NOVÝ ZÉLAND – SEVERNÍ OSTROV 5

Whakarewarewa – Místo vznášející se páry

Ráno se jen na skok zastavujeme na jih od Mercury Bay na Hot Water Beach. V průvodci píšou, že dvě praskliny vyvěrají horkou 64ºC vodu, při rychlosti až 15 litrů za minutu. Tato voda obsahuje velké množství solí, vápníku, hořčíku, draslíku, fluoru, bromu a oxidu křemičitého. Jenže možnost koupání je závislá na přílivu a odlivu a ráno rozhodně není vhodná doba.

Hot Water Beach

Vesnice Whakarewarewa

Je tu plno lidí a tak rovnou jedeme směr Rotorua. Máme před sebou 4 hodin jízdy, jen s malou zastávkou na oběd. Pozdě odpoledne se ubytovali hned vedlo autentické Maorské geotermální vesnici Whakarewarewa, (maorsky „Místo vznášející se páry“). Nacházející se na jižním okraji města Rotorua. Platíme si hodinovou prohlídku vesnice s průvodcem, který nám předváděl tradiční uvítací ceremoniál „hongi“ s třením nosů. Seznamujeme se s māorskou kulturu a tradicemi, s ukázkou tkaní z listů novozélandského lenovníku. Samozřejmě máme možnost vidět i bohatě vyřezávané stavby a válečnou kanoe. Další tradiční řemesla jako, řezbářství a Ta Moko (tetování) s ochutnávkou geotermálního jídla Hāngi s masem a sladkými bramborami kumara. které je připraveno ve speciální zemní peci, do které pronikají páry z podloží. Díky síře a oxidům dusíku přítomným v  párách získá jídlo zvláštní příchuť a vůni. Ochutnáme i máslovou kukuřici, vytaženou přímo z horkého minerální bazénu. Prohlídka končí, nádhernými písněmi, které vypráví maorské příběhya legendy.

Whakarewarewa

Bojový tanec Haka

Nechyběl ani můj oblíbený hrozivý bojový tanec Haka. Procházka po vesnici je trochu o strach, jednak je vše zahalené v páře a sirných výparech a každou chvilku něco zasyčí, něco vyprskne a v některých jezírkách bublá šedé bahno.

Māorská pevnost Te Puia

Původně Māorská pevnost Te Puia, fungovala již od roku 1325 a Māorský kmen Tangata Whenua, vynalézavě využívají geotermální aktivity pro vytápění, vaření a koupání. V oblasti Rotorua je 500 termálních bazénů s horkými prameny, 65 gejzírů z nichž je 7 aktivních. Každý gejzír má své jméno a třeba Pohutu Geyser, (Velké šplouchnutí), propukne v gejzír přibližně každou hodinu, až do výšky  30ti  metrů. Jedinou nevýhodou je  silný zápach linoucí se z puklin v zemi.  Whakarewarewa je báječné místo a jsem moc ráda, že jsem se sem podívala. Docela mě pobavil průvodce, když jsem se ho ptala, proč mají ve vesnici i katolický kostel a odpověděl, že nikdy neví které modlitby pomohou a tak si to trochu pojistili.

Whakarewarewa

Rotorua

Ještě jdeme do města Rotorua, ležícího u jezera Rotorua. Koncem 19. století město začalo prosperovat jako lázeňské a turistické středisko. Kdo se rozhodne lázně navštívit, neměl by si zapomene sundat stříbrné šperky, nebo bude litovat, všechno zčerná. Zašli jsme si do muzea, které je převážně věnované přírodním katastrofám a zejména erupci  Mt. Tarawera z roku 1886. Erupce trvala šest hodin a způsobil masivní destrukci několika vesnic. Byly zničeny nádherné růžové a bílé terasy. A přibližně 120 lidí, téměř všichni Māori, přišli o život.V časných ranních hodinách 10. června místní probudilo zemětřesení. Roztavená hornina chrlila sloupy dýmu a popela do výšky 10 kilometrů. Někteří si mysleli, že je to útok ruské válečné lodi, která nedávno navštívila Wellington. 17ti kilometrová trhlina rozpůlila Mt. Tarawera. Země byla pokryta miliony tun popela a suti. Osady Te Tapahoro, Moura, Te Ariki, Totarariki, Waingongongo  a Te Wairoa byly zničeny nebo pohřbeny pod popelem.