• Menu
  • Menu

Mladějovská úzkokolejka a průmyslové muzeum Mladějov

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Pardubický kraj » Mladějovská úzkokolejka a průmyslové muzeum Mladějov

Unikátní úzkorozchodná železnice z roku 1919

Mladějovská průmyslová dráha – unikátní úzkorozchodná železnice z roku 1919 rozchodu pouhých  600 mm.  Vláček vyjíždí z areálu v Mladějově, kde je malé nádraží. První tři kilometry zdolává příkré stoupání až do stanice Veksl. Dále pak cesta pokračuje podél zrušených lupkových dolů v lesnatém úbočí Hřenečovského hřbetu, na šestém kilometru se větví do výhybny u bývalého dolu Hugo Karla konec je v areálu bývalého lomu Hřebeč u ústí štoly Jihlavská.

Mladějov: první zmínky o obci Mladějov pocházejí ze třináctého století. Od roku 1669 patří pozemky Liechtensteinům, kteří v roce 1862 zde zahájili těžbu nepříliš kvalitního uhlí. V osmdesátých letech devatenáctého století byl od uhlím nalezen lupek vhodný k výrobě žáruvzdorných materiálů.

Mladějovská úzkokolejka a průmyslové muzeum Mladějov

Suroviny se v počátku dopravovaly koňskými povozy, poději lanovkou. Návrh spojit doly na Hřebči, nad Novou Vsí a nad Mladějovem úzkorozchodnou  dráhou vznikl za první světové války. Projekt byl schválen 2.5.1918. Provoz první části dráhy byl zahájen již následujícího roku, ale do Mladějova dorazily první vlaky s lupkem a uhlím až v roce 1920.V roce 1919 byla postavena elektrárna parními lokomobilami Brabd A Lhuilier, každá o výkonu 180 k. Na přelomu let 1965 -1966 byla zastavena i těžba nekvalitního uhlí a skončil provoz elektrárny. Parní stroje byly sešrotovány a budova byl a adaptována na sklad.

Dráha sloužila k dopravě lupků až do r.1991 ,kdy byla těžba definitivně ukončena, výroba šamotu zastavena a budoucnost závodu i dráhy byla nejistá. Díky dobrovolným aktivitám v polovině devadesátých let byla nakonec dráha zachráněna a prvním úspěchem bylo zahájení muzejního provozu na úzkorozchodné dráze v roce 1998.

Dráha pro veřejnost jezdí jenom v určených termínech., výletní vlaky jsou vedeny opravenými parními lokomotivami, ve dnech provozu jsou zpřístupněny i ostatní expozice je možno využít služeb stylové kavárny. Dráha  má vazby na síť cyklostezek, přeprava kol je zdarma.

Několikrát do roka jsou pořádány doprovodné akce, jako např. každoroční vzpomínková akce Mladějov – Blosdorf 1915

  

V areálu je možno navštívit jistě zajímavé  Průmyslové Muzeum Mladějov (menší parní stroje a stacionární motory, expozice stavebních strojů..

Jízdní řády a ostatní : http://www.mladejov.cz/uvodni-stranka

Mladějovská úzkokolejka a průmyslové muzeum Mladějov

Jana Schlitzová

Má první cesta za hranice byla do NDR, tady jsem poprvé spatřila moře. Následovaly Maďarsko, Jugoslávie, Bulharsko. Když se otevřely hranice, stačila na několik let Evropa, to už byly cesty s dětmi. Od chvíle, kdy jsme poprvé s dětmi navštívili Asii, je poznávání, psaní a fotografování mým druhým zaměstnáním a stále mě to baví. Nádherná místa a zákoutí naší země, krásné České republiky, teprve objevuji a mám co dohánět.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *