Itálie 3 – Lago (Rosso) di Tovel

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Itálie » Itálie 3 – Lago (Rosso) di Tovel

Červené jezero Tovel

Od krásného jezera Molveno míříme k dalšímu jezeru Tovel. Jedeme severně na Cles a Tuenno. K jezeru vede totiž pouze jediná příjezdová komunikace a to právě od Tuenna.

Máme štěstí, po včerejším zátarasu, otvíráme sezónu na jednom z nejkrásnějších a legendami ověnčeném klenotu oblasti Trentino – Lago di Tovel. Přivítání je opravdu famózní, na louce nad jezerem stojí muzikant, který hraje na alphorn. Během našeho výletu kolem jezera zazní tóny alphornu z mnoha míst v horách, které se vypínají nad jezerem. Nádhera!

Alphorn- alpský roh

Hra na dlouhou dřevěnou trubku patří k nejstarším tradicím. Muzikant, který hraje na alphorn, stojí uprostřed louky  nebo se posadí do trávy či opře o skálu.  Roh používali evropští i asijští pastýři již před stovkami let. Dřevěný hudební nástroj se skládá ze tří kusů, které do sebe zapadají. K tomu se přidává ještě malý nástavec, který se přikládá na ústa. Škála nástroje jsou čtyři oktávy. Zahrát melodii není vůbec jednoduché.

Zaparkujeme na parkovišti až u jezera, které se nachází v nadmořské výšce 1178 metrů,  po chvíli dostáváme lístek za vstup  5 EUR. Cestou potkáváme natěšené cyklisty, kteří míří také k jezeru. V některé části nás obklopují vysoká skaliska bez porostů. Tady musí být v létě dost horko! V sezóně jezdí kyvadlový autobus z míst před kamenitým suťovištěm a je možné odtud dojít k jezeru i pěšky.

Nádherné průzračné  jezero pokryté z části krustami ledu  a sněhem. Bílé vrcholy a štíty  Gruppo di Brenta a bílé obláčky umocňují tu nádheru.

Lago di Tovel

Za znění líbivých tónů stojíme u jezera, které se za určitých podmínek dokáže, díky jednobuněčným  řasám Glenodium sanquineum /Tovellia sanquinea/,  zbarvit do červena. Naposledy se jezero zbarvilo v roce 1964.

Jdeme příjemnou cestou, zčásti ještě pokrytou tajícím sněhem, kolem jezera. Vystoupáme i na skalnatou plošinu /stezka č. 339/, odkud tryská na protější skále vodopád  říčky Risla.  Vracíme se na okružní cestu kolem jezera. U pláže s bílým pískem /a sněhem/  si na odpočívadle dáváme svačinu. Barva vody i hřejivé paprsky vody   lákají  ke koupání,  možná by se dalo, ale někdy v letních měsících. Jezero je hluboké 39 m, Zeměpisný název Tovel pochází z latinského slova tubus, kterým se označovaly prudké žlaby, kterými se dřevo dopravovalo do údolí. Údolí Tovel se rozkládá na ploše dlouhé 17 km.

Národní park  Adamello – Brenta

Jezero se nachází v NP Adamello – Brenta. Park, ve kterém mimo lesní zvěře můžete potkat i medvěda hnědého. Svahy, které se vypínají nad jezerem jsou v nadmořské výšce od 600- 2900 m.

Lago di Tovel

Na svazích kvetou vřesovce, pod námi se zračí blankytně modrá až zelená křišťálově čistá voda. Trochu jak v Karibiku U jezera je možnost občerstvení v hotelu Lago Rosso a Miralgo. Nedat si zde pravou italskou kávu by byl hřích.. V těchto místech je i několik chat v lese nad jezerem.

V létě  bude oblast kolem jezera Tovel asi velmi navštěvované a turisty oblíbené místo. Jsme rády, že my si jezero užily téměř bez lidí v nejkrásnějším období jara. Jezero Tovel  je ideálním výchozím bodem obtížných výstupů na Dolomity Brenta a výletům  k salaším v nižších horách. Na břehu jezera se nachází návštěvnické centrum přírodního parku Adamello Brenta, které je spravováno ve spolupráci s přírodovědeckým muzeem Museo Tridentino.