Filipíny 3

SAMAR – seznámení s Filipínami

Odlet ze Soulu do Manily byl po malém zpoždění v 8,50 hod. Celkem 2600km jsme zvládli za 3,5 hodiny a do Manily dorazili v 11.30 hod. Časový posun oproti Soulu byl -1 hodina, tj. +7 hodin oproti Praze. Čekalo nás příjemných 26°C a můj batoh totálně promáčený od piva, které jsem převážela v batohu. Zřejmě díky „šetrnému“ zacházení letištního personálu se jedné plechovce nepodařilo cestu přežít. Většinu tekutiny naštěstí nasál ručník a oblečení ochránily igelitové tašky, ale vůně, která se z batohu vinula, byla nezaměnitelná.

Na letišti jsme vyměnili dolary na pesa – kurz byl cca 1 peso = 2,-Kč. Taxíkem jsme se pak po cca 15 minutách dostali na Terminál 3, kde jsme jednak posvačili v Burgerkingu a hlavně nechali všechno zimní oblečení v úschovně. Právě z Terminálu 3 jsme ještě ten den odlétali do Taclobanu na ostrově Leyte. Při check – in byl trochu problém vejít se do váhového limitu Airphil Expres. Batohy k odbavení musely mít max. 10 kg, což nesplňovaly hlavně zavazadla Jirky a Honzy, kteří s sebou brali i ploutve a neopreny kvůli potápění. Nezbylo tak odlehčit batohy od dalších plechovek piva.

Let z Manily v 16,10 hod. do Taclobanu na ostrově Leyte trval cca hodinu. Tacloban nás přivítal mírným deštíkem. Hned na letišti si nás „stopl“ taxík a odvezl k hotelu, který jsme vybrali podle průvodce – Welcome Home Pension. Ubytovali jsme se ve dvou pokojích po čtyřech a vyrazili na večeři do all-you-can-eat v Stephane´s Smokehouse. Jídla bylo hodně, takže jsme ho pak šli strávit procházkou po městě. Došli jsme k moři, které však zrovna vábně nevonělo, takže jsme se jen zastavili v Mc Donald´s na Mc Flurryho a vrátili se do hotelu. V atriu hotelu byla moc hezká dřevěná chatička, takže jsme ji obsadili a trochu ztenčili tekuté zásoby přivezené z domova.

Tacloban

Tricyklem jsme dojeli na autobusové nádraží a odtud vzápětí jeepneym do městečka Basey na ostrově Samar. Cesta vedla mimo jiné přes nejhezčí a nejdelší most na Filipínách – San Juanico Bridge. Jeepney nás vyhodil přímo před turistickým centrem, kde jsme si domluvili výlet do Sohoton Natural Park a ubytování v Queens´s pension. K penzionu nás vedl jeho majitel, který kroutil prdelkou lépe než všechny holky z naší party. Ubytování bylo dost zvláštní – byly to takové světlé kobky, kam se vešly jen postele a zdi nevedly až ke stropu. Moc jsme nechápali, proč máme klíče od zámků na dveřích, když by se do pokoje dostal i trochu čiperný důchodce.

Poté, co jsme se ubytovali a na trhu koupili grilovaná kuřata k obědu, jsme vyrazili na domluvený výlet. Jeli jsme dvěma loděmi po řece, až k místu, kde se vchází do jeskyň. Při vystupování z lodi se Milošovi podařilo uklouznout a sjet do řeky. Odřel si loket a během dovolené k tomu postupně přidal i druhý loket a obě kolena.

Protože až na místě došlo průvodci, že zapomněl přinést svítilnu, vyrazil jeden z místních do vesnice pro lampu a my zatím poodjeli loďkou dál po řece a pak se broděním (někdy voda byla tak vysoko, že jsme museli sundat kraťasy) dostali k místu, odkud jsme už museli plavat až k Natural bridge. Koupel byla příjemně chladivá a všichni jsme si ji užili. Poté jsme strávili asi hodinu v jeskyni a burcovali naši fantazii tak, aby ve stalagnitech a stalaktitech našla různá zvířata a postavy. Mně se nejvíc líbily krápníkové varhany, na které nám průvodce neváhal zahrát.

Sohoton Natural Park

Ve středu jsme vstali v 7 hod. a u cesty před hotelem dlouho čekali na bus do městečka Marabut – dalšího cíle naší cesty. Nakonec nám došlo, že tady asi nic jen tak nepojede a domluvili jsme si pronájem vlastního jeepney. Cesta zabrala 40 min. a absolvoval ji s námi i majitel našeho hotelu. Ten se nám v Marabut pokoušel najít i ubytování, ale bylo to marné, protože jediné místo, které se tady pronajímalo, mělo jen čtyři špinavé postele a bylo na místní poměry nekřesťansky drahé.

Poté, co jsme vesnici prokřižovali sem a tam, jsme se rozhodli, že jen vyrazíme na island hoping a vrátíme se ještě téhož dne do Taclobanu. Zavazadla jsme uschovali v jednom z místních obchůdků, od majitelky nakoupili slaměné kloboučky, které nás chránily před deštěm a motorovým člunem vyrazili na island hoping, tj. plavení se kolem malých ostrůvků.  Vzhledem k nepříznivému počasí jsme zastavili na pláži pouze jediného ostrůvku a poprvé se vykoupali ve filipínském moři.

Marabut

Když jsem se vrátili do Marabut, vydali jsme se ještě na procházku vesnicí, přičemž jsme budili pořádný rozruch. Když jsme se už chtěli vydat na autobus, začalo docela hodně pršet, takže jsme se skoro na dvě hodiny ukryli na zastřešeném mole a čekali na lepší počasí. K obědu jsme si dali výborné nudle za 5,-Kč a nikomu moc nevadilo, že jsme je museli jíst rukama, protože příbory prostě nebyly.

Po cca dvou hodinách jsme se přesunuli k hlavní silnici a spolu s bandou dalších lidí čekali na autobus do Taclobanu. Když autobus po hodině konečně přijel, byl narvaný k prasknutí a obsazená byla i část střechy. Bylo jasné, že buď se do autobusu vejdeme, nebo v Marabut uvízneme, takže jsme se spolu s batohy vyškrábali na střechu autobusu a připojili se k dalším asi dvaceti lidem tam již sedícím a jednomu kohoutovi. Cesta byla úžasným zážitkem a na těch 40 minut asi jen tak nezapomeneme. Nakonec jsme na střeše zůstali sami a slezli z ní až před mostem, který hlídali policajti, a asi by se jim nelíbilo, že řidič nedodržuje dopravní předpisy. Z autobusového nádražní jsme se tricykly nechali odvézt do našeho starého známého Welcome Home pensionu.

Večer jsme zašli na večeři, Mc Flurryho a na zpáteční cestě se pokusili najít nějaký bar. V tom prvním však nebylo co k pití a druhý byl karaoke bar, kde se nedalo vydržet déle jak na jeden drink. Naproti našemu hotelu byl však malý obchůdek, kde prodávali místní bílý rum za 50,-Kč, takže jsme nakoupili zásoby a do rána zůstali na hotelovém balkónku. Myslím, že ti s největší výdrží si pak další den opravdu „užili“.