Novinský viadukt a Ještědský tunel
Mohutný viadukt najdete v osadě Novina s roubenými a hrázděnými chalupami. Viadukt je stavitelskou chloubou železniční tratě z Liberce do České Lípy. Byl vybudován v letech 1898 až 1900 a stavěn většinou z metadiabasu, horniny těžené v okolních lomech. Je 230 metrů dlouhý a jeho čtrnáct oblouků má rozpětí až 12 metrů. Trať přemosťuje údolí říčky Rokytky, která protéká osadou Novina, ve výši 29 metrů.
Horský úsek této železnice, budované soukromou společností Ústecko-teplická dráha, si mezi stanicemi Křižany a Karlov vyžádal stavbu čtyř viaduktů, z nich Novinský viadukt je nejdelší a největší. Viaduktu se také říká „ zvonící“ most. Je vyhlášen za technickou památku. Za ním ve směru na Českou Lípu vjíždějí vlaky do 800 metrů dlouhého tunelu, který pod Křižanským sedlem protíná Ještědský hřbet. Ves Novina byla původně samostatnou obcí, dnes je součástí Kryštofova údolí, od kostela sv. Kryštofa je vzdálená asi 2 km.
Ještědský tunel
Unikátní technické dílo. Tunel byl vybudován v letech 1898 až 1900. Délka tunelu je 815 metrů. V tunelu dosahuje tato trať své nejvyšší nadmořské výšky , tj. 500 metrů n.m.. Protože prochází nesoudržnými horninami, většinou břidlicemi, musel být tunel vyzděn po celé své délce. Po několika týdnech zkušebního provozu jím projel první vlak 16. září 1900.
Přidat komentář