Filipíny 5 – Palawan, Port Barton

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Filipíny » Filipíny 5 – Palawan, Port Barton

Pekelná jízda do Port Barton

Ráno rychlá snídaně, sbalit se a s batohy se přesunout na okraj silnice, kde číhat na vhodný, dálkově vypadající autobus. Asi po půl hodině se zadařilo a jedeme. Na mapě vše vypadalo velice snadno – jedeme po podélné páteřní silnici, v příhodnou dobu vystoupíme na křižovatce odbočující na pobřežní městečko Port Barton, nasedneme na okolo jedoucí autobus a tradá, od křižovatky už to bude do PB jen 35 kilometrů. Až do vysednutí u křižovatky šlo všechno podle plánu. Ještě si zajdeme na kafe do nedaleké tržnice a odbýváme nabízené svezení tricykly za docela veliké peníze. Pak jdeme na křižovatku čekat na autobus. Čekáme hodinu, pak další půlhodinu a zjišťujeme, že do PB toho jezdí velice málo a to především již obsazené vany a pokud má přijet nějaký „linkový“ autobus, je již obsazen a s našimi batohy nemáme šanci. Už to pomalu vzdáváme a smiřujeme se s pekelnou jízdou v tricyklu, když kolem jede malý náklaďáček. Máváme, zastavuje, souhlasí a tak cestu do PB absolvujeme na korbě mezi platy vajíček, balíky toaletního papíru a kanystry octu a sojové omáčky na přípravu lahodného všeadobo. Cestu jsme si opravdu užili, nekonečný výhled z korby náklaďáčku, okolní příroda a projížděné vesnice. Cesta do PB se opravuje a zkulturňuje, ale i tak projíždíme úseky připomínajícími blátivý tankodrom, případný přesun tricykly si neumíme moc představit a to jsme docela odolní.

cesta do Port Barton

Port Barton

Z ložné plochy náklaďáčku, celí vytřepaní slézáme na okraji Port Bartonu, u brány do města platíme malý peníz, něco jako vstup do rezervace.  Nahazujeme batohy a jdeme ještě asi kilometr, procházíme městečkem, až k velkému pobřežnímu zálivu, kde si plánujeme najít ubytování. Jsme smíření s tím, že naše výlučnost tří bílých turistů na x km2 skončila. Městečko se docela bělá turisty i když po čase zjišťujeme, že zas tak moc jich tady není, jen je to pro nás nezvyk. Mořský záliv je moc pěkný. Věru s batohy usazujeme u nejbližší hospůdky a s Vítem vyrážíme na obhlídku ubytovacích možností, chceme být v první linii u moře. Výběr je docela velký, ale cenově jsme se posunuli o několik kategorií nahoru.

Ubytování u moře

Celé pobřeží je lemované malými či většími homestayi. Jsme kolenovrti, moc se nám za ubytování platit nechce, to ty peníze radši projíme, propijem a jinak zužitkujeme. Nakonec nacházíme nejlevnější ubytování ve Funtastic resortu (opravdu s „u“) v chatce na kůlech, s dvěma pokoji s moskytiérami, primitivními sprchami a ventilátory. Úplně to stačí, stejně trávíme celý den venku. Jsme na břehu moře, takže paráda. Když pominu první linii hned u břehu, za námi, v městečku, se pak nachází ještě docela dost možností ubytování. S odstupem času pak můžu soudit, že kapacita ubytování PB za naší návštěvy byla tak naplněná z jedné pětiny.

Výlety

Čím naplnit čas strávený v PB ? 2x jsme absolvovali celodenní šnorchlovací výlet na okolní korálové útesy. Výlet je spojený i s jídlem, které vaše posádka uvaří na jednom z ostrovů v zátoce, s Vítem jsme pak absolvovali celodenní potápěčský výlet se třemi ponory, zatímco Věra si dopřávala celotělovou masáž.

Šnorchlování a potápění

V PB se nachází dvě potápěčské báze. Na ponory jsme jeli čtyři potápěči a vzhledem k tomu, že druhá dvojice Španělů nebyla moc zkušená, filipínský divemaster se jim musel věnovat a my s Vítem jsme si docela užívali bez dozoru. Co nás opravdu uchvátilo, byla kvalita korálových útesů pro šnorchlování. Byly nádherné, docela neporušené a druhově nesmírně pestré. První výlet jsme si zaplatili loď jen pro nás tři abychom si mohli diktovat, druhý výlet jsme zaplatili jako normální hromadný, ale jeli jsme taky jenom my tři ! Pro případné zájemce, na šnorchlování vám brýle a šnorchl zapůjčí, ploutve ale nemají. Námi celou dobu v batozích vlečené ploutve pak byla velká výhoda. O zábavu se nám postaraly nejen korálové útesy (+ želví a hvězdicová zátoka), ale i ostatní turisté.

Port Barton

Je totiž zarážející, kolik mladých lidí, většinou z Evropy, neumí plavat. Řešení je takové, že tito nafasují oranžové záchranné vesty a vypustí se na hladinu. Výsledek je ten, že  vystresovaní nešťastníci mají na očích potápěčské brýle většinou zalité vodou, zalykají se mořskou vodou nateklou do šnorchlů a marně se na hladině snaží udržet v důstojné poloze obličejem dolů. A vůbec nejvíc je, když si filipínský průvodce uváže  dvě turistky ve vestách na špagát a vleče je vodou za sebou. Sám má na nohách dřevěné destičky připoutané k chodidlům gumičkami, nahrazující ploutve. Filipínec je rozesmátý a turistky poloutopené.

Port Barton – rekreace i degustace

V PB jsme strávili celkem 4 noci. Krásně jsme si odpočali a zrekreovali, zkonzumovali hodně porůznu upravených krevet a vypili docela dost vitamínů v ananasovém džusu, ředěném pro jistotu rumem. No a taky piva na zavodnění, člověk se docela dost potí a je potřeba doplňovat ztracené minerály. Určitě stojí za to, vypravit se chůzí podél pobřeží, objevíte místní rybářské vesnice a kýčovitá mořská zákoutí. Co jsme nestihli, je výlet ke vzdálenému vodopádu, už nám opravdu nevybyl čas, na řadě totiž je vesnice Sabang se svou světoznámou podzemní řekou.

Dusan

Pokud mi to čas a finance dovolí, cestuji. Kamkoliv. Poznávání cizích krajů, lidí, jejich zvyků mě nesmírně obohacuje. Nebudu vzpomínat, jak jsem si koupil nové auto, ale co jsem kde a kdy viděl, prožil a koho potkal. Moc rád se vracím domů. Škoda, že to všechno nepřišlo dřív.