Jeseníky v dubnu 4 – Rozhledna Zlatý Chlum v mlze

Domů » Cestování se psem » Jeseníky v dubnu 4 – Rozhledna Zlatý Chlum v mlze

Ani z neděle na pondělí se počasí v Jeseníkách  nezlepšilo. Teď už nemrholí, ale leje jako z konve a mlha by se zase dala krájet. Rychle se s Doctorem vyčůrat a během pár minut jsme jak máčenky. Do 11. hodin vše beze změny. Pak svitne naděje a my vyrážímw směr Jeseník. Neprší, mrholí. Nemůžeme do hor ani do lázní. Uděláme si výlet na rozhlednu (no, nebyl to úplně šťastný nápad). Rozhledna se vypíná nad Jeseníkem, kam to máme 20 minut autem. I délka trasy v tomto počasí je vyhovujíci (celkem cca 5 km).

restaurace a hotel Křížový vrch

Navigace nás přivedla na kamenitou cestu v lese. Tak tady to dál autem  nepůjde. Domorodec nás posílá o kus dále k restauraci Křížový vrch. Z parkoviště to pak je na rozhlednu 2,5 km. Problémeme je, že směrem k restauraci je dole přes cestu  zákaz vjezdu. Pilně se tady pracuje. Počasí se zase zhoršuje a tak se ptám dělníků, zda bych přeci jenom nemohla projet. Povedlo  se, mohu jet. Jsme u restaurace, která  je teď zavřená. Součástí restaurace je i hotel a ubytování. Křížový vrch se nachází 671 m n.m. Dobový horský resort, s tradicí od roku 1902, nabízí široké množství vyžití. Při hezkém počasí je odtud, díky své poloze ve středu Zlatohorské vrchoviny,   impozantní výhled do údolí a na celé panorama Hrubého Jeseníku, Praděd i blízký vrchol Šerák.

kaple sv. Anny

Vedle hotelu se nachází kaple zasvěcená sv. Anně včetně barokní  křížové cesty, která vede z blízkého Jeseníku. /dnes je mlha, tak si o výhledu můžeme nechat jenom zdát.

Vyrážíme po červené turistické /souběžné s modrou/ značce lesem nahoru. Les vypadá v té mlze tajemně až strašidelně.

Chvílemi, když se otočím zpět, není vidět ani na krok. U studánky se Doctor osvěží a ještě pokračujeme dále. Mlha houstne a nám nezbývá než se pod vrcholem vrátit zpět.

Nikde ani živáčka a ztratit se v mlze  nechceme. Jsme znova na lesní cestě směrem k restauraci, od směrovníku je 200 metrů Mexický pramen, tak  ještě zajdeme zpět a pak se za deště a mlhy vracíme zpět do Červenohorského sedla.

Rozhledna Zlatý Chlum

Přístup na Zlatý chlum vede z Jeseníku po červené nebo modré turistické značce, z opačné strany z Rejvízu též po červené turistické značce. Nejkratší cesta pak vede po modré značce z České Vsi. Historie věže spadá až do dalekého 19. století.

Tato rozhledna stojí na stejnojmenném vrchu s nadmořskou výškou 875 metrů. Kamenná rozhledna měří 26 metrů a sahá do výšky 901 m n. m.

Rozhledna Zlatý Chlum Foto:místopisy.cz

Na vrchol vyhlídkové plošiny se turisté dostanou po 145 schodech. Z rozhledny Zlatý Chlum se otevírá nádherný výhled na blízké město Jeseník, Otmuchovské jezero v Oderské nížině v Polsku a Hrubé Jeseníky s dominantními vrcholy Praděd a Šerák. Některým výletníkům se dokonce poštěstí za dobré viditelnosti spatřit Králický Sněžník a Rychlebské hory.