Parní lokomotiva
Očekávání příjezdu parní lokomotivy na nádraží v Jindřichově Hradci přilákalo mnoho zvědavců, dětí , tatínků, fotografů . A pak se v dáli objevil černý dým a sípající parní lokomotiva, za ní pak připojené vagónky jako z pohádky. Chlapi – mašinfírerové, pěkně černí od sazí , tak jak to má správně být. Celý vláček se ukázal ve své kráse a po zastavení na stanici se z něho vysypali dědečkové a babičky s vnoučaty, cizinci, turisté a baťůžkáři. Všem na rtech ulpíval úsměv a bylo vidět, že to byl zážitek.
Jindřichohradecké úzkokolejky, vlak – nádherné dřevěné vagóny třetí vozové třídy pocházející z roku 1900-1908 spolu se dvěma parními lokomotivami se jmény Malletka a Rešica vyrobenými v letech1907 a1958 , to vše patří mezi ojedinělé rarity v České republice . K tomu cesta krásnou a lesnatou krajinou České Kanady , je opravdovým zážitkem.
Jedna trať směřuje na jih do Nové Bystřice směrem ke státní hranici s Rakouskem. Byla dána do provozu v roce 1897. Druhá , z roku 1906 , spojuje Hradec s obcí Obrataň /ležící mezi Táborem a Pelhřimovem/.
Rozchod kolejí – míra je pouhých 760 mm, což je dáno užitím speciálních úzkorozchodných podvozků (podvalníků), na koleji mohou jezdit i vagóny běžné. Délka tratí je 79 km.
Na trati je běžný provoz, který zajišťují dnes již historické dieselelektrické lokomotivy stejně jako o něco mladší červené osobní vozy.
Dráhy pořádají pro veřejnost i uzavřené kolektivy různé akce :
– pravidelné motorové i parní vlaky pro veřejnost
– výlety na objednávku s parní i motorovou lokomotivou
Vlaky svatební , pro uzavřenou společnost , občerstvení, pikniky hudba, dobové kostými a různé další atrakce spojené s výletem
Jindřichohradecká úzkokolejka patří mezi významné technické památky a je jednou z nejnavštěvovanější turistickou zajímavostí v regionu.
Jízdní řád najdete v celostátním jízdním řádu (ČD), tratě č. 228 a 229 nebo http://www.jhmd.cz/
Přidat komentář