• Menu
  • Menu

München, za fotbalovým míčem do Bavorska

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Německo » München, za fotbalovým míčem do Bavorska
BMW WELT část budovy

Jak se dostat do Mnichova? Nespočtem možností od stopu, vlaku, StudentAgency či vlastním autem. Já tam jela vlakem a nemohu si tuto cestu vynachválit. Kvalita německých vlakových souprav je nesrovnatelná s těmi, které známe. Po pohodlné cestě do hlavního města Bavorska jsem vystoupila na centrálním nádraží. Čistá zrekonstruovaná budova s obrovskou halou. Systém projíždění vlaků je stejný jako v případě Pražského hlavního nádraží. A to, že je stanice neprůjezdná. Vlak dorazí a po stejných kolejích též odjíždí z hangáru.

Skleněný strop obloukovitě zakřivený s kovovou konstrukcí je typickým znakem architektury německých velkých vlakových stanic. Na stejný systém můžete narazit i v Drážďanech, Hamburku, Berlíně…..

V lidnatém městě se pohybuje přibližně 1,4 milionu obyvatel a nespočet turistů. Jedná se o třetí největší město Německa. Poprvé se o obci píše v dokumentech z dvanáctého století, kdy již fungovala jako významná křižovatka obchodních cest v Bavorsku. Na historii místa se značně podílí mnichové, kteří výrazně řídí i politiku regionu. Dodnes je postava mnicha na monochromatickém pozadí symbolem Mnichova. Též název je spojen s touto funkcí. Na symbolu města se objevují i barvy staré říše a to zlatá a černá. Tyto se začínají vkládat do heraldiky města ve čtrnáctém století. Tehdy zde sídlil i knížecí dvorec a politická moc Mnichova byla takřka neomezená. Silné opevnění centra se upevňuje v dobách husitských válek, kdy je obec plně zapojena do hry. Díky tomuto tahu můžeme dodnes pozorovat Radnici, Starý dvůr i spoustu domů v těsné návaznosti centra.  Zajímavostí je též místní kostel „Frauenkirche“ (Marienkirche) jehož stavba trvala pouhých dvacet let. Na patnácté století krátká doba.

Mnichov během století prošel mnoha přestavbami, které mu vdechly jeho současnou tvář. Střetávají se zde prvky oblíbené pozdní goticky s renesančními přestavbami, barokními kostelíky i klasickými budovami divadel či zcela moderními stavbami.

Ráda bych se věnovala modernímu Mnichovu.

Významným architektonickým počinem je dozajista Allianz Arena. Svou prstencovitou bílou konstrukcí se stala jedním z typických znaků a turistických cílů. Arena slouží jako fotbalový stadion, který nabízí až 71 000 míst. Stavba giganta započala v roce 2001. U jeho zrodu stál, stejně jako třeba u přestavby Olympijského stadionu, architekt Günter Behnisch. S myšlenkou osvětlených boxů a foliové konstrukce však přichází švýcarští architekti Herzog  & de Meuron. Dále se pracuje s jejich konceptem.

Střídají se zde oba významné fotbalové kluby (FC Bayern München i TSV 1860 München). Stavba již hostovala poháry UEFA i nespočet domácích zápasů. Tolik typickou fasádu stadionu tvoří 2 760 kusů foliových boxů o tloušťce 0,2 mm. Jsou vyrobeny z materiálu ETFE (Ethylen-Tetrafluorethylen). Mnohé z těchto jsou osvícené, nacházejí se především na vnějším obvodu objektu a poutají tak pozornost. Jsou jedním z vůdčích myšlenek projektu. Nasvícení budovy a její nepřehlédnutelnost ve dne i v noci. Symbolika moci, neohrožení, slávy a cílevědomosti. Osvícení budovy je možno i regulovat barevně. Od červené, modré přes jemné nuance bílých světel. Fasáda začíná ve výšce 3,5 metrů nad zemí. Architektonickým řešením, monumentalitou i technickým provedením stavba uchvátí každého návštěvníka. Příchozí zvedá oči k mohutné stěně světel, srovnává s okolní architekturou a připadá si stejně jako v minulosti věřící přicházející ke svatostánku. Právě pro tyto je objekt určen. Jedná se opravdu o svatostánek fotbalu. O římskou arénu plnou gladiátorů a fanoušků.

Uvnitř Allianz Areny

Středový otevřený kruh je jištěn srolovanými plachtami, které slouží jako ochrana před deštěm a silnými slunečními paprsky. Systém též inspirovaný již středověkými mechanikami koloseí.

BMW Welt. Budova patřící světoznámé značce BMW je kombinací prostor pro výstavy, muzea, kanceláře, turistické účely. Stavba v letech 2003 – 2007 přinesla objekt, který je nepřehlédnutelný a na pohled zaujme výrazností své skleněné fasády. Vzhledem k ekologickému přístupu firmy k vybudování objektu byly na střechu umístěny solární panely, které částečně pokrývají spotřebu energie. Ročně vnitřní prostory navštěvují nadšenci do automobilismu i milovníci architektury.

 

Katka

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *