, že mě chytí, i tak jsem se bála. Nakonec mě dva chlapi sundali dolů. Došli jsme do restaurace a já si dala rychle jedno pivo, abych se trochu uklidnila. Autobusem jedeme zpět do Santa Marty a snažili se najít bankomat, který nám vydá peníze. Nepodařilo se nám vybrat vůbec nic. Měli jsme hlad, žízeň a byli jsme bez peněz. Šla jsem už do hotelu a Petr zašel alespoň do obchodu koupit chleba a salám. Snažil se ještě najít další bankomat, nakonec platil kartou v obchodě. To naštěstí fungovalo.