Madeira 2023 – Porto da Cruz 9

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Portugalsko » Madeira » Madeira 2023 – Porto da Cruz 9

Městečko pod Orlí skálou

Z levády: Levada Do Castelejo je to z kopce  k pobřeží asi 3 km. Jsme na malém náměstíčku ve stínu velké Orlí skály (Penha de Águia)., v malebném městečku Porto da Cruz. Název městu dal kříž, který v zátoce vztyčili první obyvatelé (porto = přístav, cruz = kříž).

Penha de Águia – Orlí skála

Skála je výraznou dominantou pobřeží, dostala název podle několika párů orlů mořských, kteří hnízdí v dutinách skal. Na skálu se dá i vyjít, cesta je hodně příkrá a hora je  z velké části zarostlá smíšenými lesy a tak krásné výhledy na rozbouřený Atlantik a centrální horský masív je možný  pouze z několika míst. Skála je vysoká necelých 500 metrů.

Igreja de Nossa Senhora de Guadalupe

Stojíme u zajímavého  nového  kostela (1957 architekt Raúl Chorão Ramalho),  ozdobeného  sochami apoštolů. Uvnitř je kostel koncipován do pastelových barev.

Pobřežní promenáda

Pokračujeme dále po pobřeží, oceán je dnes hodně divoký, přesto několik jedinců užívá velké vlny i koupání. Docela jim to závidím, ale odvahu nemám. Procházka kolem pobřeží  je  zážitkem, končíme u betonových schodů, které možná vedou do nebe. Dnes krásně svítí slunce a tak spolu s ostatními nasáváme energii právě tady na pláži. Sedí tu několik surfařů, nad námi je zajímavý objekt, pro veřejnost nepřístupný, tady je zázemí a škola pro surfaře (Madeira Surf School – Salty).

Porto da Cruz

Pokračujeme pak do městečka, kde si v jedné z restaurací  s výhledem na oceán, dáváme polévku, česnekový chléb a točené pivko. Dále  pak procházíme druhou stranou po pobřeží, kolem bazénu s mořskou vodou až ke starému cukrovaru.

Cukrovar Engenho do Porto da Cruz

Starý cukrovar zpracovává cukrovou třtinu stejným způsobem, jako při svém založení roku 1927. Jde o jednu z posledních továren na pálenku z cukrové třtiny na ostrově ( rumu z cukrové třtiny podle původních postupů s důrazem na „bílou“ pálenku, která  se přidává do madeirské speciality poncha a brandy 970 Reserva). Zakoupíme lahev rumu jako dárek a vracíme se zpět  do Santa Cruz / jedeme taxíkem, ale z městečka jezdí  i autobusová doprava, ale my stejně nevíme kdy).