• Menu
  • Menu

Řetězový most

Řetězový most u obce Stádlec

Zajímavá technická památka v empírovém stylu přemosťuje řeku Lužnici nedaleko Stádlece. Původně most překračoval  řeku Vltavu u Podolska  asi 10 km východně od Písku. Jeden z posledních řetězových mostů byl postaven v letech 1847-48 Vojtěchem Lannou podle návrhu Ing. Bedřicha Schnircha a ing.Gaussnera. Přemosťoval Vltavu u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče ; v té době bylo nejbližší přemostění Vltavy v Týně nad Vltavou a v Praze. Pro svou historickou hodnotu byl v roce 1959 zapsán do Ústředního seznamu kulturních památek.

řetězový most

Most v Podolsku sloužil do roku 1960, kdy bylo rozhodnuto o jeho rozebrání a přenesení na jiné vhodné místo. Důvodem bylo plánované zatopení vodou z nádrže Orlíka a to, že nad ním stál již nový železobetonový most z roku 1940. Z různých míst, která přicházela v úvahu pro další použití mostu , bylo nakonec vybráno údolí Lužnice u Stádlece  v místech, kde se přes řeku pouze převáželo. Řečiště i silnice zde byly obdobně široké jako na místě , kde most původně stával.

Při demontáži mostu byla nalezena schránka, která obsahovala dobové dokumenty. Jednotlivé kamenné bloky byly označeny bílými číslicemi arabskými a červenými číslicemi římskými. Pro budoucí výstavbu bylo uloženo 2000 kusů žulových kvádrů a 1100 kusů konzervovaných železných částí mostní konstrukce.

Nosnou konstrukci mostu tvoří 4 řetězy uspořádané do dvou dvojic. Řetězy jsou uloženy na dvou kamenných pylonech o půdorysném rozměru 4×9 m a výšce nad vozovkou 10m a jsou kotveny do čepů uchycených do železných desek v kotevních blocích. Vlastní dřevěná mostovka je nesena závěsy spuštěnými z čepů nosných řetězů.

řetězový most STADLEC

Pro nové umístění mostu bylo vybráno údolí řeky Lužnice u obce Stádlec na silnici 3. třídy do Dobřejovic. Dopravu zde postavením mostu obstarával brod a přívoz. Výstavba byla zahájena v roce1971 aukončena v roce 1974, most byl zprovozněn v roce 1975. Z celkové váhy železných částí 102 t bylo 14 t poškozeno a muselo být nahrazeno kopiemi. Přemístění mostu bylo velice náročné a v evropském srovnání bylo unikátní. V zhledem k mimořádnému významu byl most v roce 1989 prohlášen národní kulturní památkou. S omezeným dovoleným zatížením slouží veřejnosti dosud.

Most o celkové délce 157 m je zavěšen na dvou dvojitých prohnutých řetězech. Ty jsou spojeny s dřevěnou mostovkou vertikálními táhly. Řetězy jsou protaženy otvory ve dvou kamenných pylonech ohraničující most a zakotveny do vyzděných kamenných bloků. Most je po celkové rekonstrukci. V jezd automobilům je povolen do omezené hmotnosti. Stádlecký most je oblíbené východisko turistických tras. Proti proudu vede cesta po červené značené trase na Lužičanku (3,5 km), oblíbenou turistickou chatu, dále pak na Příběnice (6km) nebo až don Tábora . Po proudu pak po červené nebo modré, vhodné též pro jízdní kola, na hrad Dobronice, dále pak po červené do Bechyně. Po žluté značce pak do Stádlece nebo Dobřejic a Malšic.

řetězový most STADLEC

14. května 2008 vydala Česká národní banka v nákladu 10 090 kusů pamětní zlatou minci o nominální hodnotě 2500 Kč  „ Národní kulturní památka řetězový most ve Stálci“ z cyklu „ Kulturní památky technického dědictví „, jejímž autorem je Luboš Charvát.

Jana Schlitzová

Má první cesta za hranice byla do NDR, tady jsem poprvé spatřila moře. Následovaly Maďarsko, Jugoslávie, Bulharsko. Když se otevřely hranice, stačila na několik let Evropa, to už byly cesty s dětmi. Od chvíle, kdy jsme poprvé s dětmi navštívili Asii, je poznávání, psaní a fotografování mým druhým zaměstnáním a stále mě to baví. Nádherná místa a zákoutí naší země, krásné České republiky, teprve objevuji a mám co dohánět.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *