Toskánsko 3 – 1. část

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Itálie » Toskánsko 3 – 1. část

Perugia- festival čokolády

Dneska si zajdeme opět na snídani do naší oblíbené kavárny. Sejdeme z kopce k autu na parkoviště. Vždycky máme radost, že tam ještě zůstalo. Jsme sice na parkovišti, ale stojíme trochu vedle a nic neplatíme. Stejně tu nikdo nehlídá. Svítí pěkně sluníčko, jsme nadšení, celou noc pršelo.

Madonna di San Biagio

Opět procházíme nad kostelem, nebo také svatyní Madonna di San Biagio (u Montepulciano), s nádhernou vyhlídkou do krajiny. Stavba je považována za jedeno z mistrovských děl italské renesance. Tento kostel byl navržen architektem jménem Antonio da Sangallo starším. Uvnitř je možné najít štuky a barokní fresky. Hlavní oltář byl vytvořen v roce 1584. Velký mramorový oltář se čtyřmi sochami světců, provedených Ottaviano Lazzerini. Nad oltářem, lze ocenit barevné okno zobrazující Madonnu a Saints Michelangelo da Cortona. Původ chrámu je spojen se zázrakem, který se stal dne 23. dubna 1518. Dvě ženy s pastýřem se procházeli pod freskou zobrazující svatého Františka a Madona s dítětem a viděli oči Panny, které se pohybovaly, jako by byly živé. Kostel je ve tvaru řeckého kříže s centrální kupolí a půlkruhovou apsidou.

Vyjíždíme na cestu do středověkého města Perugia v kraji Umbria, které je čokoládovým městem Evropy. Chystá se tu festival čokolády a všude v centu se připravují stánky. V Perugii se zrodila značka čokolády, kterou mají Italové nejraději „Perugina“. Čokoládovna Perugina byla založena v roce 1907 a jejím nejslavnějším výrobkem jsou čokoládové bonbóny Baci, italsky  „Polibky“. Mají lanýžovou náplň a kromě toho obsahují lískový oříšek. Pod stříbrným obalem pokrytým modrými hvězdičkami je ještě celofán s větičkou na téma láska. Samozřejmě jsme zjišťovali i jaké druhy vína se v této oblasti vyrábějí.  V nabídce jsou vína bílá, červená a růžová, Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Grechetto, Merlot, Pinot a mnoho dalších druhů.

Perugia -Festival čokolády

Zaparkovali jsme v podzemním parkovišti na náměstí Piazza Partigiani. Odtud vede nejdelší série eskalátorů, která nás dovezla až na náměstí Piazza Italia. Jak už jsem psala, bohužel jsou všude přípravy na festival čokolády a kvůli stánkům se nedá pořádně fotit hlavní náměstí. Projdeme se po pěší zóně Corso Vannucci, která protíná středověké srdce Perugie. Na konci této ulice se rozkládá náměstí Piazza IV. Novembre, kterému dominuje Fontana Maggiore z roku 1277. Jedná se o nejvýznamnější středověkou kašnu Itálie. Třípatrová kašna obsahuje reliéfy, na kterých jsou popsány dějiny Perugie, dějiny lidstva, výjevy zemědělské tradice, zvěrokruhu a výjevy z Bible. Kašnu vytvořili otec a syn, Nicola a Giovanni Pisano,  skládá ze dvou mramorových nádob.

Hned za fontánou se tyčí Dóm, jehož stavba byla zahájena již v roce 1345 a ukrývá hrobky dvou papežů – Urbana IV. a Martina IV. Na třetím sloupu jižní části hlavní lodě Dómu je umístěn obraz „Madonna delle Grazie“, který pochází z 15. století a údajně má zázračnou moc. Zajímavá je rovněž kaple Capella del Sant´Anello, v níž je ukrytý kousek achátu ze snubního prstenu Panny Marie. Nejvýraznější dominantou Perugie je Palazzo dei Priori stojící na rohu náměstí.

Perugia

Posadíme se na malý oběd a kávičku na náměstí. Je tu starý kolotoč. Koupíme si čokoládové bonbony a jdeme na vyhlídku. Městečko bylo pojmenováno po významném italském malíři jménem Pietro Vannucci, jemuž se přezdívalo Perugino a který se zde narodil. Byl učitelem vynikajícího renesančního umělce Raffaela. Mimo jiné vyzdobil zdejší sál Sala del Cambio nádhernou sérií fresek, které jsou považovány za jeho mistrovské dílo. Ve městě žili v minulosti ještě další významní umělci, jako například malíř Pinturicchio nebo architekt Galeazzo Alessi. Perugia byla jedna ze dvanácti nejmocnějších etruských měst, byla dobyta Římany za Samnitských válek kolem roku 300 př. n. l. a podporovala Řím za Punských válek. Roku 41 př. n. l.  sem utekl Lucius Antonius a Octavianus město dobyl a vypálil po dlouhém obléhání. Po roce 251 se město stalo římskou kolonií. Ve středověku bylo město v obvyklém koloběhu potyček a zápasů, mezi kterými obzvláště vyniká soupeření rodin Baglioli a Oddi. Od roku 1538 bylo město začleněno do papežského státu, ve kterém zůstalo téměř 3 století. Ne vždy spokojeně. Roku 1540 město dobyl a vyplundroval Pier Luigi Farnese a nad městem byla vybudována pevnost Rocca Paolina, nazvaná podle papeže Pavla III. Roku 1797 město dobyli Francouzi a zřídili zde republiku. Roku 1849 město dobyli Rakušané a povstání roku 1859 potlačilo papežské vojsko. Později v roce 1860 se Perugie stala součástí Italského království.

Vracíme se zpět po eskalátorech a trochu bloudíme, než se nám podaří najít auto. Jedeme se dnes podívat ještě na dvě místa.