Jezero Milada na zkoušku

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Ústecký kraj » Jezero Milada na zkoušku

Koupání v dolu – JEZERO MILADA

Prodloužený víkend a „hrozba“ tropických veder  byla jasnou výzvou. Jezera nebo žulové lomy, prostě  koupání. Oblasti, které jsme si vyhlédli, jsou dvě. Nakonec jsme si hodili korunou a cíl dostal jasnou podobu. Kraj Ústecký, cílů tady máme více, začneme u jezera Milada, pojedeme k jezeru Barbora a  pak se uvidí… .

Víme přibližně, že se jezero Milada  nachází  u obce Chabařovice mezi Ústím nad Labem a Teplicemi. Rychle pryč z rozžhavených silnic i dálnice! Jsme v obci Roudníky. Cesta z Prahy sem trvala něco málo přes hodinu. Asi tady není výchozí bod pro návštěvu jezera, ale značení k jezeru je mizerné a tak parkujeme tady.

Jezero Milada -jezero Milada

Jezero Milada

Cedule žádná a tak vylézáme na kopeček. Hurá, odtud vidíme jezero ! Nejsme sami, kdo k jezeru míří. Jezero z té výšky vypadá opravdu  lákavě. Jediný problém je, že netušíme, jak daleko to je přímo k vodě. Když se nám zdá, že už jdeme příliš dlouho, uhýbáme přes trávu a míříme z kopce dolů. Narážíme na vyšlapanou cestu přes vodolam a jsme u vody. Je tu jenom pár lidí. Chceme se rozeběhnout do vody, ale prrr, ostré kameny nás zastavují. Au, au. Pod břehem je vidět malá plážička, kde je několik lidí i s dětmi. Sestupujeme sem a odtud s opatrností lezeme do vody. Voda je čistá, osvěžující a skvělá! Splachujeme prach i pot a nemůžeme se nabažit.

Jezero Milada - z druhé strany od plážeo Milada
Jezero Milada – z druhé strany od pláže

Horší je to když vylezeme, při urputném žáru není vlastně kam se schovat. Zachraňuje nás malá břízka, která aspoň vytváří malý stín. Ostatní, kteří přicházejí se už nemají kam schovat. K autu je to skoro kilometr a tak tatínkové s nevolí odcházejí zpět pro nějaké stínění nebo deštník pro své ratolesti.

Mola a lepší vstupy – budoucnost

Určitě bude vhodné na více místech vytvořit  dřevěná mola a lepší vstupy  pro pohodlný vstup do vody návštěvníkům. V některých místech bují zasazené rostliny tolik, že se přes ně také nedá dostat.

Vjezd pouze na zvláštní povolení

Jezero je obrovské, kolem vedou cesty, vrchní, která vede dokola je v některých částech asfaltová, vjezd je povolen pouze na zvláštní povolení! Ostatní cesty jsou hodně kamenité. Při prozkoumání okolí to vypadá, že nejlepší vlez do vody je právě u miniplážičky na té naší straně. Toaleta či jakékoliv zázemí na této straně jezera zatím chybí.

Zdarma a kdykoli/zatím/

Jezero je  přístupné zdarma a kdykoli. Pro jezero je vydaná vyhláška a pravidla, které si může každý návštěvník přečíst na několika místech, kde jsou vstupy k jezeru. Když se nabažíme koupání pokračujeme do dalších míst na jezeře. Trochu bloudíme a míříme směrem, kde jsou vidět dva velké komíny staré továrny. Dostáváme se k vrátnici nad jezero, cedule žádné, jenom jasný pokyn, že dál autem nesmíme, jinak zaplatíme pokutu. Aspoň, že nám ukáží jak se dostat k hlavní pláži.

Hlavní pláž

A tak znova objíždíme a až napodruhé se trefujeme  na „pláž“. Značení opět minimální. Orientačním bodem nám jsou spíše auta u hlavní silnice, kterých tu několik stojí. Na všech stranách až na horizont, kde je velké parkoviště, stojí auta. Je kolem 17. hodiny a vedro je čím dál sžíravější. Všude zákazové tabule pro vjezd, i když tady je nová pěkná silnice. Pohled na jezero a na okolní z této strany  spíše pouštní krajinu. Lituji hůře pohyblivé občany a rodiče s malými dětmi, kteří se snaží dostat až k vodě. V tom vedru nadlidský výkon, když ještě táhnou slunečník a další věci k vodě.

Jezero Milada

Nad pláží stojí na výhni několik stanů. Nevím zda tu lidé spí nebo mají stany postavené, aby se zde mohli na chvíli schovat před slunečními paprsky.

Gypsy Beach

Lidí je tady více než dost. Všichni si užívají ve vodě. 100 m od pláže je stánek s občerstvením, zatím první vlaštovka ve službách pro návštěvníky jezera. Na několika místech jsou chemické záchody. Lidé si užívají ve vodě i na pláži. Pláž je vysypána jemnějšími kamínky, ale stále jsou dost ostré, ale dětem i  pobíhajícím psům je to myslím jedno. Oproti druhé straně, kde jsme byli, je tady hodně plovoucích rostlin u břehu  /asi vodní mor/ a to nemusí být každému příjemné. Je pravda, že je zde velká spousta lidí. Dále je pak už voda zase čistá.

Gypsy beach

Třetí největší jezero v  ČR

JEZERO MILADA – se nachází v Ústeckém kraji nedaleko Ústí nad Labem, na místě bývalého hnědouhelného lomu. Dlouhých 14 let se čekalo než bude zpřístupněno veřejnosti. Se svojí rozlohou 252.5 hektaru je třetím největším jezerem v České republice. Jezero, které vzniklo na místě chabařovického hnědouhelného dolu, je českým unikátem. Rekultivace stála 5 miliard korun. Práce v lomu byly ukončeny v roce 1997, v tuto dobu bylo rozhodnuto, že zde bude v budoucnu vodní plocha. Voda se do jezera začala napouštět v roce 2001. Voda přitékala z nedaleké, cca 2 km západně situované nádrže Kateřina (taktéž zatopený důl), a to dvojí cestou: jednak bývalým požárním vodovodem a jednak korytem obnoveného Zalužanského potoka, který přes Kateřinu protéká na východ. sesuvy půdy prodloužily dobu otevření  o několik let. Oficiálně bylo jezero otevřeno veřejnosti v květnu 2015.

Cyklostezka kolem jezera

Kolem jezera vede cyklostezka, součástí je i naučná stezka. Do budoucna je plánováno, že jezero bude atraktivní pro své návštěvníky nejenom zázemím pro vodní sporty a rekreaci, plánuje se zde také nové přístaviště, možnost kempování,  občerstvení. Vše ukáže čas .

Jezero Milada - z druhé strany od pláže
Jezero Milada – z druhé strany od pláže

Koupání na vlastní nebezpečí !

V hodně blízké budoucnosti se otevřou i další velká jezera Most a Medard u Sokolova.