Austrálie Royal Botanic Garden – 7. část

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Austrálie a Oceánie » Austrálie » Austrálie Royal Botanic Garden – 7. část

Royal Botanic Garden Sydney

Prohlídku Opery máme za sebou a je čas podívat se po okolí. K Sydney Opera House přiléhá na jižní straně Royal Botanic Garden-Královská botanická zahrada, veřejnosti volně přístupná od sedmi hodin ráno až do západu slunce. Chvílemi vysvítá slunce a my doufáme, že se nebudeme muset po parku promenádovat pod deštníkem.

Zahrady v Botanical Garden

The Royal Botanic Garden Sydney je považována za jednu z nejstarších veřejných zahrad na jižní polokouli. Počátek její historie je spjat s rokem 1810, kdy guvernér Lachlan Macquarie a jeho žena přišli s nápadem na založení anglického parku. Zahrady představují třiceti hektarovou plochu s mírně se svažujícími kopci a udržovanými trávníky, ohraničenou na severní a východní straně jedním z mnoha zálivů v Sydney Harbour, na jižní parkem nazývaným The Domain a na západní obchodní čtvrtí. Jednotlivé zahrady jsou tematicky sladěny s názvy: Herb Garden, Rainforest Walk, Succulent Garden, Pioneer Garden a Palm House a mnoho dalších. Jsou domovem milionu exemplářů rostlin, z nichž některé již byly vysazeny nově příchozími evropskými kolonizátory. Přestože záměrem zakladatelů bylo vytvořit zahradu anglického charakteru, v průběhu času se koncepce měnila a dnes je zahrada zaměřena především na původní rostliny, pocházející nejen z Nového Jižního Walesu, ale z celé Austrálie. Obdivuhodné jsou vzrostlé fíkové stromy, staré duby nebo láhvové stromy bottle tree (Brachychiton rupestris) a mnoho dalších druhů dřevin, růží nebo orchidejí.

Royal Botanic Garden Sydney

Opeřenci v botanické zahradě

Na chvíli jsme se usadili u jednoho ze sladkovodních jezírek a pozorovali zdejší opeřence. Procházelo se zde množství ibisů, kachen proužkovaných s modrým zobákem, slípky tmavé a z koruny stromu na sebe svým křikem upozorňoval papoušek lori mnohobarvý. O kousek dál jsme si u jezírka s lekníny poblíž jedné z restaurací vychutnali nás první australský oběd; byl šťavnatý nejen chuťově, ale i po cenové stránce. Kávový mok nám chutnal skvěle při sledování ibise sušícího si křídla na japonské kamenné lucerně.

The Government House

V botanické zahradě jsou rozmístěny kromě exemplárů flóry i lidské výtvory v podobě soudobých sochařských děl. Rozloha zahrad je enormní, a tudíž nad naše časové možnosti. Jednu věc si však ještě nenecháme ujít – za pomocí mapy se vydáváme hledat The Government House, formální rezidenci guvernéra Nového Jižního Walesu. Palác je ukryt v oplocené zahradě de facto přímo naproti budově Opery. Za železnými vraty nejprve ohlašujeme svůj příchod v kanceláři, kde jsou k dostání i pohlednice a suvenýry. Vítá nás velmi elegantní Australan ve středním věku Todd, který nám posléze bude dělat průvodce. Jeho výklad i jeho osobnost na nás mimochodem udělá velký dojem. Máme docela štěstí – jednak není pro veřejnost otevřeno denně a navíc se chystala poslední prohlídka toho dne. Otevřeno mají v pátek, sobotu a neděli od 10:30 do 15:00 hodin a peněz s sebou netřeba, vstupné se nevybírá. Odevzdáváme naše batohy do úschovy a Todd si žádá naše pasy, aby nás mohl odměnit vstupenkami. Před začátkem prohlídky máme dostatek času obhlédnout sličnou zahradu s fontánou. Ve stanovený čas se scházíme s Toddem před hlavním vstupem a hned v úvodu prohlídky se nám dostává informace, že úplně první vládní dům stál kdysi na jiném místě, a to na rohu ulic Bridge Street a Phillip Street. Postaven byl na pokyn guvernéra Arthura Phillipa a dokončen v roce 1789. Šlo pouze o skromnou dvoupatrovou dřevěnou chatu s výhledem na záliv. Stavba byla postupně upravována a rozšiřována devíti dalšími guvernéry, kteří tam působili. Změna přišla za vlády guvernéra Lachlana Macquarieho, jež vyzval anglického architekta Francise Greenwaye, trestance, převezeného do Austrálie pro padělání, k vytvoření plánů na nový vládní dům a budovy stájí. Do roku 1821 byla dokončena pouze budova stájí, která je dnes domovem hudební konzervatoře. V roce 1832 se další guvernér, Richard Bourke, rozhodl přesunout vládní dům dále na severovýchod, na pozemky obsazené vládními zahradami přilehlými k Sydney Cove.

Government House

Stavební práce na samotném vládním domě započaly až v roce 1837. Realizace probíhala na základě nových plánů z roku 1834 známého britského architekta Edwarda Bloreho; ten se podepsal mimo jiné na vzhledu Buckinghamského paláce. Nový vládní dům byl postaven ve stylu gotiky, jehož hlavním zastáncem byl právě Blore. Práce na stavbě komplikované pískovcové struktury byly dozorovány koloniálním architektem Mortimerem Lewisem. Nový vládní dům byl zcela dokončen v roce 1847, ačkoli jeho prvním obyvatelem se stal guvernér George Gipps již v roce 1845.

Sídlo bylo postupně upravováno jednotlivými guvernéry již od sedmdesátých let 19. století. Dostavěla se kupříkladu arkádová kolonáda na východní straně budovy a proběhly komplikované úpravy interiérů. Přízemí dodnes slouží pro kancelář guvernéra a reprezentativní prostory hostí významné návštěvy, nadzemní podlaží je určeno k bydlení. Místnosti jsou vyzdobeny barevnými štukovými stropy s křišťálovými lustry, vybaveny původním nábytkem, porcelánem, sklem a především obrazy s portréty všech guvernérů; pochopitelně nechybí i portrét anglické královny Alžběty II., která má na šatech připnutou snítku akácie, australské národní květiny. Ačkoli jde o opravdu významnou stavbu, skutečným sídlem guvernéra již několik let není, což stále vyvolává mnoho sporů.

Přístavní čtvrt The Rocks

Během prohlídky mraky konečně odtáhly pryč a my tak pokračujeme směrem k mostu Harbour Bridge už za hezkého počasí. Procházíme kolem staré přístavní čtvrti The Rocks, střídáme pohledy na most na levé a na Operu na pravé straně a čerpáme teplo ze slunečních paprsků. Zdravíme se s průvodem svatebčanů, kteří si naplno užívají tento pro ně slavnostní den. A pro nás vlastně taky. Po fotografickém uspokojení (most je třeba nafotit ze všech stran) se pomalu vydáváme uličkami The Rocks zpět k přístavu.

výhledy z Royal Botanic Garden Sydney

Přístav Port Jackson

V podvečer přichází chuť na palačinku a ledovou kávu v přístavu Port Jackson a také myšlenka vrátit se k Opeře a zachytit ji osvětlenou při západu slunce. Osvětlení však za moc nestojí a západ slunce už vůbec ne; nebe už je zase plné mraků. Děláme pár snímků a míříme pryč. Docela složitě dvěma autobusy a pěšky se dostáváme zpět do Waterloo. V samoobsluze ukořistíme grilované kuře k večeři a já s hrůzou zjišťuji, že zde neprodávají žádné alkoholické nápoje. V Austrálii se pro ně totiž chodí do specializovaných obchodů, jak poté zjišťujeme. Bytná nám konečně opatřila klíče od bytu, dala nám sbohem a odešla na noční. Večer sedíme nad průvodcem a študujeme, jak se dostat do Blue Mountains, kam máme namířeno další den.