Vchynicko – tetovský plavební kanál v NP Šumava
Výstavba plavebního kanálu v letech 1799 – 1801 umožňovala dopravu palivového dřeva z téměř nedotčených lesů Šumavy až do Prahy. Vchynicko – Tetovský kanál obešel divoké koryto Vydry nevhodné pro plave í dřeva.
Celková délka plavebního kanálu je 14,4 km, šířka kolísá od jednoho do pěti metrů a průměrný spád je většinou 8 promile.

Po cestě podél kanálu od Rechlí u Antýglu až u skluzu řeky Křemelné u Srní se můžete vydat za poznáním historie kraje a jedinečné přírody v Národním parku Šumava. Dílo má rukopis Josef Rosenauera , českého inženýra , stavitele Schwarzenberského a Vchynicko – tetovského kanálu.
Nedaleko těchto míst stávala osada Vchynice – Tetov založená hrabětem Kinským. Ta dala název novému plavebnímu kanálu.
Hradlový most – RECHLE
Na začátku kanálu, šikmo k proudu toku, byly postavený hrabla lidově zvaná “ rechle „. Sloužily k zachycování a usměrňování volně plaveného dříví na řece. Až do roku 1953 po mostu také vedla silnička ze Srní do Modravy. Součástí mostu je dnes také tzv. rybí přechod, který umožňuje migraci ryb proti proudu řeky. Hradlový most byl obnoven v roce 2001 na náklady Správy NP a CHKO Šumava a ČEZ.

V Rechli vede přes Vydru unikátní 72 metrů dlouhý dřevěný hradlový most. Je věrnou replikou bývalého historického mostu.Hradlový most se nachází v nadmořské výšce 940 m. Most leží na začátku šestikilometrové bezbariérové trasy vedoucí podél Vchynicko-tetovského plavebního kanálu, která je přístupná i vozíčkářům.
V dnešní době slouží část kanálu jako přívod vody pro vodní elektrárnu Vydra na Čeňkově Pile. Po celé jeho délce až do Mechova-Srní je velmi pěkná naučná stezka a rozhodně stojí za pěší výlet, případně nenáročný cyklistický.

Přidat komentář