Město Redon
Městečko Redon se nachází přesně na půl cesty mezi hlavním bretaňským městem, Rennes a hlavním správním městem departmentu Pays de la Loire, Nantes. V tichém až spícím městečku v současné době žije okolo 10 000 stálých obyvatel. Ne vždycky byl ale Redon jedním z nevýznamných bretaňských měst.
Historie a co vidět
První zmínky o Redonu pochází z roku 832, kdy zde byl založen kláštěr Saint Sauveur de Redon. Zakladatelem se stal bretaňský mnich svatý Conwoion a karolínský vládce Louis le Pieux. Veškeré následující obyvatelstvo se pak přirozeně soustředilo okolo místních klášterních zdí. Tak vznikl Redon, město ležící na křižovatce řek Oust a Vilaine, známé svými podzimními a zimními záplavami.
Řeky ale nepřinášely jen zkázu. Ve středověku byl Redon důležitým místem námořního obchodu, a to právě díky Vilaine, která spojovala město a jeho široké okolí s Keltským mořem a následně i Atlantským oceánem.
Mezi největší klenoty města patří výše zmiňovaný klášter a přidružený kostel s románskou věží a gotickým středem. V dnešní době tak jako kdysi funguje klášter jako místo k šíření a předávání informací a vzdělanosti. Nachází se zde totiž soukromé lyceum, francouzská obdoba naší střední školy. Rajský dvůr, typický prvek stědověké sakrární architektury, tak funguje jako školní zahrada a „hřiště“ pro studenty.
V centru města vás také potěší pohled na středověké dřevěné hrázděné domy a úzké středověké ulice, které jsou zaplaveny obchody s kvalitním francouzským zbožím. Za zmínku stojí i Muzeum říční plavby, které návštěvníkům vysvětluje tento způsob dopravy jak ke komerčním, tak soukromým účelům.
Kanál Nantes-Brest
Asi nejzajímavější je centrum okolo křížení řek a vlastně i uměle vybudovaného kanálu: Canal de Nantes a Brest, který městem protéká. Jedná se o 385 km dlouhý kanál s 238 plavebními komporami, který byl uměle vybudován v 19. století, za účelem spojení města Nantes a severozápadního přístavního města Brest.
Myšlenka na vybudování kanálu pochází z hlavy Napoleona I., tedy z období dávno před 19. století. Konkrétně se jedná o 16. století, kdy bylo klíčové přístavní a zásobovací město Brest zablokováno anglickou flotilou, což způsobilo kolaps v distribuce potravin a dalších zdrojů.
Realizace myšlenky propojení dvou nejvýznamnějších vojenských přístavů Atlantského oceánu přišla až v době Napoleona III, který stavbu zahájil v roce 1811. Dokončena byla až v roce 1858.
I přesto, že je v současné době výrazně levnější nákladní autobusová doprava, takže kanál už neslouží svému původnímu dopravnímu účelu, své nadšence neztratil ani ve 21. století. Kanál je totiž v současné době využíván hlavně k rekreačním účelům Bretonců a sportovním výkonům všech, kteří do Bretaně přijíždí trávit své volné dny. Kanál můžete projet na lodi, nebo se okolo projet na koni, kole, případně si jen zaběhat, jít se projít nebo zarybařit. Zvláště behem letních víkendů je zdejší promenáda plná. Vyrazit na několikadenní výlet okolo kanálu tak není jen ojedinělá manýra, nýbrž častý způsob, jak poznat celou oblast Bretaně.
Přidat komentář