• Menu
  • Menu

Vodní dílo FLÁJE

Přehrada na Flájském potoce

Přehrada byla vybudovaná v letech 1951 – 63. Betonová pilířová hráz, vysoká 47,5 m a dlouhá 459 m, zadržuje 23,1 mil. m3 vody, jezero má plochu 153 ha. Vodní dílo vzniklo pro zásobování Mostecka a Teplicka pitnou vodou ve spolupráci se starší přehradou Janov. Fláje  slouží  jako protipovodňová ochrana a k zajišťování mezinárodní smlouvou garantovaného průtoku v hraničním profilu a od poloviny 90. let i pro zlepšování průtokových podmínek v tocích na seerním Mostecku. Hráz se začala stavět v r. 1954. Betonáž byla zahájena v r. 1958, v r. 1961 se rozjel provizorní provoz. Je zajímavé, že povolení ke stavbě bylo vydáno až 27. dubna 1956 a projekt schválen 7. srpna 1957! Po hrázi vedla původně silnice II.třídy, po rekonstrukci v letech 1998-99 byla doprava vyloučena. Dá se po ní ale přejít, prochází tudy značená cyklotrasa.

Pilířová hráz

Je jediná svého druhu u nás. Měla vzor v 73 m švýcarské pilířové přehradě Lucendro z r. 1947.

Vodní dílo Fláje
Vodní dílo Fláje

Fláje 

zaniklá obec 5,5 km jv. od Českého Jiřetína, poprvé zmiňovaná v r. 1346. V letech 1958 – 60 byla obec zlikvidována v souvislosti se stavbou vodního díla Fláje. Nejcennější památky, kostel sv. Jana Křtitele, byla přemístěna do Českého Jiřetína. Zachoval se jediný dům. Novodobý křížek byl vztyčen na památku obyvatel zaniklé obce.

/text Fláje, použito: VELKÁ TURISTICKÁ ENCYKLOPEDIE – Ústecký kraj – Petr David -Vladimír Soukup/

 

Jana Schlitzová

Má první cesta za hranice byla do NDR, tady jsem poprvé spatřila moře. Následovaly Maďarsko, Jugoslávie, Bulharsko. Když se otevřely hranice, stačila na několik let Evropa, to už byly cesty s dětmi. Od chvíle, kdy jsme poprvé s dětmi navštívili Asii, je poznávání, psaní a fotografování mým druhým zaměstnáním a stále mě to baví. Nádherná místa a zákoutí naší země, krásné České republiky, teprve objevuji a mám co dohánět.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *