• Menu
  • Menu

Kryštofovo údolí

Novinský viadukt a Ještědský tunel

Mohutný viadukt najdete v osadě Novina s roubenými a hrázděnými chalupami. Viadukt je stavitelskou chloubou železniční tratě z Liberce do České Lípy. Byl vybudován v letech 1898 až 1900 a stavěn většinou z metadiabasu, horniny těžené v okolních lomech. Je 230 metrů dlouhý a jeho čtrnáct oblouků má rozpětí až 12 metrů. Trať přemosťuje údolí říčky Rokytky, která protéká osadou Novina, ve výši 29 metrů.

Novinský viadukt

Horský úsek této železnice, budované soukromou společností Ústecko-teplická dráha, si mezi stanicemi Křižany a Karlov vyžádal stavbu čtyř viaduktů, z nich Novinský viadukt je nejdelší a největší. Viaduktu se také říká „ zvonící“ most.  Je vyhlášen za technickou památku. Za ním ve směru na Českou Lípu vjíždějí vlaky do 800 metrů dlouhého tunelu, který pod Křižanským sedlem protíná Ještědský hřbet. Ves Novina byla původně samostatnou obcí, dnes je součástí Kryštofova údolí, od kostela sv. Kryštofa je vzdálená asi 2 km.

Novinský viadukt

 

Ještědský tunel

Unikátní technické dílo. Tunel byl vybudován v letech 1898 až 1900. Délka tunelu je 815 metrů. V tunelu dosahuje tato trať své nejvyšší nadmořské výšky , tj. 500 metrů n.m.. Protože prochází nesoudržnými horninami, většinou břidlicemi, musel být tunel vyzděn po celé své délce. Po několika týdnech zkušebního provozu jím projel první vlak 16. září 1900.

Ještědský tunel- Kryštofovo údolí

 

Jana Schlitzová
Jana Schlitzová

Má první cesta za hranice byla do NDR, tady jsem poprvé spatřila moře. Následovaly Maďarsko, Jugoslávie, Bulharsko. Když se otevřely hranice, stačila na několik let Evropa, to už byly cesty s dětmi. Od chvíle, kdy jsme poprvé s dětmi navštívili Asii, je poznávání, psaní a fotografování mým druhým zaměstnáním a stále mě to baví. Nádherná místa a zákoutí naší země, krásné České republiky, teprve objevuji a mám co dohánět.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *