Libštejn – zřícenina hradu

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Plzeňský kraj » Libštejn – zřícenina hradu

Do Plzeňského kraje jsme se s Doctorem vydali v neděli ráno. Cílem naší cesty je zřícenina Libštejn. Je chladné, ale slunečné počasí. Na silnicích je prázdno a tak za hodinku jsme na místě. Nedá se říci, že jsme úplně na místě, ale v místech, kde by se snad rozhledna mohla nacházet. Zaparkujeme na jedné z polních cest, odtud říká navigace, že by to mělo být necelé 2 km. Jdeme po cestě, kolem nás jsou lesní školky, značení žádné nevidím.

cesta na Libštejn

Dojdeme až do lesa na pěšinku, za chvíli se pod námi objeví pohled na vršek Libštejna. Paráda, ale vlastně moc nevíme jak se ke zřícenině dostat.

Pod námi jsou rokle a tak se vracíme k autu. Po hlavní silnici popojedeme jen několik desítek metrů až k přehlédnutelné odbočce, kde je už směrovka na zříceninu. Opět parkujeme někde u pole a jdeme pěšky po zelené turistické značce. Jdeme poměrně dlouho /aspoň se to zdá/ a sestupujeme stále více do údolí. Rozhledna pořád nikde, sejdeme z cesty  a vystoupáme lesem na horizont, a  zase nic!

Dobře, že na cestě potkáváme turistu. Říká, že rozhledna by měla být už jen pár minut pod námi. Překvapením je, že rozhledna je spíše v údolí i když na skalnatém kopečku. Pod rozhlednou za hlubokou roklí teče řeka Berounka.

Konečně, rozhlednu už vidíme, přejdeme potůček a jsme u malebné zříceniny gotického  hradu. Doctor si dá pár loků vody z potůčku, u velkého ohniště se občerstvíme jablíčkem. Rozhledna je přístupná a jsme tu téměř sami.

LIbštejn voda z potůčku

Zřícenina hradu Libštejn

Libštejn, zřícenina nad pravým břehem Berounky jižně od obce Liblín. Hrad založil královský služebník Oldřich Tista z Hedčan, který se v roce 1361 poprvé psal z „Libštejna. Na konci 14. Století získali Libštejn  Kolovratové, v roce 1430 obléhali hrad husité. Libštejn se jim nedařilo zdolat, a tak tady ponechali na 400 bojovníků s cílem posádku vyhladovět.Kolovratové proto raději s kališníky domluvili smír.. a dokonce se pod husitskou vlajkou zúčastnili slavné bitvy u Domažlic v r. 1431.

LIbštejn

Libštejn byl na svou dobu luxusním hradem s důtazem na reprezentaci, s bezpečností to ale bylo slabší – vždyť tři okolní vrcholy jsou výrazně vyšší . Proto byly v 15. Století vybudovány předsunuté bašty. V roce 1510 objekt přešel na paány z Valdštejna – ti ovšem hrad neobývali, a tak v roce 1590 byl Libštejn uváděn jako pustý. Navíc chátrající objekt v r. 1639 vypálili Švédové.

Hrad měl dvojdílnou dispozici. Dochovala se věž se zaoblenými rohy v téměř původní výši, zbytek přízemí, nároží druhé věže, torzo hradních paláců a zbytky předsunutých Bašt (Nová bašta, Stará bašta). Kolem hradu vede značená turistická cesta, jedna z nejkrásnějších v oblasti. Zřícenina je volně přístupná. Problematická je cesta k vodě, nesmí se tu tábořit. /pozn. část textu  turistická encyklopedie, Plzeňský kraj, Petr David a Vladimír Soukup/.

Hrad patří k vrcholům šlechtické hradní architektury doby Karla IV. Od roku 1964 je  hrad chráněn jako kulturní památka.

Pokud nejedete autem, vlaková zastávka je v Radnicích, odtud po zelené turistické značce je to 10,5km.