Polsko, Norsko 3

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Norsko » Polsko, Norsko 3

Holmenkollen

Oslo a  Holmenkollen. Neděle – 8.6.2014 . Ve 3.30 hod. jsem měla budíček – pod oknem nám totiž zpívali nějací otrapové. Aspoň jsem se přesvědčila, že i takhle časně ráno je venku světlo – jen nevím, jestli pořád ještě nebo už. Odchod od hostelu byl opět v 9 hod. Prošly jsme kolem parlamentu z roku 1866 a Národního divadla až ke královskému paláci (Slottet), který se nachází na nejvyšším bodě třídy Karl Johan, za písčitým placem s bronzovým jezdcem na koni. Jde o trojkřídlý, trojpatrový, klasicistní zámek z let 1823 – 1848. Odtud jsme to kolem radnice vzaly opět na molo č. 3 a koupily si lístky na dvouhodinovou plavbu po fjordech (s Oslo passem byla na plavbu 15% sleva, takže jsme platily 229 NOK). Výlet byl moc fajn, zaujaly nás hlavně typické barevné domky na pobřeží.

muzeum moderního umění Astrup Fearnley (3)

Po skončení plavby jsme zašly ještě do muzea moderního umění Astrup Fearnley, které je hned v přístavu. Je to moc hezká stavba, u které je i malá kamenitá plážička. Co se týká expozice, asi nejsme ani jedna na takové duchovní výši, abychom ji pochopily. V jedné místnosti byl velký bazén, ve kterém plavala mrtvola. V další části byly na stěnách prázdné rámy, které si prohlížela socha služky. A další prostor byl zaplněn spoustou trochu obscénních fotek. Káťu nejvíc vyděsila panenka (miminko) ležící pod bankomatem. No, každý máme holt jiné umělecké cítění. Co nás ale dostalo, byly šatny. Docela dlouho jsme totiž přemýšlely nad tím, jestli to opravdu patří k muzeu nebo jsme někde v bazénu – byly zde i fény, rozházené oblečení a špinavé ručníky. Nakonec to, že jde o součást expozice, odhalila Lenka. Každopádně kavárničku mělo muzeum moc hezkou, takže jsme zde na chvíli zakotvily a dokonce si i smočily nohy v moři. Péťa konstatovala, že se jí pod nosem opálil bíbr, tak jsme mu začaly říkat Justin.

Další v plánu byl výlet na skokanský můstek Holmenkollen. Chtěly jsme jet metrem ze stanice u Národního muzea, ale ta byla bohužel zavřena. Jak jsme po chvíli zjistily, nebyla zavřená jen stanice, ale i celý kus této linky metra. Tramvají jsme tedy popojely k vlakovému nádraží s tím, že nastoupíme tam. Do metra jsme sice nastoupily, ale následně jsme byly hned na další zastávce zase vykázány s tím, že v tom úseku metro prostě nejde, takže musíme popojet opět tramvají a nastoupit jinde. Po těchto komplikacích se nám přece jen podařilo nastoupit do správného vlaku, který nás k Holemkollenu odvezl. Cesta vlakem (T-bahne) trvala cca půl hodiny a pak nás čekal krátký výstup do kopce k můstku. Myslely jsme, že nahoru na můstek budeme muset stoupat po schodech, ale nakonec jsme se mohly svést výtahem (opět jsme to s Oslo passem měly zdarma). Pro Kamču byla jízda výtahem trochu očistec, ale dala to. Nahoře to vlastně nebylo ani moc děsivé, každopádně výhled do kraje byl famózní. Krom výhledu nás zaujali ještě dva Norové, kteří zrovna balili kladku, na které se dalo za poplatek sjet ze skokanského můstku dolů. Pro některé nesmyslná představa, pro Martinu splněný sen.

skokanský můstek  Holmenkollen
skokanský můstek Holmenkollen

Metrem a tramvají jsme se vrátily do hostelu. Při večeři Kamča zavolala do spol. Polbus, aby zamluvila na další den taxi na letiště. Docela nás překvapilo, že již byla volná jen dvě místa. Nakonec jsme se domluvili tak, že kvůli nám vyšlou větší auto a vezmou nás všechny, i když za cenu 120 NOK (vzhledem k tomu, že jsme jely úplně stejným autem jako z letiště a auto bylo tentokrát úplně plné, nechápaly jsme, proč je to teď dražší, ale pořád nás to vyšlo lépe než busem a navíc nás taxi vyzvedlo přímo u hostelu).

Poslední večer jsme strávily v přístavišti, poseděly jsme na mole a prošly přístavní čtvrť (kromě Petry, která se vydala znovu do Vigeland parku). Zkonstatovaly jsme, že pokud už bychom měly žít ve velkoměstě, tak právě taková čtvrť by se nám líbila. Do hostelu jsme se vrátily opět tramvají kolem desáté.