Pravčická Brána

Drahokam Českého Švýcarska – Pravčická brána

Výchozí bod našeho výletu je Hřensko. Máme trochu zpoždění proti plánu, ale v 9.hodin vycházíme . Jdeme kolem řeky Kamenice po žluté značce směrem k Edmundově soutěsce. Po proplutí soutěsky a po malém občerstvení na Mezním mostě vyrážíme do kopce. Je to se stoupáním lesní cestou. Přicházíme k vyhlídkové restauraci v Mezné. Restaurace je pro návštěvníky dobře připravena. Je zde i slušné zázemí pro vyžití dětí. Trochu s obavami zkoušíme pstruha na grilu. Je výtečný. Pokračujeme dál po asfaltce směrem k Mezním loukám.

České Švýcarsko

U stánku s informacemi poptáváme stručný plánek okolí. Prý nemají. Zakupujeme pro Sáru turistickou známku. Dostávám prospekt, až doma zjišťuji, že je celý v angličtině. Pokračujeme po červené směrem na Pravčickou bránu. Cesta vede krásným skalami a přírodními scenériemi Českého Švýcarska. Potkáváme spousty turistů , dětí, cizinců a neskutečné množství dvojic s pejsky. Skoro bych řekla, že jsme šli nějakou psí stezkou. Čím více stoupáme , prosvítají a prokukují na nás mezi stromy nádherné útvary pískovcových skal a překvapují nás nádherné výhledy do krajiny.

vyhlídky České švýcarsko

Pravčická brána

Jsme pod Pravčickou bránou . Už pohled odsud je ohromují. Hemžení lidiček kolem nádherného Sokolího hnízda a vyhlídkách nad námi, kde na nás čeká restaurace a zasloužené osvěžení . Je šílené vedro a tak je odměnou posezení na terase s výhledem na Pravčickou bránu a její okolí. Zaplatíme vstupné. V restauraci se to hemží turisty ze všech koutů země. Poláci, Francouzi, Švýcaři, Němci,Rusové….

Pravčická Brána

Vyhlídky

Vysoukáme se do posledních pater a z vyhlídek tiše zíráme nejenom na kamennou královnu, ale i na její království kolem a její poddané.Překrásné… Ač neradi, musíme zpátky, čeká nás posledních asi 5 km. Nohy už trochu stávkují, ale jinak pořád je na co koukat.
V 19 hodin odjíždíme plni krásných zážitků s prožitého dne. Tato trasa byla dlouhá kolem 20 km.Na Pravčickou bránu je možno jít kratší trasy, které se dají jistě zvládnout i s menšími dětmi. Pravčická brána je největší přirozená skalní brána na našem kontinentu, národní přírodní památka. Je považována za nejkrásnější přírodní útvar Českého Švýcarska a tvoří symbol celé oblasti. Její rozměry jsou úctyhodné, přesto se při pohledu z blízka zdají býti ještě větší. Rozpětí oblouku u dna je 26,5 m, výška otvoru 16 m, šířka 7-8 m, minimální tloušťka 3 m, vrcholová plošina brány je 21 m nad jejím dnem.

Od místa vstupu do areálu se rozbíhají upravené stezky a schodiště na jednotlivé vyhlídky, odkud můžeme pozorovat samotnou Pravčickou bránu nebo se kochat působivými pohledy do blízkého i vzdálenějšího okolí.

Sokolí hnízdo

Neodmyslitelně k Pravčické bráně patří výletní zámeček Sokolí hnízdo. Vybudován byl r.1881 na místě chatrče z dubové kůry, která sloužila jako výčep. Původně bylo Sokolí hnízdo využíváno k ubytovávání významných hostů zdejšího rodu Clary-Aldringenů. Dnes se v prvním patře nachází muzeum národního parku. V přízemí se dochovala stylová restaurace vyzdobená původními malbami.¨

K Pravčické bráně vedou značené turistické stezky, je dobře přístupná z Mezní Louky i z Hřenska. Poblíž najdeme několik autobusových zastávek i parkoviště.Vstupné činí 75 Kč pro dospělé, 25 Kč pro děti, studenty a důchodce, při uplatnění skupinové slevy pro školy 20 Kč