• Menu
  • Menu

Kamenný viadukt v Žampachu

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Středočeský kraj » Kamenný viadukt v Žampachu

Žampašský most

Kocourský viadukt , to je také jméno Žampašského mostu.  Druhý nejvyšší kamenný  most ve střední Evropě /možná i nejvyšší/ překlenuje údolí Kocour a Studený (kocourský) potok, na železniční trati Vrané nad Vltavou – Čerčany, mezi stanicemi Luka pod Medníkem a Jílové u Prahy .

Žampašský most/viadukt/
Žampašský most/viadukt/

Technické parametry mostu

Most je vysoký 41,73 metrů ( pro představu, Nuselský most je jen o 1 m vyšší než Žampašský most). Je dlouhý 109,33 metrů  a tvoří jej 7 oblouků o rozpětí 12 metrů. Most je postavený z hrubozrnné žuly (granodioritu). Kámen, který byl na stavbu použit, byl z místních lomů: Borek a Kamenný Přívoz. Bylo použito 5 780 m3 kamene, 56 krakorců, 450 m3 klenebních kamenů, 600 m3 kamenných kvádrů. Mostovka má šířku 5,77 metrů. Most není postaven v přímce, ale jeho podélná osa je tvořena obloukem o poloměru 180 metrů. Most stavěli převážně italští dělníci. Most se stavěl v letech 1897 – 1899, do  provozu byl uveden 1. května 1900. V roce 2011 a 2012 proběhla sanace celého mostu.

Žampašský most/viadukt/
Žampašský most/viadukt/

Posázavský pacifik

Viadukt se nachází  u města Jílové u Prahy mezi částmi Žampach a Studené.  Pod viadukt  se dá dojet autem pěšky , dá se sem  se můžete projít kdykoli anebo se po něm projet “Posázavským pacifikem”.

Další zajímavosti v okolí : trampské osady a procházky kolem Sázavy, vyhlídka Pepř, Regionální muzeum v Jílovém u Prahy.

Jana Schlitzová
Jana Schlitzová

Má první cesta za hranice byla do NDR, tady jsem poprvé spatřila moře. Následovaly Maďarsko, Jugoslávie, Bulharsko. Když se otevřely hranice, stačila na několik let Evropa, to už byly cesty s dětmi. Od chvíle, kdy jsme poprvé s dětmi navštívili Asii, je poznávání, psaní a fotografování mým druhým zaměstnáním a stále mě to baví. Nádherná místa a zákoutí naší země, krásné České republiky, teprve objevuji a mám co dohánět.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *