• Menu
  • Menu

Městská linka S 41

Pantografy končí

Podle všech dostupných informací je více než jisté, že s koncem platnosti Grafikonu veřejné dopravy, chcete-li železničního jízdního řádu 2017, dojde v Praze a okolí k definitivnímu ukončení provozu elektrických jednotek řady 451/452, takzvaných Pantografů. Těch jednotek, kterými jsem jako kluk absolvoval každý víkend cestu z Prahy do Benešova a odtud do Olbramovic na chalupu. Rozhodl jsem se tedy zavzpomínat a vyrážím z Libně směr Roztoky u Prahy. Po trati linky S41 mě sveze jedna ze dvou posledních provozuschopných souprav. Tyto jezdí pouze ve všední den, o víkendu je to vůz 810/809. Jedná se také skoro o historické vozidlo. Výchozí stanicí pro dny volna je Praha-Hostivař.

Jednotka 451

Multifunkční aréna

Hned, jak vlak opustí nástupiště, nabídne se nám pohled na největší multifunkční halu v České republice. Dnes si říká O2 Aréna a je domácím kolbištěm hokejistům HC Sparta Praha. Kromě extraligových utkání se tady konalo již dvakrát hokejové Mistrovství světa. Pořádá se tu řada koncertů populární hudby a další sportovní a kulturní akce.

Rámusák a Stromovka

Za Balabenkou překonáváme říčku Rokytku a vjíždíme do tunelu pod přírodní památkou Bílá skála. Za holešovickým mostem přes Vltavu zastavujeme v Praze Holešovicích. Odtud je vidět další novostavba, nejnovější pražský most, nástupce Rámusáka, nový Trojský most. Na rozdíl od svého předchůdce slouží mimo tramvají i cyklistům, autům a pěším chodcům. Díky svému tvaru se stal výraznou dominantou vltavského údolí.

Trojský most

Stromovka

Mezi Holešovicemi a Podbabou vlak projíždí bývalou Královskou oborou, dnes Stromovkou. Jedné se o park typu anglické zahrady o rozloze takřka 95 ha. Je protkán množstvím cest, vybízejícím k procházce, jízdě na kole nebo na bruslích. Poté se trať vine současně se silnicí č. 242 vltavským údolím až do Sedlece, kde vystupuji. Cestou ještě vidím přes řeku na pražskou ZOO a její rozhlednu Obora. Ta je věrnou kopií a zmenšeninou rozhledny na hoře Smrk v Jizerských horách.

Na Zámky přívozem

V Praze Sedleci si dopřávám další, pro mě nevšední zážitek, cestu přívozem. Přistáváme v Zámcích. Opouštím loď a vydávám se po povltavské cyklostezce proti proudu Vltavy zpátky ku Praze. Na pravém břehu strmé břidlicové skály, tvořící přírodní rezervaci Zámky a Podhoří. Na protilehlém se zvedají do výšin skály Sedlecké, také přírodní památka.

Přístav Zámky

Pojďme se projet mezi Hostivaří a Libní po trati, která donedávna sloužila jen pro nakládání dopravu a obyčejným cestujícím byla zapovězena. A připomeňme si, kudy si Vltava musela razit cestu mezi skalnatými břehy, když opouští pražskou kotlinu. Místa, která rozhodně stojí za vidění a hned za humny. Na celou cestu totiž postačí předplacená tramvajenka PID pro Prahu.

Podhoří

 

Martin Pišín

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *