Rozhledna Žalý- Krkonoše

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Královéhradecký kraj » Rozhledna Žalý- Krkonoše

Náš dnešní cíl je rozhledna Žalý. Nápad a počasí, to bylo to nejlepší, co nás tento den mohlo potkat. Po krátké zastávce na Labské přehradě ve Špindlerově Mlýně, parkujme pod lanovkou v Herlíkovicích. Nahoru by měla jet čtyřsedačková lanovka. Vlastní blbostí trochu bloudíme, místo doprava z parkoviště jdeme doleva kolem Labe. Nakonec i tahle procházka je moc fajn. Uvědomuji si, že na Žalý jsem byla snad jen jednou lyžovat s dětmi, ale to už je dávno. Vracíme se zpět k místu, kde parkujeme a dle instrukcí jdeme po  sjezdovce nahoru. Jízdenku tam a zpět je nutné si koupit dole pod kopcem. Sluníčko už trochu ohřálo ledový vzduch a my vyjíždíme lanovkou nahoru.  Závidíme lyžařům krásné lyžování. Aspoń jednou by bylo skvělé si to sjet. Je krásný výhled na okolní krajinu a na panorama Krkonoš.

od lanovky na rozhlednu Žalý

Rozhledna Žalý

Vystupujeme na horní stanici lanovky. Kocháme se vším, co je kolem, Sníh a mráz udělal ze všeho pohádkovou krajinu. Procházíme lesem a za pár minut jsme u rozhledny Žalý. Nevíme na co dříve říkat, to je krása! Vše je úžasné!

Jdeme na rozhlednu, je vidět daleko do kraje, tady už fouká více, ale nemůžeme se nabažit. Pak už se těšíme dolů, hned vedle rozhledny je restaurace. V příjemném teplíčku si dáváme zelňačku, klobásu, borůvkový knedlík a pivo. Trochu divoká kombinace, ale sem do hor to nějak patří!

rozhledna Žalý

Máme ještě čas a tak vyrážíme na krátký výlet, směrem na Benecko.

Rozhledna a první hostinec byly na vrcholu hory „Přední Žalý“ postaveny na povel hraběte Jana Harracha. Hostinec byl dokončen v roce 1890, rozhledna dva roky nato. Kamenná rozhledna stojí ve své původní podobě na vrcholu hory Žalý dodnes, v nadmořské výšce 1019 m. Oficiálně byla rozhledna otevřena 7. září 1892. Celková výška rozhledny je 18 m, na vyhlídku vede 89 schodů.

Původní hostinec (roubená dřevěná stavba) však na přelomu 19. a 20. století shořel. Byl nahrazen lehkou montovanou dřevěnou stavbou, která byla původně součástí Zemské Jubilejní Výstavy. Stavba zde stála až do druhé světové války, kdy byla během okupace zničena. Od té doby až do roku 2008 zde stály pouze základy původní stavby a tradice čekala na své znovuzrození.

restaurace u rozhledny Žalý

Rozhledna Žalý je unikátní svojí scenérií. Nabízí pohled jak do kraje (za dobré viditelnosti Hradec Králové, Turnov, dokonce i Praha) tak na nejdůležitější majestáty pohoří Krkonoš (Sněžka, Kotel, Luční, Černá Hora, mohylu Hanče a Vrbaty na Zlatém návrší, Medvědín, ap.)

výhledy rozhledna Žalý

Otevírací doba

Otevírací doba se může měnit v závislosti na počasí, tech.důvodech a dalších možných eventualitách!!!  Otevření rozhledny i restaurace mimo provozní dobu (oslavy, svatby, různá setkání, sledování východu či západu slunce a noční oblohy, ad.) je možné po předchozí telefonické domluvě! Mimo otevírací dobu platí zvláštní ceník pro vstup na rozhlednu. V listopadu a prosinci je restaurace uzavřena, možnost občerstvení v rozhledně. O STÁTNÍCH SVÁTCÍCH JE OTEVŘENO KROMĚ ŠTĚDRÉHO DNU. Telefon:  481 01 02 08