IRÁN – ostrov Qeshm v Perském zálivu

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Irán » IRÁN – ostrov Qeshm v Perském zálivu

Při naší letošní cestě po Íránu jsme navštívili ostrov Qeshm v Perském zálivu. Kešm je největším ostrovem v Íránu s rozlohou 1491 m2 s cca. 120000 obyvateli. Na severovýchodní části ostrova je hlavní město Qeshm (25000 obyvatel), které je také přístavem kam přijedete z Íránské pevniny. Z Bandar Abbasu jezdí trajekty a rychlé dopravní lodi kdy cesta trvá cca 60 minut. Jízdenka stojí 150 000 IRR (Íránských Riálů) což je necelých 80 Kč.

Ostrov Qeshm Irán

Cestu zpět jsme absolvovali autobusem do Shirázu, který jede trajektem na nejužším místě ostrova do Bandar ePol jen 2 km. Cestovky se tomuto i vedlejšímu ostrovu Hormoz z neznámého důvodu vyhýbají. Na ostrově nosí ženy zvláštní obličejové masky, které mají pravděpodobně chránit proti slunci. Z přístavu jedeme taxíkem (70000 IRR) přes celé město až do svého ubytování přímo na pláži u naší, dnes již kamarádky Němky Annelie. Hned druhý den vyrážíme najatým taxíkem na okružní cestu okolo ostrova, kdy jsme vyzobali nejzajímavější místa. Začali jsme starou portugalskou pevností, která bránívala ostrov před nájezdy pirátů.

ženy v maskách Qeshm Irán

Následují jeskyně Khorbas, které jsme vynechali kvůli času. Jedeme na místo zvané Valley Stars což je krásná skalní plošina vytvořená před 2 miliony let působením erozí větru a vody. Skalní útvary nám připoměly podobné v turecké Kappadokii a na prohlídku stačí zhruba hodinka. Pokračujeme po pobřeží s výhledem na ostrov Naaz, který při odlivu bývá přístupný suchou nohou. Na severním pobřeží navštívíme mangrovy Hara Forest, které však v době naší návštěvy (duben 2018) trpěly nedostatkem vody,  tak jsme vyjížďku lodí oželeli. Hnízdí zde mnoho druhů ptactva a nejlepší je k návštěvě tak leden-únor.

Ostrov Qeshm Irán

Velkým zážitkem je hřbitov lodí a vedle malá loďěnice u města Doughab, kde staví rybářské lodě zvané dhou, starým způsobem. Zastavujeme se na pláži, kde klade vejce kareta pravá, bohužel až v květnu. Je zde i hlídač, který dohlíží,  aby želvy při kladení vajec nikdo nerušil. Lze zde pozorovat i delfíny na Dierestan Bay, ale neměli jsme štěstí.

Namakdan Komplex
Pokračujeme do Namakdan Komplex, kde jsou krásné solné jeskyně. Vyfasujeme čelovky a projdeme se jeskyněmi, což nám zabere tak 30 minut. Přijíždíme do kaňonu Chah-kooh-gorge, který je velmi fotogenický a velmi navštěvovaný Íránci.
Ve vesnici Soheily dáváme pozdní oběd (krevety, ryby, salát, datle, cola atd) a vyrážíme zpět do Qeshmu. Rekapitulace na závěr: najezdili jsme taxíkem 150 kilometrů za 8 hodin jsme zaplatili 2 000 000 IRR – cca.1000Kč. Platba je vždy za auto, takže když jedete 4 vyjde vás výlet na 250 kč.