• Menu
  • Menu

Austrálie – Harbour Bridge 9. část

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Austrálie a Oceánie » Austrálie » Austrálie – Harbour Bridge 9. část

Kromě budovy Opery patří k nejvýraznějším australským městským stavbám také most Harbour Bridge; a proto by naše návštěva Sydney nebyla úplná bez zastavení se u této slavné ikonické dopravní stavby. Chtěli jsme si užít pohled na něj z více stran a nafotit ho z různých úhlů. Ocelově šedému mostu klenoucímu se přes přístav Port Jackson od severu na jih se také přezdívá „The Coat hanger“ (ramínko na šaty). Před vybudováním Harbour Bridge byl trajekt a 20 kilometrová silniční trasa jediným spojením mezi centrem města na jihu a obydlenou částí města na severu.

Harbour Bridge

První plány na překonání přístavu pocházejí z počátku 19. století; v jeho průběhu se objevuje několik návrhů na stavbu mostu a ke konci století se jako další možnost nabízí vybudování tunelu. Nakonec je rozhodnuto ve prospěch mostu a v roce 1900 je vypsána celosvětová soutěž na jeho návrh. Tendr na samotnou stavbu následuje teprve o 22 let později; zpoždění je zapříčiněno hospodářským útlumem, změnou vlády a pozdější první světovou válkou.

Harbour Bridge

The blue arch of heaven

Projektem a výstavbou je pověřen železniční inženýr John Bradfield a práce probíhají v letech 1923 až 1932, tedy v období Velké hospodářské krize. Když přišel čas na natření obrovské konstrukce, potřebné množství nátěru bylo k dispozici pouze v šedé barvě. Sám stavitel Bradfield nazval most „modrým obloukem nebes“ (“The blue arch of heaven”).

Harbour Bridge

Vznikl největší, ale nikoliv nejdelší klenutý ocelový most na světě. Celková délka i s menšími oblouky činí 1 149 metrů a na šířku je to bezmála 49 metrů. K jeho výstavbě bylo potřeba 58 000 tun oceli. Ocelová konstrukce je především dekorativní, doplněná čtyřmi mohutnými kamennými pilíři, jejichž základy jsou hluboké 12 metrů a jsou uloženy v pískovcové skále. Oblouk ve svém nejvyšším bodě dosahuje výšky 134 metrů nad vodní hladinou. Most je dostatečně vysoký, aby pod ním bez problému propluly i velké zaoceánské lodě. Mohutné vzpěry spojuje šest milionů železných nýtů z Vítkovických železáren, které byly do Sydney dopraveny z Československa. Jihovýchodní pilíř dnes skrývá muzeum věnované stavbě mostu a zároveň je zde plošina s vyhlídkou. Most poskytuje osm silničních pruhů, dvoukolejnou železniční trať a stezku pro cyklisty podél západní strany, východní strana je určena pro pěší. Harbour Bridge byl oficiálně otevřen 19. března 1932, přičemž celkové náklady dosáhly zhruba 6,25 milionu australských liber a byly splaceny teprve v roce 1988. Na stavbě mostu se podílelo 1400 pracovníků, z nichž 16 bylo usmrceno při nehodách během výstavby.

Harbour Bridge

Od roku 1998 je možné vystoupat na vrchol jižní strany jednoho z oblouků. Výstup patří k jedné z hlavních turistických atrakcí v Sydney, ale nejde o levnou zábavu. Za možnost dostat se na ocelový oblouk se platí minimálně 188 AUD. Kdo chce vyšplhat až nahoru, musí si připravit alespoň 278 dolarů – stoupání obvykle trvá asi hodinu, přičemž vás vezmou na žebříky, plošiny a zdoláte 1.332 schodů. Žádné mobily ani fotoaparáty s sebou! Na oblouku se můžete nechat vyfotit, ale za to se opět platí. Levnější alternativou je navštívit Pylon Lookout za 15 AUD a získat fantastický výhled a dozvědět se něco o historii mostu. Uvnitř jihovýchodního pylonu je 200 schodů vedoucích k výhledům na operu a záliv. Otevřeno je zde denně od 10 do 15h. Využití se dostalo i dalším pilířům. Ten vedlejší jihozápadní má v sobě ukryto zázemí kamerového systému, kterým se dohlíží na dění na mostě. Dva severní obsahují odvětrávací komíny, jež odvádějí pryč zplodiny z tunelu, který byl v roce 1992 vybudován, aby ulevil provozu na přetíženém mostě. Na 250 australských, skotských a italských kameníků se podílelo na dobývání a zpracování obrovského množství žuly potřebného k jejich zbudování.

Harbour Bridge

Nejlevnější volbou je jednoduše se po mostě projít a užít si stejné panoramatické výhledy zdarma. Vysoká ochranná mřížka je z důvodu bezpečnosti nainstalována po celé délce chodníku. Umožňuje sice výhled na přístav, ale je nevhodná pro scénické fotografie.

Harbour Bridge racek australsky

Prošli jsme se ještě po molech v Circular Quay, pozorovali racky australské, jak sledují přístav a pak zjišťovali v několika cestovních kancelářích, jak je to s návštěvou Taronga Zoo. Z nabídek se nám nejvíce líbil balíček, který zahrnoval trajekt z Circular Quay, krátkou jízdu autobusem, svezení lanovkou Sky Safari cable car a samotné vstupné do zoo. Na Wharf 4 jsme zaplatili 92 AUD za dvě osoby a nasedli na trajekt, který vyplouvá každou půlhodinu. Pohodlně jsme se usadili v sedačkách a vychutnávali si výhledy na Operu, Sydney Harbour Bridge a moderní budovy města. Minuli jsme Fort Denison, pevnost z 19. století, která dnes slouží jako muzeum a restaurace. Za necelých 20 minut nás loď vysadila u Taronga Zoo Wharf, odkud nás autobus zavezl ke vchodu zahrady.

Circular Quay

 

Dana Dajdulka

Více jak 15 let se pro mě stalo cestování drogou. Za tu dobu jsem mimo Evropu navštívila USA, Nový Zéland, Thajsko, Kambodžu, Velikonoční Ostrovy... poslední roky se mou láskou stala Jižní Amerika. Každá další cesta je pro mne nejenom výzvou, ale také uskutečněnými sny poznat místa , které tak dobře znám z knih a cestopisů.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *