NOVÝ ZÉLAND – Severní ostrov 4

Cathedral Cove, poloostrov Coromandel

Z výletu po Bay of Island jsem si naplánovala další cestu na Coromandel. Tentokrát si půjčujeme auto a jedeme směr Thames, původní osadu zlatokopů a dál do oblasti Tapu na západní straně poloostrova Coromandel, který je v nejširším místě 40 kilometrů dlouhý. Vybíhá 85 km na sever od pobřeží Bay of Plenty a tvoří tak chráněnou zátoku Hauraki Gulf. Oblast je strmá a kopcovitá a z velké části pokryta deštným pralesem a poměrně izolovaná a řídce obydlená. Poloostrov vykazuje značné známky předchozího vulkanismu. Geotermální aktivita je stále přítomna. Na několika místech jsou horké prameny. Neznámější je Hot Water Beach, v centrálním východním pobřeží mezi Whitianga a Tairua. V devatenáctém století se zde těžilo dřevo, zlato a kauri stromy. Po vyčerpání zdrojů Coromandel hospodářsky upadal.

poloostrov Coromandel

Cathedral Cove

Na poloostrov jedeme hlavně kvůli Cathedral Cove. Nevím jestli jsme někde špatně zabočili, ale cesta ke Cathedral Cove, byla skoro o život. Úzká cesta ze štěrku a prachu, nedalo se nikde otočit a vrátit se zpět, jen prudké stoupání do kopce. Auto z půjčovny dostává slušně zabrat. Jak je vidět podle směrovky, jedeme dobře a 309 Road, nazvaná „scénická“ má 22 kilometrů a prochází páteří poloostrova Coromandel od východu na západ. Krásné borovicové lesy v dálce vulkanický Rock Castle s 525 metry. Poloostrov je domovem ojedinělé rostliny pohutukawa – Železnec ztepilý (Metrosideros excelsa). Strom dorůstá až 20 metrů, a daří se mu na mořském pobřeží. V zimě má květy šarlatové barvy s dlouhými tyčinkami. Na Novém Zélandu je symbolem vánočních svátků. Konečně jsme na místě a jdeme asi 3 kilometry pěšky z kopce na pláž k vápencové Cathedral Cove. Jeskyně má v sobě tunel, kterým se dá procházet a naproti je další skála. Dá se tu koupat. Na láži jsme pobyli celé odpoledne. Hahei Beach a Cathedral Cove je součástí Te Whanganui-A-Hei Marine Reserve.

Nepodceňujte sluneční zaření

Přestože je NZ báječný na koupání, je tu problém, který by se neměl podceňovat. V oblasti zemských pólů dochází v posledních letech k značnému poklesu obsahu ozonu. Zároveň byl zaznamenán nárůst případů rakoviny kůže a zrakových onemocnění v oblasti blízkých především jižnímu pólu, což je i Nový Zéland. Místní obyvatelé je možné vidět, jak se koupou v tričku s dlouhým rukávem, po celou dobu s brýlemi na očích. Jednou jsem varování podcenila, a ačkoliv bylo pod mrakem, za půl hodiny jsem byla spálená tak, že mi odpadávala kůže ze zad. V lékárně jsem dostala výtažek z aloe. Takže rada na závěr, mazat, mazat a mazat a hodně vysoký ochranný faktor!!!!

Cathedral Cove

Hostel Cats Pyjamas v městečku Whitianga

Začalo dost pršet a tak jdeme hledat místo, kde by jsme přespali. Všude bylo obsazeno a nakonec jsme našli ubytování ve městečku Whitianga v hostelu Cats pyjamas. V pokoji je dalších 6 lidí. Od Whitianga je pěkný výhled na Mercury Bay. Kapitán Cook navštívil oblast v roce 1769 a pozoroval planetu Merkur, která přecházela před Sluncem. Tedy i jména některých zátok a pláží v regionu jsou Mercury Bay a Cook Beach. I když pršelo, nebyla zima a tak jsme se šli projít po pláži a nasbírat pár mušlí na památku. Možná, že se to nesmí, ale nemohu si pomoct. Zítřejší plán je  Hot Water Beach na Coromandelu a odjezd směr Rotorura.