Itálie v zimě 7 – Matera Unesco

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Itálie » Itálie v zimě 7 – Matera Unesco

Sassi v Mateře

Jsme opět na vlakovém nádraží, dne vyrážíme z jiné části – směr Matera. Tentokrát je možné koupit i zpáteční jízdenku i bez přesně daného času návratu. Vlak se trochu courá a tak cesta do Matery trvá 2 hodiny .

Nádraží v Mateře

Vystupujeme na super moderním nádraží.  Přes otvor je vidět obrovské ruské kolo. Stanice prošla rekonstrukcí. Velký obdélníkový otvor ve střeše podzemní galerie spojuje dvě nadzemní a podzemní části stanice a přináší přírodní světlo a vzduch do kompletně přestavěného podzemního tunelu. Střecha  je čtyřicet čtyři metrů dlouhá a třicet tři metrů široká, výška je 12 metrů. Projekt je od Stefano Boeri Architetti S.r.l..

Nádraží Matera

Matera

Centrum města je nedaleko. Město plné kaváren, obchodů, restaurací je překvapením, i lidí je tu poměrně dost. Míříme do starého města. Při prvním pohledu z vyhlídky jsme fascinované velikostí a  malebností  města, kamenných domů, paláců, kostelů, města propleteného uličkami a schodišti, rozloženého na kopci obklopeného kaňonem a přírodou.

Jdeme podle intuice, nejdříve nad městem s krásnými vyhlídkami. Sestupujeme uličkami a obdivujeme zákoutí a mistrovské zpracování detailů italských  řemeslníků. Zase téměř osamocené můžeme v klidu pozorovat pracovníky , kteří městečko připravují na sezónu. Není jednoduché najít otevřenou kavárnu. Nakonec se poštěstí,  odměnou je nejen  nám skvělá italská káva, ale i neskutečný výhled na grotu s křížem a městečko. V létě, při večerním osvětlení, musí být městečko plné kavárniček, vináren a restaurací, skvělým místem na romantické posezení.

Kvůli času jsme už nestihly zajít do kaňonu pod námi. Spojovací most s klikatými cestičkami, které vedou ke kamenným jeskyním a odkud musí být nádherný výhled na město. Ale i tak,  procházka městem, po nočních vydatných deštích s oblačným a polojasným počasím, nám dopřála neskutečné kulisy pro oko i focení.

Matera

Pospícháme zpět na nádraží, tady si dáváme  ještě malé občerstvení a cestou zpět přestupujeme v Altamuře  na vlak který stojí hned vedle a krajinou s pomalu zapadajícím sluncem a červánky se vracíme do Bari.

Matera, leží v kraji Basilicata. Díky unikátním starobylým příbytkům, takzvaným „sassi“, je město  známé po celém světě. Sassi“ jsou starobylá sídliště složená z jeskyní vydlabaných ve stržích (gravine) v nižší části města.  Místo bylo osídleno již v paleolitu. Znali jej Staří Římané a Matera byla nepřetržitě osídlena po celý středověk. Lidé zde žili i po 2. světové válce, avšak pro  obyvatele byl život tady z hygienických  neúnosný a italská vláda se rozhodla obyvatele města přesídlit a postavit pro ně v sousedství nové město.

V Mateře se nachází na 120 jeskynních kostelů (chiese rupestri), které vyhloubili mniši mezi 8. – 13. stoletím. Mnoho kaplí ve skále zabrali v 15. století venkované. Některé budovy před jeskyněmi  byly předělány na honosné vily a kláštery. K sassi se dá dostat z několika míst v okolí Matery. Nejstarší část Matery  je složená z jeskyní, podzemních nádrží na vodu a dalších skalních prostor, které byly obývány v minulosti a žije se v nich i dnes.

Vzhledem Matera připomíná město Jeruzalém. V Mateře se  natočilo přes 40 filmů s historickou a biblickou tématikou. Filmy : Umučení Krista, Evangelium sv. Matouše a další.

Matera

Matera je  jedním z nejstarších nepřetržitě obydlených měst ve světě po dobu několika tisíciletí. V takzvaných sassi se nacházejí obchůdky, muzea, restaurace, ale i ubytovací zařízení. Jeskyně jsou zapsány na seznamu UNESCO. Matera byla  prvním městem v Itálii, které  se vzbouřilo koncem války proti německé okupaci.

Chrámy a kostely

Ve starém městě jsme mimo jiné navštívily chrám San Pietro Caveoso, kostely Santa Maria d´Idris a Santa alle Malve, v kterých jsou zachovalé byzantské fresky.

Svátky v Mateře

2. července se slaví v Mateře svátek patronky města SantaMaria dela Bruna. Vrcholem je pestré procesí z dómu. Socha P. Marie se veze na okrášleném carro trionfale. Po skončení procesí a uklizení

Salvátor Dalí

Procházkou po Mateře vás také budou provázet díla Salvadora Dalího, ať už je to Slon na tenkých nohou, Roztékající se hodiny a další.