Finsko – Helsinky a pak Jyvaskyla /Jyväskylä/ 1

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Finsko » Finsko – Helsinky a pak Jyvaskyla /Jyväskylä/ 1

Helsinky

Naše Terka i další členové naší rodiny žijí ve Finsku. Letenku mám koupenou. Pro mě to bude poprvé do této severské země a také poprvé poletím letadlem sama. Jdou na mě mrákoty jen na to pomyslím, při mé klaustrofobii a strachu z létání, to bude trochu drama.

Terezka na mě počká v Helsinkách na letišti. Je léto, ve Finsku mají prázdniny, které začínají a končí o 14 dní dříve než u nás. Terezka studuje tady ve Finsku a škola jí začíná 13.8.. Také kvůli  počasí jsou finské prázdniny ideální  na cestování. Moje první návštěva bude krátká a to 1 týden. Už teď máme ale tak nabitý program, že snad vše stihneme. První den to bude seznámení s hlavním městem – Helsinkami, s přespáním u neteřinky Míši, pak mimo mých zavazadel nabereme ještě pejska Chillinu a vyrazíme autobusem do Jyvaskyly, kde žije Terka s přítelem.

Na letiště mě odvezla moje milá sousedka Štěpánka. Let by měl trvat nějaké 2 hodiny a letím s ČSA. Letadlo je plné, moje palubní zavazadlo se do přihrádky nevejde. Nakonec ho dávám na sedačku vedle, protože ta jediná v celém letadle zůstává prázdná. Hurá. Zavřu oči a děj se vůle Boží!  Jsme nahoře, na palubě nabízejí občerstvení. Já si dávám sklenku prosecca, letadlo se trochu klepe, ale je mi fajn. A aby mi to hezky uteklo dám si ještě jednu sklenku a ty mraky i zem pode mnou vypadají nadpozemsky. Blížíme se na přistání, pozoruji moře, ostrůvky i lodě o které se opírají sluneční paprsky. Jsme dole.

Hlavní nádraží

Terka na mě čeká u východu z letiště, přímo z letiště odjedeme vlakem na hlavní nádraží, které je v centru Helsinek. Mám navíc těžké zavazadlo a tak jdeme do úschovny, kde si ho zítra před odjezdem do Jyvaskyly vyzvednu. Podle značení se dostáváme do prostoru, kde jsou uzamykatelné skříňky na zavazadla. Platíme 6 EUR, které platí  na 24 hodin. Hned při východu mě mile překvapí budova s českou restaurací Vltava,

restaurace Vltava Helsinky

Botanická zahrada Kumpula

Došly jsme k botanické zahradě s historickým zámeckým parkem.  Na prohlídku jsme  měly velmi krátký čas a tak jsme  vynechaly návštěvu skleníků.  Jsou zde sbírky kulturně botanických rostlin. Najdete tu jednu část zahrady, kde jsou rostliny pěstované a pak část druhou, která je geobotanická. Ta se podobá anglickým zahradám a jednotlivé rostliny jsou zde rozděleny podle kontinentů, ve kterých rostou (Evropa a severní Evropa, severní Amerika, východní Amerika, dálný východ a Japonsko). Zahrada je otevřena od května do září (2.5. – 30.9.). Vstupenky do zahrady si můžete zakoupit v kavárně (Kesäkahvila Kumpu/.

Botanická zahrada Helsinky

Tuomiokirkko – Bílá katedrála

Pokračujeme po nábřeží dále, až  přicházíme na rozlehlé náměstí s obrovským schodištěm, nad kterým se tyčí nádherná bílá katedrála. Je příjemné teplo a tak celé okolí obléhají mladí lidé, děti, turisté. K evangelické  katedrále dojdeme za odpoledne ještě několikrát.

Uspenská katedrála

Nedaleko vzdálená, cihlově červená stavba s nepřehlédnutelnými zlatými kopulemi. největší pravoslavná katedrála Západu. je dalším skvostem Helsinského  pobřeží. Chrám se nachází na skalnatém kopci.  Její stavba začala v roce 1862 a trvala téměř 11 let. Katedrála má třináct věží s pozlacenými kopulemi, které symbolizují Krista a jeho dvanáct apoštolů. Jméno katedrály je odvozeno z liturgického jazyka pravoslaví: slovo uspenie v církevní slovanštině odkazuje k svátku Zesnutí přesvaté Bohorodice (15. srpna), připomínce památky zesnutí Panny Marie.

Uspenská katedrála Helsinky

S Bohorodičkou se pojí i legenda, která se o Uspenské katedrále vypráví: obraz Matky Boží, jedna z mnoha ikon, které krášlí chrámový interiér, má prý zázračnou moc a umí věřícímu splnit přání nebo ulevit od bolesti. Chrám se nachází se v ostrovní části zvané Katajanokka a navrhl jí architekt Alexej Bornostajev.

Při vstupu do impozantní stavby se před vámi objeví  pozlacený oltář, zdi s barevnými  malbami, ikony svatých. Při naší návštěvě byl přítomen i kněz a tak atmosféra uvnitř nabírala na síle.

k Uspenské katedrále

My dále pokračujeme  k nábřeží  s obrovským ruským kolem.