• Menu
  • Menu

Přehrada Orlík – Vltavské kaskády

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Jihočeský kraj » Přehrada Orlík – Vltavské kaskády

Orlická přehrada

Jsme v letovisku Solenice pod hrází Orlické přehrady ve středním Povltaví Solenice jsou zaklíněné uprostřed krásné přírody na břehu řeky Vltavy. V minulosti  neznámá vesnička, zmiňovaná už roku 1142, patřila původně Sedleckému klášteru u Kutné Hory. Výstavba Orlické přehrady a přemostění Vltavy  prakticky otevřelo cestu do světa. Při stavbě Orlické přehrady byly vybudovány ubytovny pro stavbaře. Většina z nich slouží dnes jako rekreační zařízení. K přehradě je to, co by kamenem dohodil. Pokud jdete pěšky přejdete modrou lávku přes řeku a po cestě se dostanete až k přehradě. Na přehradu dojedete i autem.

Pokud se v Solenicích ubytujete,   je možné vyrážet na výlety do blízkého okolí. Ubytování zde najdete v několika ubytovacích zařízeních. My máme vyzkoušeno ubytování U Anny. Zázemí  je tady skvělé nejen pro rodiny s dětmi.  Příjemní majitelé Anička a Honza  vám doporučí  kam se vydat, když budete mít štěstí ukážou vám i další … Doporučujeme!

penzion U Anny

Mrtevna

Je to hluboká rokle těsně pod Solenicemi. Prý se zde zachytávali utopení z blízkého brodu. Proti Mrtevně je nejkrásnější meandr Vltavy – Podkova.

Podkova

Most – lávka

V roce 1954 začaly přípravné práce na místě budoucí přehrady Orlík. Budovaly se cesty a pomocné objekty, odlesňovaly se svahy. Dosud bylo spojení obou břehů Vltavy u Solenic jen převozem loďkou nebo přes brod. Dřevěná lávka na pilotech dřevěných byla vybudována v roce 1954 pro pěší a případně lehkou dopravu. Ještě v tomto roce /červen 1954) strhla lávku povodeň. Roku 1955 byly pro nový most postaveny betonové pilíře a byl postaven most s ocelovou konstrukcí.  Byl vhodný pro chodce i těžkou dopravu. Později byl most uzavřen pro dopravu a využívají  jej chodci. Při povodních v roce 2002 byl most poškozen povodní, oprava mostu probíhala do roku 2004.

lávka

Vodní dílo Orlík

Přehrada byla postavena jako součást vltavské kaskády v letech 1953-63. Přehrada s nejvyšší hrází v republice, s výškou 91 metrů, je dlouhá 450 metrů. Objem nádrže je 716,5 milionu m3. První návrh pro vybudování přehrady vycházel z roku 1911. Hlavním účelem díla je výroba elektrické energie. Na levém břehu byly v elektrárně instalovány čtyři Kaplanovy turbíny. Maximální provozní  spád činí 71.5 m – to je světová rarita. Ročně se tu vyrobí tolik čisté energie, jako při spálení 450 000 tun uhlí.

Orlická přehrada

Vybudováním přehrady vzniklo 68 km dlouhé jezero, vzdutí hladiny  dosahuje vzdálenosti  i  23 km na Otavě a 7 km na Lužnici. Před napuštěním přehrady bylo třeba zachránit nejvýznamnější památky – byla zabezpečena skalní stěna u Orlíku, obezděny obvodové hradby na Zvíkově, o 34 m výše byl přenesen románský kostel v Červené nad Vltavou, Při pravém břehu je plavební zařízení pro malá sportovní plavidla. Napuštěním přehrady vznikla i velká rekreační oblast.

Orlická přehrada
Jana Schlitzová

Má první cesta za hranice byla do NDR, tady jsem poprvé spatřila moře. Následovaly Maďarsko, Jugoslávie, Bulharsko. Když se otevřely hranice, stačila na několik let Evropa, to už byly cesty s dětmi. Od chvíle, kdy jsme poprvé s dětmi navštívili Asii, je poznávání, psaní a fotografování mým druhým zaměstnáním a stále mě to baví. Nádherná místa a zákoutí naší země, krásné České republiky, teprve objevuji a mám co dohánět.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *