Regla de Ocha
Ve všech městech, které jsme s Jankou na Kubě navštívily, jsme si nemohly nevšimnout žen a mužů a černých panenek kompletně oblečených v bílém. Vzdáleně mi to připomínalo náboženství zvané Candomblé, se kterým jsem se setkala v Salvadoru de Bahia v Brazílii a nebyla jsem daleko od pravdy. Kořeny obou náboženství jsou si velice blízké.
Santeria
Afrokubánské Santeria, nebo také Regla de Ocha se na Kubu dostalo spolu s černými otroky z Afriky, kteří sem byli dopraveni, aby pracovali na třtinových polích. Nejsilnější vliv mezi přílivem otroků měli příslušníci kmene Jorubů. Kultura tohoto etnického kmene z oblasti jihozápadní části Nigérie byla mnohem bohatší než u ostatních afrických kmenů a rychle se na Kubě rozšířila. Katoličtí dobyvatelé zakazovali otrokům uctívat jejich božstva a nutili je ke křesťanství. Otroci museli svoji víru skrývat a každého ze svých bohů si přiřadili k jednomu z mnoha katolických světců. Spojením kultů afrických otroků a katolického náboženství vznikla Santería, která ztělesňuje mystické a pozemské aspekty a identity afrického původu. Základní myšlenkou je Ashe, jakási prvotní síla, která se rozprostírá od tvůrce a existuje ve všem. Udržuje pořádek a rovnováhu ve vesmíru a je hlavním zdrojem všeho.
Obliba a rituály Santería
Obřady Santería byly oficiálně zakázané a vykonávaly se v tajnosti. Po staletí se její znalosti předávaly z jedné generace na druhou a to pouze v ústní podobě. Postrádá písmo, proto bylo důležité vykonávat obřady a rituály. V průběhu a po revoluci, byla Santería na čas tolerována, ale silně kritizována ze strany vlády a odsuzována jako lidové čarodějnictví. V roce 1980 došlo k znovuoživení a dnes se těší široké oblibě. Odhaduje se, že ji praktikuje až 80 procent obyvatel Kuby a podobně je na tom i Portoriko. V důsledku emigrace se Santería dostala i do USA, Mexika, Dominikánské republiky, Panamy, Venezuely a Kolumbie, kde má důležitou roli v životě převážně černošského obyvatelstva. O tom, jak Fidelovi sedla holubice na rameno, jsem už psala. Co jsem ale netušila, že někteří Kubánci si myslí, že Fidel je buď členem nebo dokonce knězem Santeria. Jak jinak si vysvětlit, že přežil 604 pokusů o atentát a stále žije!
Ashe
Následovníci Santería věří, že na počátku bylo Ashe. Když Ashe začal přemýšlet, stal se bohem Olodumare a stvořil vesmír. O svět se starají božské bytostí oríšá. Podobně jako u starověkých řeckých bohů představují různé přírodní síly s lidskými vlastnostmi a určují se prostřednictvím čísel a barev. Oríšá, kterých je na Kubě nejvíce uctívaných je asi 20. Některá jména jsou třeba Orunmila, Ogun, Inle, Orisha Oko, Obatala a Aggayu. Mají své vlastní oblíbené potraviny, hudbu a věci, které se jim předkládají jako obětní dary. Lidé nemohou s božskými bytostmi komunikovat přímo. To je úkolem kněžích a kněžek „santeros“ a mistrů ceremonií „babalawos“. Muži i ženy bez rozdílu pohlaví mohou být zasvěceni, ale „babalawo“ je pouze pro muže.
Uctívání i spojení s mrtvými
Rituálů se zúčastňují ti, kteří se chtějí spojit se svými mrtvými příbuznými, nebo potřebují poradit s nějakým fyzickým onemocněním nebo osobním problémem. Santeros fungují jako prostředníci a interpretují vůli bohů a s pomocí věštění a v transu předávají rady. Obřady jsou různé a neobětuje se pouze rum, doutníky, kokos, opékaná kukuřice, uzené ryby, hrachové placky, maso a cukroví. Při některých obřadech se vyžaduje obětování zvířat a ptáků. Některý z oríšá je „krmen“ krví především z koz a kohoutů. Hudebníci hrají na posvátné bubny (bataa), zpívá se, tančí, pije se rum, kouří doutníky a modlitby a chorály jsou v jazyce Yoruba. Pro tato setkání neexistují žádné oficiální kostely nebo chrámy. Obřady jsou obvykle prováděny doma (casa de santos). Kněžky a kněží si vytvoří ve svém domě prostor pro uctívání. Postaví si oltář (gbodu) ověšený modrým, bílým nebo červeným saténem. Měly jsme možnost vidět pouze jeden oltář a podle atributů, kotvy, ryb, modrého saténu, mušlí a modrých vlnek na zdi, zřejmě patřil jedné z nejsilnějších oríšá v kultu Santeria. Jmenuje se Yemaya a je matkou všech živých věcí, vládne mateřství a vlastní všechny vody na Zemi. Porodila hvězdy, měsíc, slunce a většinu oríšá. Její barvy jsou modrá a bílá a její číslo 7.
Iyawó v bílém
Každý nový člen tzv. Iyawó, prochází očištěním se třemi stupni zasvěcení. Celý proces trvá jeden rok. Je pod dohledem zkušeného Padrino nebo Madrina, který je odpovědný za výuku nováčka. Pro Iyawó, ať už je to muž nebo žena, oběma se říká nevěsta oríšá, skončil starý život a jakoby se znovu narodil. Nezbytnou součástí procesu čištění je použití bylin, kořenů, květin a rostlin. Většinu z těchto bylin a dalších náboženských předmětů lze vidět v obchodech zvaných „botanicas“. Stát se nevěstou oríšá přichází z vlastní vůle. K rozhodnutí je vede pocit, že je vyzval konkrétní oríšá. Oblékají se od hlavy až k patě do bílého a zakrývají si hlavu šátkem nebo kloboukem.
Bílá barva oblečení představuje čistotu, klid a víru a také dává najevo ostatním, že je daná osoba tabu a musí dodržovat určité zásady. Charakteristický je pro ně deštník, který je chrání před dešťovými kapkami a sluncem během daného roku. Nosí korálkové rituální náhrdelníky „elekes“. Hlavním úkolem elekes je ochrana před všemi druhy zla od kletby až k onemocnění. Mezi zásady, které musí dodržovat, patří právě nutnost nosit bílé oblečení, žádný make-up a vyhýbat se parfémům a šperkům. Po dobu prvních tří měsíců, jsou omezení ještě přísnější. Nejedí u stolu ale na zemi, používají k jídlu pouze lžíci a bílé nádobí. Nesmějí se koukat do zrcadla, chodit v noci ven, koupat se v oceánu, nebo vyjít na slunce v poledne. Nekonzumovat žádný alkohol a vyhýbat se dotykům, s výjimkou blízkých rodinných příslušníků.
Přidat komentář