Kutaisi – Klášter Gelati a Bagrat

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Gruzie » Kutaisi – Klášter Gelati a Bagrat

Objekt zapsaný v UNESCO

Do Kutaisi jsme přijeli večer. Naše maršutka zastavila na frekventované silnici kdesi před občerstvením McDonalds. Ifča s Petrem neváhali ani chvilku: „Mc Donalds! Super“ zněly jejich nadšené hlasy a mě polébvalo horko, že bych si měla dát večeři v tomto „skvělém“ fastfoodu. Venku pršelo, a tak jsme před dalším krokem vstoupili do restaurace. „Aspoň, že tu je Wifi,“ pomyslela jsem si, když jsem se rozhlédla po ládujících se rodinkách.

Naším dalším plánem bylo navštívit klášter Gelati. „Jak se tam ale teď dostaneme?,“ přemýšleli jsme. Nakonec jsme šli cestou nejmenšího odporu a zaplatili taxi, které nás vyvezlo z tepajícího města a zamířilo na severovýchod. Venku ještě stále pršelo, když jsme se před potemnělým komplexem rozloučili s taxikářem a vyrazili hledat kousek rovné plochy na stan.

Jak jsme ráno zjistili, ustlali jsme si přímo před hlavní bránou kláštera. Pro jistotu jsme zabalili stan časně ráno, v době kdy zel klášter ještě prázdnotou, ale i tak naše počínání nikomu nevadilo. Pak jsme se šli podívat do budov klášterního komplexu. Stejně tak jako v Arménii, také tady, v Gruzii, jsou vstupy do sakrálních staveb zdarma. V Gelati se k nám ale přidal nějaký místní průvodce, který nám v ruštině udělal prohlídku, na jejímž závěru nás požádal každého o 5 lari (cca 55 Kč).

Klášter Gelati

Klášter Gelati byl vystavěn ve 12. století, konkrétně v roce 1106 a je jedním z nejlepších příkladů středověké architektury v Gruzii. Vnější fasády mají typické zdobení pro gruzínské kostely a v interiéru se zachovaly krásné barevné nástěnné malby světců a skutků z Kristova života. Původně byl Gelati koncipován jako středověká akademie věd. Zdejší škola byla proslavená po celém Kavkazu a širším okolí. Lákala vzdělance a v jeho prostorách ubytovávala na tisíce mnichů. Dnes je objekt zapsán na seznamu UNESCO.

Po návštěvě kláštera se vydáváme stopovat zpět do Kutaisi. Co chvíli zaprší a tak jsme rádi, že jsme se rozhodli nejít do hor. Ty jsou v dnešním zamračeném dni zcela zakryty mraky. V naší snaze dostat se stopem do Kutaisi nakonec nejsme úspěšní, a tak jdeme až na hlavní silnici, na které čekáme na autobus. Ten po čtvrt hodině přijíždí. Bohužel je úplně plný, ale i tak (stále ještě nechápu) jsme se do něj nějak natlačili. Na rozdíl od včerejšího taxikáře, který si za cestu do Gelati vyptal 20 lari, nás dnešní autobus vyšel na necelých 5 lari pro všechny tři osoby.

katedrála Bagrat

V Kutaisi jsme si odložili batohy v informačním centru, kde jsme také dostali mapy a doporučení na další výlety. Pán byl velmi ochotný a uměl výborně anglicky, což se v této zemi moc nevidí. Na lehko, bez batohu jsme si prošli celé město, které nám nepřišlo nijak zvlášť úchvatné. Asi největší zajímavostí je katedrála Bagrat, která ční nad městem jako maják. V nedávné minulosti byla nově zrekonstruovaná doplněním železných podpěrných sloupů, které vnímám jako příliš brutální zásah do celého konceptu stavby, ale: „Asi je to dnes moderní,“ s pokrčenými rameny konstatuji, když vidím, že se to lidem líbí.

Katedrála byla postavena v 11. století za vlády krále Bagrata III. Údajně díky svým obrovským proporcím- jedná se o jednu z největších katedrál v zemi, fasádní výzdobu a reliéfní řezby bylo i toto místo v roce 1994 přidáno na seznam světového kulturního dědictví UNESCO.

Jinak se v Kutaisi moc nezdržujte. Na to, že toto město bývalo kulturním centrem celé země, tu v současné době nic moc není.

Klára Skuhravá

Nadšení, vášeň a droga. Kdo jednou okusil, pochopí, jak snadné je koupit levnou letenku, zabalit batoh a vyrazit! Pocit naprosté svobody, boření hranic a mýtů...Otevřít svou mysl a se srdcem na dlani se rozběhnout. Cestováním žiji. V současné době i výlety na webu www.justwalkit.cz.