• Menu
  • Menu

Thajsko a Vietnam 14 – Thajské bárky

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Thajsko » Thajsko a Vietnam 14 – Thajské bárky

Sunrise Beach Koh Lipe

Když si ráno přivstanete, a to neplatí jen tady na ostrově, vždy vás probouzející den něčím  překvapí. Nejpříjemnější je, když nápad vstát, je jen tím vaším nápadem. Ale v místě, kde jsou desítky a stovky turistů, je nás vždy přeci jen více.

Sunrice beach Koh Lipe

Tím, že máme bungalov na straně, kde slunce vychází /Sunrice Beach/, snažím se každé ráno vyrazit ještě za tmy  na pláž. Těším se jak se z temného oparu pomalu vylupují thajské bárky, které jsou ukotvené nedaleko. Někde už  uklízí na pláži i v přilehlých restauracích a barech. Potkávám první běžce, zamilované páry, nevěstu s ženichem  i rodinky s dětmi,

Sunrice beach Koh Lipe

Longtail boats

Sedím na pláži a pozoruji ranní život  mezi bárkami. Lodě, jsou pro některé thajské rodiny, jediným prostředkem k obživě. Ať už na nich  rybaří (pokud je co) nebo vozí turisty, což  v dnešní době převažuje.  Miluji,  ty jejich hlučné lodě  se  zápachem benzínu s dlouhým dřevěným ocasem obtočeným barevnými stuhami. Když plujete na této lodi s mořským  vánkem v zádech, máte pocit velké svobody a krásy.

Sunrice beach Koh Lipe

Dlouhoocasé lodě mají domov v jihovýchodní Asii.  Je mnoho variací těchto lodí, některé mají tradiční vzhled, některé jsou domácí improvizací. Všechny mají však jedno společné a to je jejich pohon, kterým je vždy použitý motor  z osobního auta nebo náklaďáku. Motor je trvale namontován na palubní tyč, která se může otáčet o 180 stupňů, to umožňuje tahové vektorové řízení. Přímo na hnacím hřídeli je namontována vrtule. Nepoužívá se žádné další soukolí ani převodovka. Chlazení motoru je zajištěno kovovou trubkou pod zadní běžeckou deskou, která slouží jako základní  výměník tepla. To je pak spojeno s motorem pomocí gumových nebo plastových hadic. Jako chladicí kapalina se potom použije čistá voda. Obvykle se motor také otáčí nahoru a dolů, aby poskytoval „neutrální rychlostní stupeň“, kdy se vrtule nedotýká vody. Hnací hřídel musí být prodloužena o několik metrů kovové tyče, aby byla vrtule správně umístěna tak, aby dodávala lodi směr a výrazný vzhled.

Thajské bárky – Sunrice beach Koh Lipe

Řízení se dosahuje pohybem motoru s pákou připevněnou k vnitřní straně. Ovládací prvky zapalování a škrticí klapky poskytují jednoduché prostředky pro ovládání plavidla. Větší lodě mohou zahrnovat více než jeden „ocas“, přičemž několik provozovatelů pilotuje tandem.

Loď se skládá z trupu  lodi, která může dosahovat délky i 30 metrů, s dlouhého ocasu na přídi a baldachýnu .

Thajské bárky – Sunrice beach Koh Lipe

V dnešní době originálních longtail boatů ubývá. Výroba nových lodí, kvůli dovozu dřeva, z kterého se vyrábějí, drasticky podražila. Jejich pořizovací cena narostla mnohonásobně /více jak 70x/!  Lodě dnes postupně nahrazují motorové čluny – speedboats, které pojmou více cestujících a jsou rychlejší.

Thajské bárky – Sunrice beach Koh Lipe

Královské bárky

Thajští králové v minulosti používali nádherné dřevořezbami a zlatem  ozdobené čluny. Nejznámější, 50  metrů dlouhá a vážící 15 tun,  je Suphannahongsa. Příď lodi je zdoben mýtickým ptákem, podobný labuti.  Na této lodi poprvé vyplul král Rama IV. v roce 1911. Druhou největší  lodí  je Anantanagaraj, její příď je ozdobena sedmihlavým hadem naga.

Muzeum královských člunů

Roaal Barges National Museum v Bangkoku  poskytuje úžasné podrobnosti o královských člunech, určitě je ale mnohem působivější vidět  královské bárky  v plném proudu na Chao Phraya.

Sunrice beach Koh Lipe
Jana Schlitzová
Jana Schlitzová

Má první cesta za hranice byla do NDR, tady jsem poprvé spatřila moře. Následovaly Maďarsko, Jugoslávie, Bulharsko. Když se otevřely hranice, stačila na několik let Evropa, to už byly cesty s dětmi. Od chvíle, kdy jsme poprvé s dětmi navštívili Asii, je poznávání, psaní a fotografování mým druhým zaměstnáním a stále mě to baví. Nádherná místa a zákoutí naší země, krásné České republiky, teprve objevuji a mám co dohánět.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *