Finsko 1 – cesta na sever

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Finsko » Finsko 1 – cesta na sever

Helsinky a pak Yvaskyla

Je začátek června 2021, stále se nemůžeme rozhodnout.  Finsko je jedna ze zemí, kde počty lidí nakažených koronavirem  jsou v porovnání se zbytkem planety, velmi nízké. Není se tedy možná moc podivovat nad tím, že nás Finové prostě nechtějí. Jet za Terezkou jsme chtěly už loni. Příbuzní lidí žijících v této severské zemí za určitých podmínek odcestovat mohou. Ještě minulý týden nemohli přijet sourozenci, tento týden se situace mění a tak společně se Sárou zakupujeme letenky. Máme termín odlet 6. července a návrat 18. července, tak jen musíme doufat, že situace se nezmění a bude jen lepší!

NP Pyhä-Häkki

Plán naší cesty připravujeme. Let jsme vybrali na přílet v odpoledních hodinách do Helsinek, aby jsme se  ještě stihly přemístit do Jyvaskyly, kde Terezka žije. Zatím do Helsinek letá přímo 1 letadlo denně. Máme už i jízdenku na vlak, nechali jsme si 3 hodiny rezervu, kvůli  testování  a možným komplikacím při příletu .

přístav Jyvaskyla

Do odletu nám zbývá týden, ještě narychlo organizujeme malou pomoc pro část  zdevastované Moravy po ničivém tornádu., jedeme do obce Hrušky.

Řešíme jaké auto si ve Finsku na naše výletování půjčit. Zjišťujeme, že po příletu do Finska nastupujeme do  3. denní „karantény“. Jak bude probíhat zatím netušíme. 72 hodin po příletu musíme absolvovat PCR test. Výsledek snad bude do 12 hodin – 24 hodin a pak budeme konečně volné.

Je 5. 7. a vše je jinak, uvolnily se o trochu podmínky pro Finsko. Před cestou antigenní test, ne starší než  72 hodin, další na letišti v Helsinkách, ale není nutná ani 3. denní karanténa ani následný PCR test ve Finsku. Já jsem očkovaná a test po mě nechtěli.

Smutná zpráva je, že Sárka onemocněla  a  místo výletu do Finska leží v nemocnici na Bulovce. Nakonec pojedu sama, tolik jsme se těšily! Vůbec nestíhám, do 13 hodin jsme jezdily po nemocnicích, pohotovostech a musím říci, že díky přístupu na Bulovce, je Sárce po týdnu  malinko lépe, v Motole by kloktala ještě měsíc, ach ty doktoři!

Nevím, jak poberu všechny zavazadla a jak to vše sama zvládnu. Hodná Štěpánka mi nabídla, že mě ráno odveze na  letiště. Děkujuu!

Jéště zalít zahradu, zredukovat zavazadla a vyrážíme. O 3 hodiny dříve (co kdyby něco).

Na letišti je celkem klid, vlatně se vůbec nic se neděje, zavazadlo mám odbavené rychle a zbývají ještě 2 hodiny. Kontrolují pouze průkaz, prože už mám 2 očkování za sebou. Letadlo  Finair odlétá přesně a je téměř plné. Za 2 hodiny přistáváme v Helsinkách. Těšila jsem se na prosseco, ale v nabídce byla jen voda, borůvkový džus a kafe se sušenkou.

V Helsinkách jsme museli z letadla postupně po řadách, já měla štěstí, že jsem seděla ve předu a  šla z letadla mezi prvními. Test, který nám měli dělat po příletu se nekonal. Čekám dál na letišti, protože jsme čekali, že v Helsinkách bude rušno, nic takového a tak vlak do Yvaskyly jede až za 3 hodiny.

V Helsinkách na letišti

Z letiště na Smíchov

Z letiště jedu vlakem do Tikkurila (švédsky Dickursby), naše Terka tomu říká nádraží Smíchov. Přímo z letišrě to je asi 3 stanice a trvá to necelých 15 minut. Ve vlaku hlásí každou stanici ve finštině, pak  švédštině a anglicky.

z letiště na Smíchov (Tikkurila

Odtud mi jede vlak – pendolino do Yvaskyly, kde budu ve 21.35. Vše funguje perfektně a já už sedím vevlaku a za chvíli jsem (za 3 hodiny) v Yvaskyle. Ve vlaku i pendolinu jsou povinné roušky. Lístky byly koupené přes internet .