Kořenovská zubačka
Zásluhou Josefa Riedela, majitele továren a skláren, z Dolního Polubného je železniční spojnicí mezi Jizerskými horami a Krkonošemi, od roku 1902 „Polubenka“ nebo také „kořenovská zubačka“. Původně pro účely dopravy dřeva do místních skláren vznikla jediná česká ozubnicová trať, vedoucí z Tanvaldu do Kořenova a Harrachova. Tento 12-ti kilometrový úsek je dnes součástí trati číslo 035 z Liberce až do polské Szklarske Poreby. Kromě pravidelného provozu vlaků Českých drah zde každoročně pořádá Železniční společnost Tanvald nostalgické jízdy, vedené historickou soupravou osobních vozů, v čele s unikátními ozubnicovými lokomotivami, vyrobenými v roce 1961 v Rakousku.

Desná
Mezi Tanvaldem a Kořenovem překonává trať převýšení 235 metrů se stoupáním až 58 promile několik železničních mostů a mimo jiné i nejdelší železniční jednokolejný tunel, který měří 940 metrů. Cestou po úbočí Hutní hory se můžeme kochat nádhernými výhledy do údolí města Desná. Tady by neměla uniknout naší pozornosti například Riedelova vila či rodinná hrobka Riedelů. Obě tyto zajímavé stavby lze zahlédnout z okna vlaku.
Jizerskohorský viadukt
Z Kořenova pokračuje vlak přes 26 metrů vysoký Jizerskohorský viadukt, kde překročí řeku Jizeru, tvořící přirozenou hranici mezi Jizerskými horami a Krkonošemi a svou pouť končí v Harrachově, odkud se vrací zpátky do Kořenova a Tanvaldu.
Při každé z těchto nostalgických jízd je vždy připraveno „něco navíc“. Pravidelným hostem bývá některá z provozních parních lokomotiv, na nádraží v Kořenově probíhá kulturní program nejen pro děti, je možnost navštívit autobusovou linkou nedalekou osadu Jizerka nebo areál U Čápa v Příchovicích a často bývá přítomen i pán hor, samotný Krakonoš.Pro uspokojení hladových žaludků jsou podávány místní krajové speciality a pro žíznivé Malinovka a lahodný mok z pivovaru Konrád.
Přímo ve staniční budově v Kořenově je možné také zavítat do zdejšího Muzea ozubnicové dráhy a nově zrekonstruované Výtopny, sloužící jako domov pro historické lokomotivy.
KAM V OKOLÍ
Na konečné v Harrachově stojí za vidění jeden z mamutích můstků, vybudovaný pro lety na lyžích na Čertově hoře nebo vodopád na řece Mumlavě či sklárna a minipivovar Novosad. Dalšími místy, které lákají k návštěvě se nabízí například vodní nádrž Souš, vodopády na Černé Desné, památník Protržená přehrada nebo třeba rozhledna Štěpánka.

To všechno samozřejmě nejde zvládnout během jednoho víkendu, proto se vyplatí přijet i příště, a to i v různém ročním období, protože zdejší kraj je přívětivý nejen k lyžařům, ale i k vyznavačům pěší či cykloturistiky.
Omlouvám se čtenářům, ale nějakým nedopatřením mi v prvním odstavci vypadlo dokončení věty. Odstavec končí: „Železniční společnost Tanvald nostalgické jízdy, vedené historickou soupravou osobních vozů, v čele s unikátními ozubnicovými lokomotivami, vyrobenými v roce 1961 v Rakousku.“