Ocelová chlouba- Žďákovský most
Unikátní jednoobloukový ocelový silniční most, největší v České republice. Žďákovský most je také jedním z největších jednoobloukových mostů na světě. Výstavba mostu započala v letech 1957, současně s výstavbou vodní nádrže Orlík. Do provozu byl most uveden 27.4.1967. V době jeho dokončení byl most největší svého druhu na světě, dnes se vejde do první desítky na světě. Na most narazíte pokud pojedete po státní silnici č.19 z Tábora do Plzně, po mostě vede cesta z Milevska do Březnice.
Žďákovský most překlenuje Orlickou přehradní nádrž a nachází se nedaleko obce Orlík nad Vltavou. Na mostě funguje dvouproudá silnice. Od roku 2010 tady nesmějí, kvůli havarijnímu stavu, jezdit nákladní vozidla nad 13 tun. Do konstrukce zatéká a ocelové části zrezivěly.
Žďákovský most byl pojmenován podle nedaleké obce Žďákov u Chrástu. Tato osada byla zatopena a dnes již neexistuje.
Technické parametry mostu :
Délka 541 m, vzdálenost betonových patek 330 m, šířka mostu 15 m, ocelové stojky – nejdelší průměr 80 – 100 cm, 42 m ; betonově spřažená – železobetonová deska síly 16 cm, rozpětí oblouku 379,6 m, výška nad dnem řeky 100 m, výška nad hladinou přehrady 60 m, ocelová konstrukce – celková váha 4 500 t .
Most na opravu zatím marně čeká. S opravami mělo být započato více jak před rokem, ale kvůli odvolání jedné z firem, která se zúčastnila výběrového řízení na opravu mostu, se čeká na verdikt soudu. Doufejme, že tento unikát bude včas zachráněn a, že obyvatelé okolních obcí se dočkají a v jejich obcích ubude rachotu projíždějících kamionů a předimenzované dopravy.
Pokud bude most v rekonstrukci, zastaví se i možnost provozování oblíbených adrenalinových sportů , jako je skákání na laně.
V této lokalitě můžete navštívit další perly Jihočeské kraje.
Postaveny mym dedeckem, Ing Josef Zeman … Hrda vnucka ?
Jé tak to je supe, kdyby jste měla nějaké staré foto, když se stavělo můžeme dodat do článku 🙂 Pěkný den Jana Schlitzová