Sunrise Beach Koh Lipe
Když si ráno přivstanete, a to neplatí jen tady na ostrově, vždy vás probouzející den něčím překvapí. Nejpříjemnější je, když nápad vstát, je jen tím vaším nápadem. Ale v místě, kde jsou desítky a stovky turistů, je nás vždy přeci jen více.
Tím, že máme bungalov na straně, kde slunce vychází /Sunrice Beach/, snažím se každé ráno vyrazit ještě za tmy na pláž. Těším se jak se z temného oparu pomalu vylupují thajské bárky, které jsou ukotvené nedaleko. Někde už uklízí na pláži i v přilehlých restauracích a barech. Potkávám první běžce, zamilované páry, nevěstu s ženichem i rodinky s dětmi,
Longtail boats
Sedím na pláži a pozoruji ranní život mezi bárkami. Lodě, jsou pro některé thajské rodiny, jediným prostředkem k obživě. Ať už na nich rybaří (pokud je co) nebo vozí turisty, což v dnešní době převažuje. Miluji, ty jejich hlučné lodě se zápachem benzínu s dlouhým dřevěným ocasem obtočeným barevnými stuhami. Když plujete na této lodi s mořským vánkem v zádech, máte pocit velké svobody a krásy.
Dlouhoocasé lodě mají domov v jihovýchodní Asii. Je mnoho variací těchto lodí, některé mají tradiční vzhled, některé jsou domácí improvizací. Všechny mají však jedno společné a to je jejich pohon, kterým je vždy použitý motor z osobního auta nebo náklaďáku. Motor je trvale namontován na palubní tyč, která se může otáčet o 180 stupňů, to umožňuje tahové vektorové řízení. Přímo na hnacím hřídeli je namontována vrtule. Nepoužívá se žádné další soukolí ani převodovka. Chlazení motoru je zajištěno kovovou trubkou pod zadní běžeckou deskou, která slouží jako základní výměník tepla. To je pak spojeno s motorem pomocí gumových nebo plastových hadic. Jako chladicí kapalina se potom použije čistá voda. Obvykle se motor také otáčí nahoru a dolů, aby poskytoval „neutrální rychlostní stupeň“, kdy se vrtule nedotýká vody. Hnací hřídel musí být prodloužena o několik metrů kovové tyče, aby byla vrtule správně umístěna tak, aby dodávala lodi směr a výrazný vzhled.
Řízení se dosahuje pohybem motoru s pákou připevněnou k vnitřní straně. Ovládací prvky zapalování a škrticí klapky poskytují jednoduché prostředky pro ovládání plavidla. Větší lodě mohou zahrnovat více než jeden „ocas“, přičemž několik provozovatelů pilotuje tandem.
Loď se skládá z trupu lodi, která může dosahovat délky i 30 metrů, s dlouhého ocasu na přídi a baldachýnu .
V dnešní době originálních longtail boatů ubývá. Výroba nových lodí, kvůli dovozu dřeva, z kterého se vyrábějí, drasticky podražila. Jejich pořizovací cena narostla mnohonásobně /více jak 70x/! Lodě dnes postupně nahrazují motorové čluny – speedboats, které pojmou více cestujících a jsou rychlejší.
Královské bárky
Thajští králové v minulosti používali nádherné dřevořezbami a zlatem ozdobené čluny. Nejznámější, 50 metrů dlouhá a vážící 15 tun, je Suphannahongsa. Příď lodi je zdoben mýtickým ptákem, podobný labuti. Na této lodi poprvé vyplul král Rama IV. v roce 1911. Druhou největší lodí je Anantanagaraj, její příď je ozdobena sedmihlavým hadem naga.
Muzeum královských člunů
Roaal Barges National Museum v Bangkoku poskytuje úžasné podrobnosti o královských člunech, určitě je ale mnohem působivější vidět královské bárky v plném proudu na Chao Phraya.
Přidat komentář