Porta Bohemica

Labe je jednou z největších evropských řek. Na našem území určitě největší. Na své pouti z Labské louky až do Hřenska, kde opouští Českou republiku, protéká snad všemi druhy krajiny, které nás napadnou. Za městem Lovosice vstupuje svým tokem do Českého středohoří.

Malé Žernoseky

Brána Čech

Přijíždíme vlakem do obce Malé Žernoseky. Ocitáme se v údolí mohutného kaňonu, nazývaného Brána Čech-Porta Bohemica. Kolem nás se v dálce tyčí k nebi čedičové a znělcové pohoří se špičatými vrcholky, vzniklé vulkanickou činností. Lovoš, Radobýl, Malá Vendula, Třešňovka…, každý z těch kopců má svoje jméno. Pod zastávkou, kde začíná naše procházka, protéká Labe, které od těchto chvil začíná meandrovat mezi jednotlivými horami zdejší Chráněné krajinné oblasti. Jsme natěšeni, co nás čeká. Celé údolí je možné si prohlédnout z několika míst po obou březích řeky Labe. Nejvíce známá je asi vyhlídka Tři kříže a vrchol Kalvárie. My však zůstáváme na levém břehu a naším průvodcem se stává Naučná stezka Brána Čech. Ta nás dovede Litochovic nad Labem.

NS Brána Čech

Naučnou stezkou

Hned od železniční zastávky Malé Žernoseky mírně stoupáme po asfaltové silničce. Procházíme mezi vinicemi, které jsou pro žernosecko typické. Ze zdejších hroznů vzniká jedno z nejkvalitnějších vín v ČR. Po pár krocích zahneme na lesní cestu a pokračujeme do vrchu. Lesní cesta se opět brzy změní, tentokrát na šoltolinu. Míjíme několik chat a konečně se dostáváme do skutečného lesa. Pěšina je místy zarostlá, proto jsme rádi, že i přes teplé počasí máme dlouhé kalhoty. Prevence proti klíšťatům může být na místě. Po třech kilometrech příjemné procházky dorazíme na očekávané vyhlídkové místo. Ze skalní plošiny se naskýtá impozantní pohled do kaňonu Česká brána. Proti proudu dohlédneme na Radobýl nad Lovosicemi. Když se otočíme čelem vzad, spatříme v údolí pod velkým kamenolomem Libochovany a Prackovice nad Labem. Kamenolom se nachází pod vrchem Deblík.

Teď už jen sejdeme dolů z kopce do Litochovic nad Labem, odkud nám jede vlak zpátky domů. Nám to vyšlo skoro přesně, takže čekáme jen deset minut. V případě, že vlak ujede, dá se čekání zpestřit pobytem na břehu Labe, který je v Litochovicích dobře přístupný.