Kolumbie, Cartagena – cestopis 15

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Jižní Amerika » Kolumbie » Kolumbie, Cartagena – cestopis 15

CARTAGENA ( Cartagena de Indias nebo Cartagena la Heroica )

18.4.2013

Hned ráno jdeme do banky, vyřešit naší finanční situaci. Čekáme před Bancolombia, až otevřou. Otvírací ceremoniál byl dokonalý. Procházíme špalírem bankéřů v uniformách a všichni nás s poklonou zdraví. Petrovi pomohli a peníze mu z karty dali. Já si vyměnila dolary. Jeden bankéř mluvil anglicky a tak to bylo poměrně snadné. Vrátili jsme se do hotelu a koupili si lístek do Cartageny. V restauraci v hotelu si dáváme k snídani báječný koktejl a zapovídám se tu s jedním Kolumbijcem a světe div se, mluvil česky! Poradil nám levný hotel v Cartageně. Přijel pro nás minibus až do hotelu. Turistka přede mnou si sklopila sedadlo a já neměla vůbec kam dát nohy. Ještě byla drzá. Zřejmě Britka. Sedadlo nezvedla a tak čtyři hodiny jízdy bylo utrpení. Doporučený hotel byl mimo centrum a navíc plný. Šli jsme kus dál, ale tady se mi nelíbilo, byla to vlastně stavba. Ještě jsme trochu hledali a nakonec si vzali taxi a jeli do centra. Taxikář ani nevylezl, aby mi  pomohl s kufrem. Nechali jsme se dovést do hostelu Hill House. Seděla tu rozeřvaná recepční, hrůza. Stejně neměli volno. Nakonec jsme v předraženém hotelu Blue House. Petr byl naštvaný, že je to tak drahý a šel se projít na pláž. Já si sedla na balkon a pozorovala ruch města. Zašla jsem si na špagety a projít se po městě.  V noci jsme zřejmě nezamkli a někdo nám vlezl do pokoje. Naštěstí mě to vzbudilo.

Cartagena

19.4.2013 V hotelu jsme si dali snídani a šli hledat levnější hotel. Našli jsme cenově přijatelný hostal Santo Domingo. Koupelna je od pokoje oddělena jen malou přepážkou, asi metr a půl vysokou. Když je někdo na záchodě, jako by byl vlastně v pokoji. V pokoji je vlhko. Je tu ale alespoň klimatizace a zahrádka. Je snad víc jak 40 stupňů celsia a to je teprve ráno. Jdeme se projít po Cartageně.

Cartagena de Indias leží u Karibského moře. Má nejrozsáhlejší opevnění a hradby v Jižní Americe. Město je rozděleno do tří čtvrtí. Centro – San Pedro, kde stojí katedrála, San Diego, čtvrť obchodníků a Gethsemani. Cartagena byla jedním ze tří nejdůležitějších přístavů Karibiku(La Habana a San Juan de Puerto Rico). Město je vynikající ukázkou vojenské architektury ze 16. a 18. století  a je také nejrozsáhlejší v Novém světě. V roce 1984 se její centrum zapsalo na seznam UNESCO.

Dne 1. června 1533 založil  Madrileño Don Pedro de Heredia město Cartagena de Indias na malém pobřežním souostroví v Karibiku. Nachází se v zálivu Darien, 100 km západně od ústí Rio Magdalena. V době vzniku tu žilo pouze 200 lidí. Místo pro vybudování města bylo vojensky strategické. Úzký pás země je odříznut od kontinentu řadou zátok, které nabízejí dobré ukotvení a úzké kanály představovaly vynikající přirozenou obranyschopnost. Především pro všechny ukradené poklady indiánům z Nové Granady, které zde byly  uloženy před přesunem do Španělska o století později. V Cartageně se díky bohatství začalo stavět  po vzoru katalánského a andaluského vzoru. Vzniklo mnoho paláců, zahrad, klášterů a kostelů.

Cartagena

V 16. století trpěla  Cartagena  pěti  děsivými útoky a obležení piráty. Nejznámější útok byl vedený Francisem Drakem. Sir Francis Drake Po získání titulu šlechtice, který mu byl udělen Anglickou královnou Alžbětou, dorazil do Cartageny de Indias s mocným loďstvem a dobře vyškolenou armádou. Vylodil se za velmi temné noci přes Bocagrande do Punta del Judío. Další část vojska se snažila přijít pres Bahía de las Animas, ale řetěz plovoucích sudů Fuerte del Boquerón (dnes Fort San Sebastian del Pastelillo) jim uzavřel cestu. Drake pokračoval dále přes poloostrov Bocagrande, až našel nechráněné místo. Dnes náměstí Santo Domingo, narazil na částečný odpor, ale za úsvitu bylo město jeho. Spálil asi dvě stě domů
a požadoval výkupné. V návalu vzteku nařídil vyhodit do povětří katedrálu, která se právě stavěla. Po jejím zničení zaplatilo město Cartagena de Indias ohromné výkupné v částce 107.000 dukátů.

Náměstí Santo Domingo

Španělé zareagovali na pirátské útoky a vybudovali řadu pevností kolem města. V roce 1586  byl povolán Bautista Antonelli, nejslavnější vojenský inženýr koruny Španělska. Tento stavitel a architekt byl pověřen vybudováním masivního opevnění města. Jeho práce byla dokončena v 17. století. Cartagena se stala nedobytnou pevností. Úspěšně odolávala útokům, během obléhání.V úkrytu impozantního opevnění město nadále vzkvétalo. Staré město si zachovalo veškeré kouzlo koloniálního období. Úzké uličky lemované krásnými vnitřními dveřmi s klepadly a vyčnívajícími balkony plné květin. Ve čtvrti San Pedro, kde žili šlechtici a hodnostáři, se dochovaly památky vysoké kvality. Příkladem je katedrála (1575-1612), kostel a klášter San Pedro Claver, kostel Santo Domingo a budova, která kdysi byla klášterem San Diego, Palác Inkvizice, kde se soudily čarodějnice a kacířství. Dnes v paláci sídlí historické a archeologické muzeum,

Jdeme se podívat na pevnost Castillo de San Felipe. Vyjdeme ven z hradeb hlavní bránou a přejdeme po moste směrem pevnosti. Hned za zdí města začíná nepořádek a zápach. Tady je opravdový život obyvatel města. Turiséi k pevnosti jezdí autobusem nebo taxíkem. Na řece je zakotvená krásná loď.deme necelou půl hodinu, koupíme si vstupenky a pokračujeme na pevnost. Vedro je neúnosné, mám promočené tričko potem.