NORSKO 1

Stavanger

V Čechách jsou teploty přesahují 35 stupňů a s kamarádkami Lindou, Petrou a Evou, jsme se domluvily, že se pojedeme ochladit na sever Evropy. Ani jedna jsme v Norsku ještě nebyly a tak byla volba jasná. Společnost ČSA začala létat přímou linkou do města Stavanger v Norsku. Z města je možné vyplout na Lysefjord, vyrazit na trek k Pulpit Rock (Preikestolen), navštívit zajímavá muzea a prohlédnout si samotné město. Zaplatily jsme si letenky a Linda našla šikovné ubytovaní ve dvou plně vybavených apartmánech  City Housig AS, kde budeme třikrát přespávat. Jelikož let z Prahy je dopoledne a odlétá večer, máme téměř 4 dny na poznávání západního pobřeží a čtvrtého největšího města Norska.

Letiště Sola

Odlet linkou OK450, byl na čas. Letiště ve Stavangeru se jmenuje Sola a má označení SVG. Je situováno 11 kilometrů jihozápadně od města. U řidiče autobusu jsme si zaplatily jízdenku do centra. Stála nás 160 norských korun (NOK), ale je to i na cestu zpět. Kurz je něco málo přes 3 koruny za jednu NOK. Bus staví u vlakového nádraží, odkud to máme pěšky asi 10 minut k našemu ubytování.  Hned naproti je policejní základna.

City Housing AS

Apartmány City Housig AS, nemají stálou recepci a nikdo tu nebyl. Eva volala na místní telefonní číslo a pán z recepce do 15 minut přišel. Oznámil nám, že o nás nic neví a že rezervace byla zrušena. Linda mu ale koukla do počítače a nebyla to pravda, zřejmě na nás zapomněl a to i přesto, že měl od Lindy mailem přesně napsaný čas příjezdu. Další půl hodiny mu trvalo, než nám připravil kartové vstupy ke dveřím. Pokoje jsou krásné, bezvadně zařízené. Je tu čisto a vše vybavené od firmy IKEA. Spíme po dvou, ale naštěstí jsme na stejném patře. Rychle jsme si vybalily, daly si navařené jídlo z domova do lednice a vrátily se zpět do centra.

Katedrála

Stavanger

Jdeme procházkou okolo jezera Breiavatnet s fontánou. Rostou zde lekníny, na jezeře plují kachny, a nad hlavou nám poletují hejna racků. Obešly jsme si jezero a prohlédly si katedrálu Domkirken z roku 1125. Původně byla postavena v Anglo-Normanském stylu, ale byla vážně poškozena požárem v roce 1272. V roce 1300 proběhla oprava v gotickém slohu. Jedná se o jediný středověký kostel v Norsku, který si zachoval svůj původní styl. Bohužel je zde zavřeno až do roku 2016, probíhají zde opravy varhan. Zašly jsme do turistického centra, hned vedle katedrály a zamluvily si výlet na druhý den k Pulpit Rock, Preikestolen. Platíme 250 NOK za bus a trajekt, který nás k začátku výstupu zaveze. V ceně je i zahrnuta cesta zpět. Bylo už skoro 6 hodin odpoledne a svítí slunce a zdá se, že snad ani nezapadne.

Øvre Holmegate a přístav

Moderní Stavanger je prosperující a rušné město, plné obchodů, zeleně, parků, soch a dětských hřišť. Prošly jsme si uličky lemované bílými dřevěnými domky. To však neplatilo pro Øvre Holmegate. Pestrá ulice v centru města, kde je 20 budov vymalováno v jasných barvách a působí oproti bílým domkům vesele a optimisticky. Jsme nadšené z přístavu a nádherných domků kolem. Zátoka Stavanger Vågen je vnitřní přístav. Kotví zde stovky jachet, na kterých si majitelé jen tak posedávají a popíjejí víno na slunci. Tato oblast je plná historických skladových budov podél nábřeží. Většina z těchto staveb jsou používány jako hospody a restaurace. Obdivujeme obrovské zaoceánské lodě a tankery s ropou. Stavanger je považován za hlavní město ropného průmyslu v Norsku. Je zde i Norsk Oljemuseum, ale tam jsme nešly.

přístav

Malebná část města  Gamle Stavanger

Cestou zpět jsme ještě zašly do nejstarší a nejmalebnější části města Gamle Stavanger.Tato historická oblast je na kopci nad městem. Odtud je i pěkná vyhlídka na přístav. Staré, ale obývané domky, se zahrádkami, jsou zasazené podél dlážděných ulic. Jedná se o nejstarší obývanou dřevěnou osadu v severní Evropě. Jsou zde dvě muzea, kam se ještě podíváme, než odletíme domů, ale to až v dalším pokračování. Je 9 večer, slunce svítí a my vracíme se domů přes obrovský hřbitov. Doma si dáme večeři připravenou z našich zásob a jdeme před dům. Přestože je skoro půlnoc, venku je stále světlo. Je to pro nás nové a tak si ještě chvilku posedíme se sklenkou vína pod světlým nebem.